به مناسبت هفته مبارزه با اعتياد و آسيب هاي اجتماعي صادر شد:

پیام مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان به مناسبت هفته مبارزه با اعتياد و آسيب هاي اجتماعي پیامی صادر نمود.

کد مطلب: ۶۸۳۴۸۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از سمنان، در متن پیام محمدرضا جهان آمده است:

امروزه موضوع آسیب های اجتماعی و در راس آنها مصرف انواع مواد مخدر و دخانیات به عنوان مهمترین مساله اجتماعی در تمام جوامع مورد توجه جدی مسئولان، اولیاء و صاحب نظران عرصه تعلیم و تربیت قرار گرفته است. گسترش آسیب های اجتماعی ( اعتیاد، سرقت، آسیب های فضای مجازی، ترك تحصیل، فرار از مدرسه و…) به وی‍‍‍‍‍‍‍‍ژه درسال های اخیر در بین نوجوانان و جوانان شیوع قابل توجهی یافته است و برخورد با این شرایط تاسف بار مستلزم تعمق و چاره اندیشی اساسی است.

سوال مهم این است که چگونه باید از ایجاد و گسترش آسیب های اجتماعی در بین اقشار مختلف جامعه،به ویژه کودکان و نوجوانان پیشگیری و درصورت بروز مشکل، برای درمان، مداخله ای موثر داشته باشیم؟

در این خصوص هرچند نمی توانیم انتظارحذف کامل آسیب های اجتماعی را داشته باشیم، لیکن بررسی های علمی و تجارب عملی فراوانی، بر آگاه سازی افراد در خصوص عوامل خطرساز و عوامل محافظ به عنوان موثرترین اقدام پیشگیرانه تاکید می کند. همچنین راه حل درازمدت دراین زمینه تدابیری چون فرهنگ سازی، اجتماعی كردن، درونی نمودن هنجارهای جامعه از طریق «آموزش» را می طلبد. این نکته بسیار مهمی است که به منظور اثربخش شدن اقدامات پیشگیرانه ضرورت دارد تا نهضتی همگانی در بین خانواده ها، مسئولان و حتی نوجوانان شکل گیرد.

با در نظر گرفتن نقش موثر و بی نظیرآموزش وپرورش در زندگی افراد جامعه بدیهی است که بعد از خانواده، بسیاری از مسائل تربیتی فرزندان در مدرسه رقم می خورد. لذا همکاری های مشترک و مستمر این دو نهاد تاثیرگذار اهمیت ویژه ای دارد. اما وقتی از نقش منحصر بفرد این دو نهاد تربیتی نام می بریم به این معنا نیست که این وظیفه فقط برعهده مدرسه و خانواده است بلکه مسئولیت خطیر «ارتقاء آگاهی ها و مداخلات پیشگیرانه با هدف کنترل آسیب های اجتماعی و اعتیاد» بر عهده تمام مسئولان و دست اندرکاران اجتماعی می باشد.

اینجانب ضمن تبریک به مناسبت هفته مبارزه با اعتياد و آسيب هاي اجتماعي ازهمه همکاران ارجمندم درحوزه های ستادی و آموزشگاهی استان و درتمامی دوره های تحصیلی به عنوان پیشگامان نهضت فرهنگی پیشگیری اولیه از آسیب های اجتماعی و سوءمصرف مواد، انتظار دارم با انگیزه الهی و همت والای خود بیش از گذشته در این عرصه حضوری تاثیرگذار داشته باشند. بدون تردید به فرمایش قرآن کریم در نزد خداوند متعال اقدام در جهت نجات حتی یک نفر از در افتادن به این مصائب انسانی و اجتماعی با نجات همه انسانها برابری می کند.

به امید روزی که مدارس ما آیینه تمام نمایی از سلامت فردی و اجتماعی عزیزانمان باشد.

محمدرضا جهان

مدیرکل آموزش و پرورش استان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار