معاون پرورشی: عنوان معلمی به مثابه برگ برنده است

معاون پرورشی فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در جمع معاونان پرورشی گفت: عنوان معلم و مربی تربیتی خود به مثابه برگ برنده است و معلم به طور بالقوه تاثیرگذار است.

کد مطلب: ۶۷۴۱۰۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا؛ مهدی فیض امروز 24 مهرماه 96 در همایش یک روزه کارکنان حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی شهرتهران که در کانون شهید مفتح برگزار شد، اظهار داشت: کارکردن در حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی همانطور که توفیق بزرگی است گاه توام با حاشیه ها و مشکلات بزرگی نیز هست. البته هدف ما اجرای اسلام ناب محمدی است که این بالاترین مقصد است لذا باید خود را برای بالاترین سطح مشکلات آماده کنیم. این حوزه سخت ترین مسئولیت ها را دارد در حالی که ازنظر پرستیژ، بودجه و تامین نیروی انسانی هیچ وقت بالاترین نبوده است.

وی افزود: اگر ما بخواهیم برای انجام کار هدایت دانش آموزان معطل بودجه باشیم فرصت ها را از دست خواهیم داد. هرکس وظیفه ای در هرکجای معاونت پرورشی و فرهنگی دارد وجود انسانی او فرصتی برای هدایت و کار فرهنگی است. الگوی ما پیامبر(ص) است که وجودش هرجا که می رفت تاثیرگذار بود نه فقط تاثیر پول حضرت خدیجه!

معاون پرورشی فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که معاونان پرورشی مدارس باید حسن خلقی عظیم داشته باشند گفت: این حسن خلق است که دانش آموز را جذب می کند؛ وقتی دانش آموز جذب شد حضور او در نماز جماعت، دروغ نگفتن او، قرآن خواندن او و خلاصه همه اعمال این معاون را الگو قرار می دهد. این خودش کار فرهنگی است. بودجه هم نمی خواهد. منتظر بودجه بودن ما را از بهره بردن از فرصت های زندگی باز می دارد. این اشتباه بزرگی است که بگوییم بدون بودجه نمی توان کار قرآنی کرد.

وی تاکید کرد: زمانی می خواهیم همه چیز را با پول جبران کنیم که خود تهی باشیم. تهی از حسن خلق، تهی از معارف قرآن، تهی از دانش؛ در حالی که معلم گاه آنقدر محبتش در دل دانش آموز نفوذ می کند که بدون هیچ جایزه مادی آنها را به یادگیری معارف قرآنی تشویق می کند. معلم می تواند آنقدر جاذبه داشته باشد که حتی صدای قرآن خواندنش دانش آموز را شکار کند. گاه ما می خواهیم خلأهای وجودی خود را با بهانه نبودن بودجه توجیه کنیم.

فیض با اشاره به این مطلب که شغل معلمی فرصتی بالقوه برای تاثیرگذاری است گفت: معلم و مربی تربیتی همین که عنوان معلم و مربی تربیتی دارد برگ برنده را در دست دارد. عنوان معلمی خود به مثابه برگ برنده است. البته من به عنوان معاون پرورشی وظیفه تامین بودجه را برای فعالیت ها دارم ولی امیدوارم بتوانیم این نگاه را در مدارس حاکم کنیم.

سازمان دانش آموزی و معاونت پرورشی باید متحد باشند

معاون پرورشی فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در ادامه سخنان خود با اشاره به اهمیت اتحاد بین معاونت پرورشی و سازمان دانش آموزی در آموزش و پرورش گفت: من به عنوان معاونت پرورشی همزمان مسئولیت سازمان دانش آموزی را نیز بر عهده دارم. باید حواسمان باشد که سازمان دانش آموزی بخشی از شبکه معاونت پرورشی است و جدای از آن نیست. سازمان دانش آموزی قدرت عمل بالایی دارد که باید تحت نظارت معاونت پرورشی عمل کند. تعاملات بین این دو باید تعاملات مثبت باشد؛ اعمال درون مدرسه ای در معاونت پرورشی انجام می شود و اعمال سازمان دانش آموزی ماهیت برون مدرسه ای دارد و این تقسیم کار باید مبنای عمل دوطرف باشد و باید با هم همکاری داشته باشند و احساس بیگانگی نکنند.

تهران باید در فعالیتهای پرورشی درخشان باشد

فیض با تاکید بر این مطلب که شهر تهران زیرذره بین کل کشور قرار دارد گفت: تهران باید در همه فعالیتها از جمله فعالیتهای پرورشی فرهنگی درخشان باشد اینجا پایتخت کشور ایران و ام القرای جهان اسلام است بنابراین باید بهترین طرح ها و ایده های فرهنگی پرورشی در ام القراء انجام شود. همین تجارب باید مستندسازی و برای استفاده به استان ها منتقل شود.

اندیشکده ها را جدی بگیریم

ساختار اندیشکده ها در معاونت پرورشی از دیگر موضوعات موردبحث مهدی فیض بود که در باره آن گفت: اندیشکده ها ساختار جدیدی هستند که در حوزه معاونت پرورشی معرفی شده اند که قرار است هر اندیشکده در هر استان به موضوعی خاص بپردازد و محصولات فکری هر اندیشکده برای کل کشور قابل استفاده خواهد بود.

یک حادثه ناگوار نباید مانع اردوها شود

معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش در پایان با پرداختن به بحث برگزاری اردوهای دانش آموزی گفت: اردو جزو لاینفک نظام تعلیم و تربیت ما است و در بعضی کشورها جزو شاخص های کیفیت نظام آموزش و پرورش آنها محسوب می شود لذا یک حادثه ناگوار نباید مانع برگزاری اردوها شود فقط باید بی دقتی ها کاهش پیدا کند و جوانب ایمنی رعایت شود.

وی افزود: حرکت در شب به خودی خود عامل تصادف نیست چون 90 درصد اتوبوس ها در شب حرکت می کنند. مشکل حادثه هرمزگان خواب آلودگی راننده بود که فعلا تا ابلاغ شیوه نامه جدید حرکت بین ساعات 23 تا 5 صبح ممنوع شده است. اردو فرصت تربیتی است و ما نباید این فرصت را از دانش آموزان سلب کنیم. انشالله با رعایت مسائل ایمنی حوادث را کاهش دهیم ولی حوادث هیچ وقت به صفر نمی رسد و تضمینی برای آن وجود ندارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار