معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی:

نهضت سواد آموزی باید به شیوه‌ای جدید به‌روزرسانی شود

سملقان(پانا) - معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان شمالی طی نشستی خبری در حوزه سوادآموزی گفت نهضت سوادآموزی باید به شیوه ای صحیح به‌روزرسانی شود.

کد مطلب: ۱۴۳۶۰۹۲
لینک کوتاه کپی شد
نهضت سواد آموزی باید به شیوه‌ای جدید به‌روزرسانی شود

حسین رسولی ضمن تبریک و گرامیداشت سالروز تأسیس نهضت سوادآموزی بیان کرد: بعد از گذشت حدود ۴۰ سال از تولد و فعالیت نهضت سوادآموزی، نرخ رشد دو و نیم برابریِ سرانهِ باسوادی در کشور نسبت به میانگین جهانی، یعنی رشد نرخ سواد جامعه از ۳۵ درصد به چیزی حدود ۹۷/۸ درصد دست یافته است.

وی همچنین با اشاره به اینکه جهان و جامعه در حال تغییر است، گفت: در چهل سال اول انقلاب اسلامی صرفا نهضت سواد آموزی با دانش خواندن و نوشتن سروکار داشت و در همان حد نیز عمل می کرد و هدف اصلی افزایش کمیت باسوادان بود اما در چهل سال دوم و در فعالیت های نهضت، بحث کاربست سواد و مهارت در کنار هم و افزایش کیفیت سواد مطرح است و هدف سازمان نهضت سوادآموزی رسیدن به همین امر است.

رسولی در ادامه عنوان کرد: دلیل اصلی نیازِ نهضت به بروزرسانیِ شیوه‌ کار خود این است که دیگر نیازهای جامعه ما با نیاز جامعه چهل سال قبل مشابه هم نیست در گذشته عبارت سواد به خواندن و نوشتن محدود می‌شد، اما در جهان امروز با توجه به تعریف سازمان جهانی یونسکو به چهار سواد اشاره شده است که علاوه بر سواد خواندن و نوشتن، سواد رایانه و زبانی، سواد دوازده‌گانه و سواد ایجاد تغییر در خود و دیگران را شامل می‌شود.

در نهایت این نشست خبری؛ رسولی یکی از نیازهای جامعه امروز را سواد مالی دانست که سوادآموزان با بهره‌مندی از آموزش به عنوان یک ابزار آگاهی ساز و مهارت به عنوان کاهنده‌ عوامل تنش‌زا، افزایش دهنده‌ درآمد و ایجاد منبع درآمدی ثابت می‌توانند به این سواد دست یابند.

دانش آموز خبرنگار: مریم رضایی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار