رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک دربازدید از پانامطرح کرد:

نظام تعرفه ای باید مشوق تولید و کنترل کننده قاچاق باشد

قیمت تمام شده بالای تولیدات ایرانی به دلیل نرخ بهره بالای بانکی وجود مالیات سنگین و عوارض شهرداری ،دردسترس نبودن مواد اولیه تولید ، به روز نبودن تکنولوژی ،رکود در بخش عرضه ،واردات بی رویه و قاچاق از عمده چالش های صنعت پوشاک کشور است مشکلاتی که به گفته رئیس اتحادیه پوشاک کشور تنها به حمایت های مالی نیاز ندارد و مجموعه سیاست های اقتصادی و هماهنگی لازم دستگاهها با یکدیگر است که می تواند این صنعت را از بن بست موجود خارج کند .

کد مطلب: ۶۱۷۰۷۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی پانا ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک در بازدید از خبرگزاری پانا در نشستی به موانع ،مشکلات ،مزیت ها و فرصت ها در صنعت پوشاک کشور اشاره کرده و تاکید کرد : جامعه ،بخش تولید و دست اندرکان و سیاستگذاران باید از فرصت به وجود آمده برای مصرف کالای ایرانی استفاده کنند .

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک با بیان اینکه صنعت پوشاک در ایران با بسیاری از صنایع دیگر در وجه فرهنگی دارای تمایزاست ،گفت : هر کشوری ویژگیهای فرهنگی خود را دارد و ایران نیز به واسطه فرهنگ و آداب و رسوم مخصوص به خود از ویژگی های فرهنگی خاص خود برخوردار است و این امر ضرورت توجه به مباحث فرهنگی در تولید پوشاک را برجسته می کند .

وی ادامه داد: در همه دنیا پوشاک، نشان دهنده قومیت ها و ملیت های متفاوت است اما در دهه های ابتدایی انقلاب نسبت به این موضوع بی توجهی شده و بومی سازی مدها در ایران صورت نگرفت .

شیرازی با اشاره به اینکه مجلس قانون مد و لباس را در سالهای اخیر از تصویب گذرانده است ، عنوان کرد: کارگروه مد لباس نیز آئین نامه هایی را با همکاری وزارت ارشاد مصوب کرده و از حدود 5 سال پیش با ورود دبیر کارگروه جدید رویه ای جدید در تولید مد و لباس در دستور کار قرار گرفته است اما این اقدامات هنوز به نتیجه لازم نرسیده است .

وی با بیان اینکه 30 دستگاه دولتی در زمینه اجرای قانون مد و لباس مرتبط هستند ، خاطرنشان کرد: هماهنگی لازم میان دستگاههای مرتبط در اجرای این قانون به وجود نیامده و نشان می دهد که به این مقوله به شکلی ملی نگاه نشده است .

  • تغییرمدیران، مدسازی در صنعت پوشاک و اجرای قانون مد و لباس را ابتر کرده است

شیرازی با بیان اینکه اتحادیه پوشاک کشور در تلاش است تا طراحان و صاحبان ایده را در اجرای این طرح گردهم آورد ،تصریح کرد: هماهنگی هایی نیز با نیروی انتظامی در اجرای این قانون انجام شده و هم افزایی های لازم صورت گرفته است اما طرح های مد و لباس هنوز ابتر مانده به این دلیل که این اقدامات مستمر نیست و یکی از دلایل آن این است که تغییر دولت های اجرای برنامه های در دستور کار با تغییر مدیران با تعلل مواجه می شود .

  • گردش مالی قابل توجه در صنعت پوشاک کشور

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک خاطرنشان کرد: گردش مالی قابل توجهی در صنعت پوشاک کشور وجود دارد که برآوردهای اولیه حجم آن را 40 میلیارد دلار برآورد می شود و پوشاک سهم عمده ای در سبد کالای خانوار دارد .

شیرازی با بیان اینکه پس از برجام سرمایه گذاران متعددی از کشورهای اروپایی و ترکیه علاقه مندی خود را به سرمایه گذاری مشترک در تولید پوشاک ایران انجام داده اند ، تصریح کرد: اتحادیه پوشاک عضو رسمی فدراسیون جهانی پوشاک است و به دلیل حجم بالای مالی که این صنعت در ایران دارد علاقه مندی خود را به عضویت در این فدراسیون نشان داده اند و پس از برجام اولین تفاهم نامه در این خصوص در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران منعقد شده است .

  • ضرورت بومی سازی مدل های جهانی

وی با اینکه این تفاهم نامه ها و مذاکرات با تولید کنندگان پوشاک جهانی دارای چندین محور است ، خاطرنشان کرد: به دلیل تحریم های اقتصادی که در سالهای گذشته وجود داشته ضروت توجه به دانش فنی و مدسازی در صنعت پوشاک کشور ضروری است و باید بتوان مدهای جهانی را در کشور بومی سازی کرد و در بحث فنی نیز بتوان تولیدات دانش بنیان در صنعت پوشاک کشور را ایجاد کرد .

شیرازی با بیان اینکه تکنولوژی تولید پوشاک در کشور یا قدیمی بوده یا مطابق با تکنولوژی و فناوری های روز دنیا نیست ، عنوان کرد: سرمایه گذاری در صنعت پوشاک کشوربرای طرف های مذاکره نیز باید برد _برد باشد به همین دلیل در ازای سرمایه گذاری و انتقال دانش فنی درخواست کسب بخشی از بازار ایران نیز از سوی آنها مطرح شده است .

  • فعالیت برندهای پوشاک در ایران ساماندهی نشده است

وی با بیان اینکه تا کنون حضور برندهای پوشاک جهانی در ایران به صورت ساماندهی شده نبوده است ، تصریح کرد: ازچند سال پیش مرکز امور اصناف وبازرگانان وزارت صنعت ،معدن و تجارت سامانه ای را تعریف کرده تا هر برندی که قصد دارد در ایران فعالیت کند ابتدا خود را در این سامانه تعریف کرده و پس از اخذ مجوز قانونی به فعالیت اقدام کند .

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک خاطرنشان کرد: کمتر از 30 برند در این سامانه ثبت نام کرده و حدود 20 برند موفق به اخذ مجوز شدند و این امر نشان داد حضور بی شمار شعبی تحت عنوان نمایندگی های برند واقعی نبوده است .

  • قاچاق پوشاک سرمایه گذاری در صنعت پوشاک را ناامن کرده است

وی با اشاره به تاثیرات قاچاق پوشاک در این صنعت تصریح کرد: در طول سالهای گذشته حجم گسترده قاچاق پوشاک به کشور موجب ایجاد ناامنی در این صنعت شده است و فضا را برای تولید کننده ناامن کرده است اما با ابلاغ دستورالعمل اخذ مجوز برندها کارگروهی در این خصوص تعیین شد .

شیرازی با بیان اینکه بسیاری از واحدهای نساجی به دلیل بی توجهی های صورت گرفته یا به تعطیلی کشیده شده یا ظرفیت تولید در آنها کاهش یافته است ، عنوان کرد: حجم زیاد واردات پوشاک و پارچه به کشور موجب آسیب جدی به واحدهای نساجی کشور شده و وابستگی به واردات برای تامین مواد اولیه تولید در این صنعت را افزایش داده است .

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک بیان کرد: بزرگترین اتحادیه ای که مطابق با قانون نظام صنفی در گیر و دخیل در امر پوشاک کشور است، اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک کشور است که از یکسو با دولت در ارتباط بوده و از سوی دیگر با فعالان این صنف در ارتباط است و درخواست های فعالان را به دولت ارایه می دهد و در تهران حدود 20 هزار عضو دارد که 6 هزار عضو آن تولید کننده هستند.

  • حمایت از تولید با وضع تعرفه بالا میسر نمی شود

وی با اشاره به اینکه حدود 5 هزار تولید کننده عضواتحادیه کشباف هستند و در کنار این اتحادیه فعال هستند ، بیان کرد: متاسفانه در طول سالهای گذشته به نام حمایت از تولید تعرفه واردات پوشاک به گونه ای تعیین شده است که انگیزه واردات قانونی را به شدت کاهش داشته و میل و رغبت قاچاقچیان به واردات قاچاق و غیر قانونی را افزایش داده است .

شیرازی گفت : سیاست دولتها در صنعت پوشاک سیاست هایی دوگانه و متناقض بوده است و راهکارهای قانونی برای کنترل قاچاق را مسدود کرده است .

وی افزود: حتی در شرایط تحریم و اعمال قانون هدفمندی یارانه ها پوشاک جزو اولویت دهم تعیین شد و موجب شد تا تعرفه بالا موجب تشدید پدیده قاچاق درکشور شود .

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک عنوان کرد: سیاست های تعرفه ای در طول سالهای گذشته نه تنها مشوق تولید نبوده که انگیزه قاچاق و واردات غیر قانونی را افزایش داده است به گونه ای که در اواخر دولت دهم شرایط به گونه ای شد که واردات بی رویه موجب رکود در بخش عرضه نیزشد ه است .

شیرازی تصریح کرد: رقابت نابرابر واردکنندگان و تولید کنندگان موجب شده تا هر روز تولیدات داخلی تضعیف شود .

  • موازی کاری دستگاهها سیاست های متفاوت را به تولید کنندگان پوشاک تحمیل کرده است

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک با اشاره به موازی کاری دستگاههای اجرایی ،خاطرنشان کرد: مدیریت کلان در کشور وجود ندارد و اتخاذ دستورات و سیاست های متفاوت موجب شده تا شرایط کار تولید کنندگان با دشواری هایی همراه باشد .

وی اضافه کرد:یکی از درخواست های تولیدکنندگان این است که دستگاهها در اجرای سیاست های مرتبط با تولید با هم هماهنگی داشته باشند .

شیرازی عنوان کرد:واردات به طور قطع برای ایجاد رقابت باید آزاد اما مدیریت شده باشد اما متاسفانه برخی از اظهارات کاندیداهای ریاست جمهوری به گونه ای است که موجب نابسامانی های بیشتر در بازار می شود و این که برخی اعلام می کنند که واردات باید متوقف شود نه اصولی است و نه اجرایی .

  • مزیت های متعدد تولید پوشاک در کشور

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک با اشاره به مزیت های تولید پوشاک در کشور ، بیان کرد: با وجود آنکه ماشین آلات تولید فرسوده است اما با افزایش شیفت های کاری میزان تولید در واحدهای تولیدی افزایش یافته است و باید گفت در تولید پوشاک کشور توان و قدرت لازم وجود دارد اما به دلیل مشکلاتی که در تامین مواد اولیه وجود دارد دشواری هایی در تولید وجود دارد .

وی گفت: بیشترین نیاز تولید به مواد اولیه از کشورهای چین و ترکیه تامین می شود و در این میان دولت باید تمهیداتی را پیش بینی کند تا تامین مواد اولیه برای تولید کنندگان راحت تر باشد .

شیرازی اظهار کرد: دولت باید موانع قوانینی را از راه پای تولید بردارد و در این میان کاهش تعرفه مواد اولیه تولید از سیاست هایی است که می تواند به تولید کنندگان حمایت کند .

  • ضرروت اعطای تنفس سه ساله به تازه واردان در صنعت پوشاک

وی تصریح کرد: واحدهای تولیدی تازه تاسیس باید تا سه سال از پرداخت مالیات معاف باشند تا بتوانند توان و قدرت لازم را در تولید و بازار به دست آورند و یک دوره تنقس سه ساله به خلق واحدهای تازه ایجاد شده کمک خواهد کرد اما مالیات حقوق ،ارزش افزوده و عوارض تابلو ،نوسازی و پسماندکه توسط شهردای دریافت می شود از دیگر مواردی است که هزینه های تمام شده تولید را در واحدهای تولیدی افزایش می دهد .

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تاکید کرد: اگر قانون اخذ مجوز واردات به درستی اجرایی شود در گام نخست برندها به کشور وارد شده و شرکت ایجاد می کنند و در گام بعدی این الزام وجود دارد که 20 درصد از تولیداتی را که در ایران تولید می کنند را صادر کنند.

شیرازی گفت: البته باید برندهایی به کشور وارد شوند که از کیفیت لازم برخوردار باشند و این در حالی است که برندهایی مانند ال سی واکی از تولیداتی است که در رده های تولید از کیفیت لازم برخوردار نیست .

  • کمپین مصرف کالای ایرانی فرصتی طلایی برای تولید کنندگان

وی با اشاره به کمپین حمایت از تولیدات ایرانی صنعت پوشاک عنوان کرد: اتحادیه پوشاک آمادگی دارد تا در تامین پوشاک متحدالشکل برای مدارس کشور با وزارت آموزش و پرورش همکاری های لازم را داشته باشد .

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک با تاکید بر ضرورت حفظ کیفیت و تنوع کالاهای تولیدی ، بیان کرد: برندسازی پوشاک موجب ایجاد فضای رقابتی در این صنعت می شود و حتی ا گر تیراژ تولید انبوه نباشد این نام ها و نشان ها باید باشد که با هم رقابت کنند .

  • رکود و تعطیلی در واحدهای عرضه کننده پوشاک

وی اضافه کرد: در بخش خدمات نیز فروشگاههایی هستند که در حال تعطیلی هستند به این دلیل که در شرایط رکودی میزان فروش آنها اندک شده اما مالیات آنها با افزایش مواجه شده است .

شیرازی با اشاره به مزیت ایجاد اشتغال در صنعت پوشاک ،تصریح کرد: به طور متوسط هر واحد تولیدی بیش از 3 شغل ایجاد می کند و در سال گذشته نیز 2 هزار و 100 واحد صنفی جدید ایجاد شده است .

جامعه و تولید از فرصت به وجود آمده برای مصرف کالای ایرانی استفاده کنند

وی با اشاره به وفاداری مشتریان ایرانی به استفاده و مصرف کالای ایرانی تصریح کرد: جامعه ،دست اندرکان و فعالان صنعت پوشاک باید از فرصت به وجود آمده برای مصرف کالای ایرانی استفاده کنند .

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک با انتقاد از عملکرد وزارت صنعت ،معدن و تجارت در بحث حمایت از واحدهای تولیدی گفت : حمایت از تولید تنها حمایت مالی نیست و حتی در برخی موارد می تواند به واحد تولیدی که قادر به استفاده درست از آن نیست آسیب وارد کند .

شیرازی درخصوص مالیات برارزش افزوده نیز، تصریح کرد:مالیات بر ارزش افزوده باید تنها از مصرف کننده نهایی اخذ شود و در حال حاضر در خرده فروشی های پوشاک اخذ نمی شود اما از شرکت ها دریافت می شود .

وی افزود: در بسیاری از مراحل تولید پوشاک نیز ماده اولیه کالای نهایی محسوب و از آن مالیات برارزش افزوده اخذ می شود ؛بنابراین باید دقت شود که به منظور افزایش قدرت تولید کننده تنها از مرحله نهایی تولید اخذ شود .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار