درس

خبرنگاری خلاقانه

واحد آموزش پانا: کار خبرنگاران برای جلب نظر مخاطبانِ امروز سخت تر شده است؛ آنها مرتب باید حرفهای نو تولید کنند که جز با داشتن خلاقیت ممکن نیست. درس حاضر؛در این زمینه بر اساس سخنرانی و دوره های آموزشی ˝کوین مارش˝، سردبیر پیشین برنامه ˝امروز بی. بی. سی˝ است (مدرسه روزنامه نگاری) که با تغییراتی از سایت قدیم پانا باز نشر می کنیم.

کد مطلب: ۵۹۲۶۷۵
لینک کوتاه کپی شد

اهمیت و ضرورت

آنچه خبرنگاران را خشنود می کند؛ اینکه دیده شوند، خوانده شوند و البته گوشی باشد که آنها را بشنود. اما مردم، امروز دیگر به هر چیز توجه نمی کنند؛ وقت و حوصله کم دارند و البته با وجود این همه راهها و رسانه های ارتباطی رقیب هم زیاد است. طبیعی است که کار در این شرایط برای خبرنگاران مشکل است. واقعیت این است که اصلا خبرنگار، بدون مخاطب وجود ندارد. یعنی هویتِ حرفه ای او به مخاطب وابسته است.پس باید حرفهای نو بیاورد. از این جهت نوآوری هدف هر خبرنگار است.

خبرنگاری یعنی خلاقیت

اساس خبرنگاری این است که حرفی تازه، گیرا و جالب توجه به مردم بگوییم. همه خبرنگاران حتی آنهایی که خیلی مشهورند و ما دوستشان داریم، همیشه نگرانند که چقدر حرفشان برای مخاطب تازگی دارد و خبرنو و تازه بعدی را از کجا بیاورند؟

خلاقیت مهارت است

خبرنگاریِ خلاقانه به مهارت نیاز دارد. مهارتی که آموختنی است. امروز [با رقابت رسانه ای که وجود دارد] خبرنگاران باید بیشتر تولید کنند. فشار تولید ممکن است شما را به این فکر بیندازد که کار خبرنگار بیشتر فرآوری اخبار است و کمتر به جستجو و تحقیق سر و کار دارد[بویژه اینکه امروز دسترسی به اینترنت به راحتی اطلاعات را در اختیار شما می گذارد] ولی این اقیانوسی از اطلاعات درست و غلط است که در آن هرجویای حقیقتی ممکن است راه را گم کند .

کار زیاد

نوآور بودن نیاز به کار و زحمت زیاد و صرف وقت دارد. این کارِ افراد کم اشتیاق نیست کار زیاد و مداوم به طرز فکری تازه و تغییر عادتهای پیشین نیاز دارد. بنابر این انتخاب با شماست .

کنجکاو باشید! حتی برای اتفاقات ساده

چقدر پیش می آید از کنار یک کارگاه ساختمانی عبور کنید، بدون اینکه بپرسید :"اینجا چه می سازید؟" به قول یک سردبیر؛ "باید آنقدر درباره همه چیز کنجکاو باشید که حتی وقتی به یک دیوار سفید نگاه می کنید از خودتان بپرسید "چطور شده این دیوار سفید شده؟ " چرا رنگ دیگر ندارد؟!

***نکته:

اول بپرسید چرا؟ و بعد بپرسید چرا نه؟

اما چگونه می شود حس کنجکاوی را تقویت کرد؟

واضح است باید تمرین کنید. اما دقت کنید؛ این کار، درست و [اصولی] انجام گیرد؛ چون در غیر این صورت آدم [غیرقابل تحملی] خواهید شد . [باید بدانید در چه موردی و کجا و در شرایطی کنجکاوی لازم است ؟ بدون درک شرایطی که گفتیم نه تنها کنجکاوی شما به عنوان خبرنگار جذاب و شور انگیز نیست که ناراحت کنندهبوده و شما را غیر قابل تحمل می سازد.]

با تمرین کنجکاوی؛ شما در مقابل هر حرفی که از کسی می شنوید یا مطلبی که در روزنامه یا مجله می خوانید و حتی موقع قدم زدن مرتب با خود فکر می کنید،"این قضیه عجیب به نظر می رسد" یا "اصل ماجرا چیست؟" [یعنی یک شک نسبت به هر چیز، و اینجاست که باید مراقبت کنید این شک تبدیل به بدگمانی نشود. فقط شما را برای رسیدن به پاسخهای بهترو کاملتر راهنمایی کند]

***نکته:

خودتان را مجبور کنید؛ سوالاتی مطرح کنید که با اطلاعات موجود، جوابی برایشان پیدا نمی کنید

از کجا شروع کنیم؟

با بخش "خلاصه خبرها" و [اخبار کوتاه] در روزنامه ها شروع کنید. کوتاه ترین خبرها را انتخاب کنید و سعی کنید سوالاتی را طرح کنید که نویسنده بی جواب گذاشته است .

به اولین واکنشی که در مقابل اخبار می بینید، توجه کنید.برای لحظه ای بی طرفی را کنار بگذارید و فکرتان را به کار بیندازید. اولین واکنش یا فکری که به ذهنتان می رسد چیست؟ آیا این همان فکری است که به ذهن دیگران هم می رسد وقتی این واکنش را به چالش می کشید، چه اتفاقی می افتد؟ شما را به کجا می کشاند؟

در برخورد با مسائل روزمره و تکراری همیشه از خودتان بپرسید "چه چیزی می توانم بگویم که تازه و نو باشد؟ خوبی این روش این است که برای این کار لازم نیست شما اطلاعات خاصی داشته باشید فقط باید پرسشگر و کنجکاو باشید .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار