گفت‌وگوی پانا با معلم برگزیده رویداد «الف تا» از استان چهارمحال‌وبختیاری؛

ابتکارات معلم چهارمحالی، اهالی روستای محروم را به درآمدزایی رسانده است

تهران (پانا) - معلم روستای تومانک شهرستان بِن استان چهارمحال‌وبختیاری با تفکرات و ایده‌های اقتصادی خود در راستای ساحت اقتصادی سند تحول بنیادین و با مهارت‌آموزی، دانش‌آموزان مقطع ابتدایی و خانواده آن‌ها در یکی از مناطق محروم کشور را به درآمدزایی رسانده است.

کد مطلب: ۱۳۸۴۶۰۴
لینک کوتاه کپی شد
ابتکارات معلم چهارمحالی، اهالی روستای محروم را به درآمدزایی رسانده است

رضا وجدی دستگردی، مدیر- آموزگار مدرسه چندپایه روستای تومانک شهرستان بِن استان چهارمحال و بختیاری با 34 سال سن است که از 5 سال قبل وارد آموزش و پرورش شده و یک سال است که در این مدرسه فعالیت می‌کند. تمرکز وی بر ایده‌پردازی و خلاقیت در فعالیت اقتصادی سبب شده تا دانش‌آموزان و حتی اهالی روستای محروم تومانک به درآمدزایی مناسبی برسند.

وی می‌گوید: «من فعالیت کشاورزی و دامپروری انجام داده‌ام و روحیه‌ای دارم که بر روی صندلی نمی‌توانم بنشینم. یعنی دوست دارم کارها و فعالیت‌های جهادی انجام دهم تا مردم به‌ویژه در مناطق محروم کشور خوشحال شوند.»

دانش‌آموزان در تابستان هم علاقمند به حضور در مدرسه هستند

وجدی دستگردی با بیان اینکه از سال گذشته به یک مدرسه درجه 3 در منطقه محروم کشور آمده‌ام، اظهار می‌کند: «یک سری فعالیت‌های اقتصادی، مهارت‌آموزی، علمی و فناورانه در این مدرسه و در ساحت‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آغاز کردیم و خدا را شکر، رضایتمندی 100 درصدی دانش‌آموزان و اهالی روستا را در پی داشته و اکنون که در فصل تابستان و ایام تعطیلات مدارس قرار داریم اگر صبح به روستا برویم، تمام 80 دانش‌آموز روستا در پشت درب مدرسه ایستاده‌اند و دوست دارند حتی در تابستان هم بیایند و فعالیت‌هایی که داریم را انجام دهند.»

این آموزگار با بیان اینکه ایده و نظر شخصی خودم این است که تا وقتی پول نباشد، هیچ کاری چه علمی، چه فرهنگی و... به مرحله عملیاتی نمی‌رسد، خاطرنشان می‌کند: «از دستگاه‌ها که قطع امید کردیم، آموزش و پرورش هم مگر چقدر توان دارد که بتواند کمک کند؟ از این‌رو تصمیم گرفتم با کمک خود اهالی روستا و دانش‌آموزان بتوانیم کاری کنیم که مدرسه، درآمدزایی داشته باشد و حتی بتوانیم به مدارس دیگر هم کمک کنیم و به همین دلیل چند طرح اقتصادی انجام دادیم که خوشبختانه کارهای ما در آوردگاه «الف تا» انتخاب شد.»

راه‌اندازی اولین گلخانه دانش‌آموزی کشور در یکی از محرومترین مناطق

وی می‌گوید: «در ساحت اقتصادی سند تحول برای اولین بار در کشور، گلخانه دانش‌آموزی در مقطع ابتدایی را کار کردیم و آموزش‌های لازم را به دانش‌آموزان دادیم که طرح ابتکاری و نوآورانه بود. موضوع بعدی، تعاونی‌های دانش‌آموزی در مقطع ابتدایی و یکی دیگر نیز روابط اجتماعی، اقتصادی و مهارت‌ورزی بود که در نهایت کسب درآمد را هم دارند.»

وجدی دستگردی با اشاره به محرومیت منطقه می‌افزاید: «تولید گلیم و گَبّه صادراتی را در این روستا داشتیم که امروز بچه‌های ابتدایی با فروش این محصول در کنار تحصیل، کسب درآمد می‌کنند. همچنین کمک به راه‌اندازی رشته‌های مختلف مثل خیاطی و نمددوزی سبب شده تا هر کدام از خانه‌ها در این روستا تبدیل به یک کارگاه شود. روستای تومانک با حدود یک هزار نفر جمعیت، خیلی محروم است اما خدا را شکر طی یک سال گذشته امید و انگیزه‌ای در دل مردم پیدا شده و کارها را پیش می‌بریم.»

وی اظهار می‌کند: «من یک سال است که همراه با 3 همکار دیگر در این مدرسه هستم. مدرسه به صورت مختلط بوده و از محرومترین مناطق (درجه 3) محسوب می‌شود و کلاس‌ها نیز چندپایه است.»

هدف از شکرت در رویداد الف تا، تبادل تجربیات با همکاران است

وجدی دستگردی در خصوص گلخانه خاطرنشان می‌کند: «حدود یک هفته است که گلخانه، زیر کشت رفته است. طرح گلخانه را پارسال ارائه کردیم که اجرای آن بدون اعتبارات دولتی و با جذب 300 میلیون تومان کمک خیران، کار سخت و سنگینی بود و فقط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) مقداری به این کار کمک کرده است. گلخانه هفته پیش به مرحله زیر کشت رسیده و یکی دو ماه بعد به درآمدزایی می‌رسد.»

آموزگار منتخب رویداد الف تا در خصوص احساسش از برگزیده شدن در این رویداد می‌گوید: «خودم به شخصه در این حرفه‌ای نیستم که بخواهم خودم را مطرح کنم و دیده شوم. تنها دلیلی که در رویداد الف تا شرکت کردم این بود که هم ما بتوانیم از تجربیات دیگران استفاده کنیم و هم متقابلاً دیگران بتوانند از تجربیات ما استفاده کنند. دوست دارم ابتکارات و نوآوری مدارس دیگر را به‌گونه‌ای مهندسی معکوس کنیم و ایده‌ای که داشتیم را در حد توان در اختیار دیگران بگذاریم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار