‌جزئیات شکایت ایران از کانادا در دیوان بین‌المللی دادگستری

کانادا باید خساراتی که به ما وارد کرده را بپردازد و به تخلفات خود ادامه ندهد

تهران (پانا) - معاون حقوقی رئیس‌جمهوری گفت نقض مصونیت دولت ایران که مغایر قواعد مسلم حقوق بین‌الملل عرفی است از جمله توقیف ساختمان‌های دولت ایران و ضبط غیرقانونی وجوه متعلق به دانشجویان واقع در حساب سفارت ایران در کانادا از جمله دلایل شکایت ایران از کاناداست.

کد مطلب: ۱۳۸۳۰۸۱
لینک کوتاه کپی شد
‌جزئیات شکایت ایران از کانادا در دیوان بین‌المللی دادگستری

محمد دهقان در گفت‌وگویی در خصو‌ص جزئیات شکایت ایران از کانادا، اظهار کرد: کانادا از سال ۱۳۹۱ به پیروی از ریاست‌های ایالات متحده آمریکا، برخلاف قواعد مسلم حقوق بین‌الملل عرفی،نسبت به نقض مصونیت دولت جمهوری اسلامی ایران اقدام کرده و در راستای شناسایی و اجرای احکام بی‌پایه محاکم آمریکایی اقدامات قضایی و اجرایی علیه اموال دولت جمهوری اسلامی به‌عمل آورده است.

وی افزود: دولت در ۱۱ سال گذشته تلاش کرد با پیگیری‌های سیاسی و دیپلماتیک، رفتار دولت کانادا را تغییر دهد اما متاسفانه دولت کانادا حاضر نشد به قواعد حقوق بین‌الملل پایبند باشد. کانادا برخی از اموال ایران را در این کشور از جمله ساختمان‌های دولت و وجوهی که در حساب سفارت ایران متعلق به دانشجویان و وزارت علوم بود ضبط کرد. در دولت مردمی با کارشناسان وارد شور شدیم و با وکلای بین‌المللی گفت‌وگو کردیم.

وی افزود: در نهایت به این نتیجه رسیدیم که دعوایی علیه کانادا در دیوان بین‌المللی دادگستری ثبت شود که این اتفاق افتاد. به دنبال این هستیم که هم رفتار کانادا را تغییر دهیم و هم خسارتی که به کشور وارد شده با صدور حکم دیوان بین‌المللی دادگستری، به‌عنوان بالاترین محکمه حقوقی وابسته به سازمان ملل بگیریم و حقوق ملت ایران را استیفا کنیم.

دهقان ادامه داد: با توجه به اینکه کانادا در زمینه مسائل مصونیت، صلاحیت بین‌المللی دادگستری را پذیرفته و ما نیز این صلاحیت را در خصوص مصونیت پذیرفتیم، بنابراین صلاحیت غیرقابل خدشه است. در خصوص ماهیت هم با توجه به آرایی که در گذشته درباره ICJ (دیوان بین‌المللی دادگستری) صادر شده و هم رویه حقوقی کشورهای مختلف در قبول مصونیت دولت‌ها است، فکر می‌کنیم حتما این حکم به نفع جمهوری اسلامی ایران صادر خواهد شد.

دهقان اضافه کرد: اخیرا هم در فرانسه دادستان کل این کشور، تقاضا کرده بود که برای اجرای آرای محاکم آمریکایی در فرانسه، مصونیت دولت جمهوری اسلامی ایران نقض شود که همین چند روز گذشته دیوان عالی فرانسه، نظر دادستان کل این کشور را رد کرد و بر مصونیت دولت جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد.

وی با بیان اینکه تمام کشورهای دنیا به جز چند کشور محدود بر قاعده حقوق بین‌الملل پایبند هستند، افزود: تا الان کشورهای مختلف اروپایی و سایر کشورهای جهان جز آمریکا، کانادا و ایتالیا به مصونیت دولت‌ها پایبند بوده‌اند.

معاون حقوقی رئیس جمهوری درباره منافع این پرونده برای ایران خاطرنشان کرد: یک سری آرا در آمریکا صادر می‌‌شود که دقیقا خلاف این قاعده بین‌المللی است. آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که آرا و احکام خود را در اروپا مورد شناسایی و اجرا قرار بدهند. در ایتالیا این کار را کردند اما هنوز موفق به اجرای آن در تمام اروپا نشده‌اند. بنابراین حتما باید یک اقدام بین‌المللی انجام شود که از زیاده‌خواهی آمریکا و احکام بی‌پایه و اقدامات بی‌جا علیه ایران و نقض مصونیت جلوگیری کند. همچنین کانادا خساراتی که به ما وارد کرده، بپردازد و به تخلفات خود ادامه ندهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار