رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران در گفت‌و‌گو با پانا پاسخ داد؛

آیا در محدوده‌های فرونشست زمین می‌توان مترو ساخت

تهران (پانا) - رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران درخصوص اینکه آیا می‌توان درمناطقی که دچار فرونشست شده‌اند تونل مترو حفاری کرد توضیحاتی ارائه داد.

کد مطلب: ۱۳۸۴۴۴۶
لینک کوتاه کپی شد
آیا در محدوده‌های فرونشست زمین می‌توان مترو ساخت

محمد آقامیری در گفت‌وگو با پانا در پاسخ به این پرسش که برخی کارشناسان حوزه مخاطرات زمین‌شناسی درخصوص متروسازی در محدوده‌های درگیر فرونشست هشدار داده‌اند، گفت: «این‌طور نیست که گفته شود، چون برخی محدوده‌ها دچار فرونشست شده، نمی‌شود در آنجا خط مترو ایجاد کرد؛ می‌شود ولی باید درصد فرونشست را ببینیم چون قطعا همه نقاط شبیه همدیگر نیست.»

وی ادامه داد: «از مرکز تهران به سمت شمال تهران فرونشست زمین خیلی پایین است زیرا سیستم و ژئوتکنیک زمین درشت‌دانه است و اگر درشت‌دانه باشد، خیلی فرونشست نداریم. از نیمه مرکزی تهران که به سمت جنوب می‌رویم چون ریزدانه است فرونشست زیاد می‌شود. خط 10 مترو بیشتر در منطقه درشت‌دانه است و خطر چندانی ندارد اما باید همه چیز را لحاظ کرد و آزمایش‌های ژئوتکنیک را انجام داد و مطالعات زمین‌شناسی را انجام داد و با سازمان نقشه‌برداری هماهنگ کرد که فرونشست منطقه را دربیاورد؛ چون هنوز فرونشست مرکز تهران را نداریم و جنوب غرب تهران به سمت مرکز را داریم.»

آقامیری در پاسخ به پرسش دیگری درخصوص اینکه در طرح نظارت بر ساختمان‌های بالای 6 طبقه که از نظر ایمنی مورد بازبینی قرار می‌گیرند بلند مرتبه‌هایی که بر روی گسل قرار دارند هم دیده شده است، گفت: «تمام ساختمان‌های بالای 6 طبقه در آن پایش وجود دارد که تاکنون 1400 مورد را بررسی کردند. بلند مرتبه‌هایی که روی خط گسل ساخته شده هم در میان پایش‌های ایمنی روی گسل زلزله می‌شود با شرایط خاصی ساخت‌وساز ایجاد کرد؛ ولی اگر ارتفاع ساختمان از حدی بالاتر برود ریسکش بسیار بالاست. قبلا موافق بودم که در آنجا حتی هتل هم بسازند اما از وقتی زلزله ترکیه و سوریه را دیدم کاملا مخالف شدم؛ چون وقتی گسل این گونه دهان باز می‌کند و دهانه 200 متری با عمق 30 متر شکاف پیدا می‌کند هر چه بسازید زمین می‌بلعد. گسل‌های شمال و مشا گسل‌های بسیار خطرناکی هستند و حتی خطرناک‌تر از گسل ری هستند. علت خطرناک بودن گسل ری این است که منطقه بافت فرسوده است؛ ولی گسل‌های شمال و مشا به جهت این که روی تیغه درشت دانه خاک است خطرناک‌ترند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار