ثبت نام از کانديداهاي شوراهاي اسلامي شهروروستا از 30 اسفند آغاز مي شود

رئيس ستاد انتخابات استان همدان از آغاز ثبت نام از داوطلبان عضويت در شوراهاي اسلامي شهر و روستا از 30 اسفند به مدت هفت روز و تا ششم فروردين سال 96 خبر داد و گفت: داوطلبان شوراهاي شهر جهت ثبت نام بايد به فرمانداري مرکز شهرستان و داوطلبان شوراهاي اسلامي روستايي به بخشداري مربوط مراجعه کنند.

کد مطلب: ۵۹۹۳۲۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا همدان، محمد ابراهيم الهي تبار، در جلسه ستاد انتخابات استان افزود: با توجه به اينکه فرآيند برگزاري انتخابات شوراهاي اسلامي نسبت به انتخابات رياست جمهوري طولاني تر است، شروع دستور انتخابات شوراها از 25 اسفند صادر و رسماً پروسه برگزاري انتخابات شوراها آغاز مي شود.

وی گفت: شروع دستور انتخابات رياست جمهوري از 22 فروردين ماه سال آينده توسط وزير محترم کشور صادر و عمليات اجرايي آن ديرتر از انتخابات شوراها شروع خواهد شد.

وي ادامه داد: داوطلبان عضويت در شوراهاي اسلامي مي بايست با دردست داشتن اصل شناسنامه عکس دار، دو نسخه تصوير کليه صفحات شناسنامه اصل و تصوير کارت پايان خدمت يا مدرکي دال بر مشخص بودن وضعيت نظام وظيفه و چهار قطعه عکس جديد4*3 ظرف مهلت قانوني به بخشداريها و فرمانداريها مراجعه و ثبت نام کنند.

معاون سياسي و امنيتي استاندار اضافه کرد: ارائه گواهي عدم سوءپيشينه که از صدور آن بيش از سه ماه نگذشته باشد در هنگام ثبت نام الزامي است، لذا کساني که تصميم به کانديداتوري براي شوراهاي شهر و روستا دارند، مي بايست در فرصت باقي مانده تا روز ثبت نام نسبت به دريافت سوءپيشينه اقدام کنند.

الهي تبار در خصوص شرايط داوطلبان اظهار داشت: طبق ماده 26 قانون انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا داوطلبان عضويت در شوراها در هنگام ثبت نام بايد داراي حداقل سن 25 سال تمام، تابعيت کشور جمهوري اسلامي ايران، اعتقاد و التزام عملي به اسلام و ولايت مطلقه فقيه، ابراز وفاداري به قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران باشند. وي تصريح کرد: دارا بودن سواد خواندن و نوشتن براي شوراي روستاهاي داراي جمعيت تا 200 خانوار و داشتن مدرک ديپلم براي شوراي روستاهاي بالاي 200 خانوار، داشتن مدرک حداقل فوق ديپلم يا معادل آن براي شوراي شهرهاي تا 20 هزار نفر جمعيت و داشتن حداقل مدرک ليسانس يا معادل آن براي شوراي شهرهاي بالاي 20 هزار نفر جمعيت از شرايط داوطلبان مي¬باشد که افراد بايد تائيديه مدارک تحصيلي خود را در صورت درخواست هيات هاي اجرايي و نظارت تحويل دهند.

رئيس ستاد انتخابات استان با يادآوري اينکه اعضاء شوراها بايد در محدوده حوزه انتخابيه خود سکونت داشته باشند و تغيير محل سکونت هر يک از آنان از محدوده حوزه انتخابيه به خارج از آن، موجب سلب عضويت آنان خواهد شد، گفت: طبق قانون انتخابات شوراهاي اسلامي، دو گروه نمي¬توانند داوطلب عضويت در شوراهاي اسلامي شوند مگر آنکه در زمان ثبت نام از سمت خود استعفاء داده باشند که اسامي اين افراد( مسئولان) در ماده 28 قانون شواراها به تفصيل آمده است.

الهي تبار در خصوص تعداد اعضاي شوراي اسلامي شهرهاي استان خاطرنشان کرد: با توجه به تغييرات انجام شده در قانون ،تعداد اعضاي شوراي اسلامي برخي از شهرها در اين دوره نسبت به دوره قبل کمتر خواهد بود.

وی گفت: در پنجمين دوره انتخابات شوراها از سي شهر استان ، شوراي شهر همدان داراي 11 عضو اصلي،شوراي شهرهاي ملاير ،نهاوند و اسد آباد داراي 7 عضواصلي و بيست و شش شهر ديگر داراي شوراهاي پنج نفره خواهند بود.

وي با اشاره به گروه سومي که از داوطلب شدن براي عضويت در شوراها محرومند، تصريح کرد: اين افراد عبارتند از کساني که در جهت تحکيم مباني رژيم سابق نقش موثر و فعال داشته¬اند- کساني که به جرم غصب اموال عمومي محکوم شده¬اند-وابستگان تشکيلاتي به احزاب، سازمان¬هاو گروهک¬هايي که غير قانوني بودن آنها از مراجع صالحه اعلام شده باشد- کساني که به جرم اقدام بر ضد جمهوري ايران محکوم شده¬اند- محکومين به ارتداد به حکم محاکم صالح قضايي - محکومين به حدود شرعي - محکومين به صيانت و کلاهبرداري و غصب اموال ديگران به حکم محاکم صالح قضايي- مشهوران به فساد و متجاوزان به فسق- قاچاقچيان مواد مخدر و معتادان به اين مواد- محجوران و کساني که به حکم دادگاه مشمول اصل 49 قانون اساسي مي¬باشندو وابستگان به رژيم گذشته ازقبيل:اعضاي انجمن¬ها ده،شهر،شهرستان واستان وخانه¬هاي ،انصاف،روساي کانونهاي حزب رستاخيزوحزب ايران نوين ونمايندگان مجلس¬هاي سنا،شوراهاي ملي سابق- کدخدايان وخوانين وابسته به رژيم گذشته.

معاون سياسي و امنيتي،اجتماعي استانداري، با دعوت از همه افرادي که داراي شرايط قانوني ،توان، تجربه، تخصص و تعهد متناسب با وظايف شوراهاي اسلامي مي¬باشند براي حضور در اين عرصه، افزود: با توجه به حضور افراد فرهيخته با تجربه و متعهد در تمامي مناطق مختلف استان، اميدواريم در تمام شهرها و روستاها، افراد واجد شرايط اعلام طلبي کرده تا در تمام مناطق استان شوراي اسلامي تشکيل و مردم قدرشناس استان از خدمات آنان بي بهره نباشند.

وي در پايان با اشاره به همزماني مهلت ثبت نام از داوطلبان شوراهاي شهر و روستا با تعطيلات آغاز سال 96 اظهار داشت: در اين ايام تمامي فرمانداريها و بخشداريهاي استان آماده ثبت نام از نامزدهاي عضويت در شوراها مي¬باشند.

/سحر شهبازی/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار