رئیس سازمان بورس خبر داد:

۶ میلیون از جامعه ایثارگران، بهزیستی و کمیته امداد سهام عدالت دریافت می‌کنند

تهران (پانا)  - رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت جمعیت پنج تا ۶ میلیون نفری ایثارگران، بهزیستی و کمیته امداد به سهامداران عدالت اضافه خواهند شد که سبد سهام آنها در دولت در حال بررسی است.

کد مطلب: ۱۴۲۷۶۲۰
لینک کوتاه کپی شد
۶ میلیون از جامعه ایثارگران، بهزیستی و کمیته امداد سهام عدالت دریافت می‌کنند

به گزارش سازمان بورس و اوراق بهادار در تشریح آخرین جزئیات مصوبه چگونگی برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در شورای عالی بورس اظهار داشت: بحث سهام عدالت به دلیل این‌که از سال تخصیص با تصمیمات متناقضی همراه بود، قرار شد در شورای عالی بورس بررسی شود. از این رو، از ابتدای حضور در شورای عالی بورس تلاش شد به جمع‌بندی کاملی درباره برگزاری مجامع سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت دست یابیم.

هدف سازمان بورس

وی گفت: هدف سازمان بورس و اوراق بهادار این است تا اراده مالکیتی و رای سهامداران را منتقل کنیم، موضوعی که در سال‌های گذشته با ایرادهای اساسی همراه بود.

عشقی بیان‌داشت: تصمیم برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی از سال ۱۳۹۹ گرفته شد، اما به دلیل برخی ایرادها از جمله دولتی بودن اشخاص هیات مدیره این امر اجرا نشد و همین امر باعث متوقف شدن مجامع شد.

وی ادامه‌داد: انتخاب مدیران با این هدف که سهامداران حق مالکیت داشته باشند، از سال گذشته به صورت جدی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. اما به دلیل تعدد نظرها در تیرماه به یک جمع‌بندی نهایی رسیدیم، ولی از آنجا که باز هم این موضوع نیاز به اصلاح داشت، این بحث در جلسه آخر شورای عالی بورس مصوب شد.

مهم‌ترین مولفه‌های موفقیت مجامع

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، حضور حداکثری سهامداران عدالت در برگزاری مجامع استانی را از مهم‌ترین مولفه‌های موفقیت این مجامع ذکر کرد و افزود: برنامه‌هایی متعددی به‌منظور آگاه سازی سهامداران در نظر گرفته شده است.

وی با بیان این که سهام عدالت با توجه به جمعیت ۵۰ میلیونی و افزایش پنج میلیون سهامدار جدید از سوی سازمان خصوصی سازی در دست بررسی است، گفت: تحقق اهداف مورد نظر در این باره نیازمند همکاری دستگاه‌های مختلف است.

چگونگی تایید صلاحیت‌ها

عشقی بیان‌داشت: با توجه به اینکه شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی نهاد مالی هستند، اعضای هیات مدیره باید به تایید سازمان بورس و اوراق بهادار برسند که در این راستا فراخوانی برای اعلام آمادگی متقاضیان منتشر خواهد شد.

به گفته وی، مجامع و رای‌گیری ها برای سهامدارانی که می توانند در مجامع شرکت‌های استانی به صورت مستقیم حضور یابند به صورت الکترونیکی خواهد بود و فرقی میان اشخاص حقیقی و حقوقی نخواهد بود. علاوه بر این اعلام حضور در مجمع نیازمند ثبت در سامانه سپرده‌گذاری مرکزی است و سهامداران می‌توانند تعاونی خود را به عنوان نماینده و بیان آراء خود اعلام کنند.

عشقی یادآوری کرد: بر اساس تصمیمات گرفته شده، برای اینکه مشکلی در روند برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ایجاد نشود، با توجه به اینکه سهامداران عضو شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی هستند در صورت عدم حضور رای به شرکت سرمایه‌گذار استانی می‌رسد، اما اگر شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی حضور ۲۰ درصد از اعضای هیات مدیره یا سهامداران خود را داشته باشد، می‌توانند به عنوان نماینده حضور یابند.

بررسی صورت‌های مالی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی فرصت داده شده تا بتوانند نقش مهمی را در راستای حضور سهامداران ایفا کنند، توضیح‌داد: پس از برگزاری مجامع باید صورت‌های مالی به‌طور مجدد بررسی و رئیس هیات مدیره انتخاب شود. بعد از شکل گیری شرکت ها نیز باید کانون سهام عدالت از بین همه استان‌ها تشکیل شود.

وی، واگذاری مدیریت پرتفوها به شرکت‌های سرمایه گذاری استانی یا کانون سهام عدالت را هدف سازمان بورس و اوراق بهادار برشمرد و گفت: طرحی را در دستور کار داریم که هنوز به تصویب نرسیده است، اما در تلاش هستیم پنج تا ۱۰ درصد از منابع در اختیار شرکت‌های سرمایه گذاری استانی قرار گیرد تا بتوانند در امور اقتصادی و زیرساختی در استان خود سرمایه‌گذاری کنند.

عشقی تاکید کرد: شرکت‌های تعاونی استانی شرایط دشواری داشتند، دچار سر درگمی بودند و قصد دریافت سود از محل سهام عدالت را داشتند، اما به دلیل غیرقانونی بودن آن، شرکت های سرمایه‌گذاری استانی و مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی می‌تواند مبلغی را برای تعاونی ها در نظر بگیرند تا آن‌ها بتوانند در راستای جلب مشارکت سهامداران اقداماتی انجام دهند.

سهام عدالت جاماندگان

وی درباره سهام عدالت جا ماندگان نیز توضیح‌داد: سهام عدالت جاماندگان در اختیار سازمان بورس و شورای عالی بورس نیست و سازمان خصوصی سازی باید دراین باره پاسخگو باشد.

عشقی افزود: جمعیت پنج تا ۶ میلیون نفری ایثارگران، بهزیستی و کمیته امداد به سهامداران عدالت اضافه خواهند شد که سبد سهام آنها در دولت در حال بررسی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار