در گفت‌وگو با پانا تاکید شد؛

لزوم توجه به الگوهای انسان‌محور در معماری و پهنه‌بندی شهری

تهران (پانا) - یک کارشناس آمایش شهری با بیان اینکه در طراحی معماری شهری باید به پهنه‌بندی شهری در راستای الگوهای انسان‌محور توجه شود، گفت در معماری شهری باید به نیازهای روحی، باطنی و حس زیبایی‌شناسی شهروندان نیز توجه داشت.

کد مطلب: ۱۴۱۱۸۴۱
لینک کوتاه کپی شد
لزوم توجه به الگوهای انسان‌محور در معماری و پهنه‌بندی شهری

عماد مطالبی در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «در معماری شهری باید به نیازهای روحی، باطنی و حس زیبایی‌شناسی شهروندان نیز توجه داشت. امروزه در معماری، زیبایی‌شناسی به دلیل عدم تبیین قاعده‌مند و کاربردی، صرفا به عوامل جزئی صوری محدوده شده است. در واقع هدف از شناخت زیبایی‌شناسی درک چگونگی محیط اطراف و جایگاه شخص در محیط به معنای واقعی است.»

این کارشناس آمایش شهری گفت: «سازه‌ها و ساختمان‌ها را برای بهره‌گیری انسان می‌سازیم در حالی که نباید بدون توجه به جنبه‌های زیبایی و منظر و سیمای شهری به دنبال توسعه افسارگسیخته کالبد شهرها و کلانشهرها باشیم به طوری‌که پدیده ساختمان سازی مسلط شود.»

وی افزود: «طراحی معماری شهری ما باید با توجه به پهنه‌بندی شهری در راستای الگوهای انسان محور صورت پذیرد. سازگاری انسان و محیط در همه تعاملات انسان با محیط قابل مشاهده است. این موضوع، از لحظه رویارویی و گزینش محیطی خاص برای حضور دائم یا موقت تا انتخاب و ساماندهی اجزاء محیط، خود را نشان می‌دهد. ضمن اینکه معماری و طراحی مناسب و شناخت جنبه‌های زیبایی می‌تواند به نوعی سازگاری را در انطباق و همساختی بین رابطه انسان و محیط فراهم و هماهنگی و تعادل را برقرار کند.»

مطالبی گفت: «زیبایی مولفه بسیار حیاتی در سرزندگی فضاهای شهری و معماری به حساب می‌آید که موجب یکپارچگی بصری و ساختاری در ساختمان‌ها و خیابان‌ها می‌شود. ما باید در پهنه‌های شهری به دنبال سازماندهی بصری در راستای توجه به سیما و منظر شهری باشیم. برای ایجاد تعادل بین انسان، محیط و فعالیت‌های توسعه شهری به سمت طراحی معماری بیوفیلیک در فضاهای شهری باشیم تا بتوانیم با ارتباط موثر با محیط، جنبه‌های زیباشناسی معماری شهری را برآورده سازیم تا از این رهگذر بتوانیم شاهد آرامش و آسایش شهروندان باشیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار