رئیس دادگستری شهرستان کازرون خبر داد:

کاهش ۳٠ درصدی سرقت در شهرستان کازرون

کمپ ترک اعتیاد برای اولین‌بار در شهرستان کازرون افتتاح شد

کازرون (پانا) - رئیس دادگستری شهرستان کازرون به مناسبت آغاز هفته قوه قضائیه، این هفته را بهانه‌ای برای اطلاع رسانی و گفت و گو در مورد دستگاه قضائی، کارکنان دستگاه و زحمت کشان این عرصه دانست و اعلام کرد سرقت در شهرستان کازرون کاهش ۳٠ درصدی داشته است.

کد مطلب: ۱۳۸۱۰۷۴
لینک کوتاه کپی شد
کاهش ۳٠ درصدی سرقت در شهرستان کازرون

رئیس دادگستری شهرستان کازرون ضمن زنده نگه داشتن یاد و نام شهید والامقام، شهید بهشتی گفت: یکی از وظایف قوه قضائیه پیشگیری از وقوع جرم است، این پیشگیری تنها توسط قوه قضائیه انجام نمی‌گیرد و همراه با دستگاه‌های اجرایی و غیراجرایی امکان‌پذیر است و اجرایی می‌شود برای اینکه جرم، در بستر جامعه شکل نگیرد و اگر جرمی در حال شکل‌گیری است در نطفه خفه شود، همچنین بسترهای فسادزا و جرم زا مدیریت شوند.

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی انصاری‌فرد افزود: یکی دیگر از وظایف دستگاه قضائی حقوق عامه است؛ یعنی حقوقی که به عامه مردم برمی‌گردد و مردم از آن استفاده می‌کنند. هنگامی که دستگاه قضائی به یک موضوع ورود می‌کند و دستور آن را می‌دهد، به صورت غیرمستقیم سود آن برای مردم است. در همه امور اینگونه است. چه در اقتصاد که چالش برانگیزترین موضوع کشور ماست و چه در بهداشت و سایت زباله که بسیاری از افراد از اقدامات دادگستری برای سایت زباله بی‌خبر هستند.

انصاری فرد اضافه کرد: خوراک، غذا، بهداشت و اقتصاد حقوق عامه مردم است. کسانی قصد به دست آوردن زمینی که متعلق به دولت است را دارند و به دنبال چپاول منابع ملی که متعلق به ۸۵ میلیون نفر فعلی و میلیون‌ها انسان که در آینده متولد می‌شوند، هستند. در اینجا برای جلوگیری از ضایع شدن حقوق عامه مردم ورود دستگاه قضائی الزامی است. اما آنچه دستگاه قضائی به طور غیرمستقیم انجام می دهد چندین برابر بیشتر از آنچه به صورت مستقیم انجام می‌دهد است.

وی ادامه داد: تعداد پرونده‌های وارده به دادگستری و شورای حل اختلاف کازرون در طی یک سال گذشته، ۳۷ هزار و ۱۶۲ فقره بوده است که به طور دقیق تعداد ۲۲ هزار و ٨٨ فقره پرونده وارد دادگستری کازرون و تعداد ١۵ هزار و ٧۴ فقره پرونده وارد شورای حل اخلاف این شهر شده که این آمار بسیار بالا و نگران‌کننده‌ای است.

انصاری فرد اظهار کرد: تعداد همکاران قضائی و اداری پاسخگوی این همه پرونده نیست و آنان در حال جهاد هستند و جهادی کار می‌کنند. این کارکنان ماهانه بالای ٢٠٠ فقره پرونده را رسیدگی کرده و رای صادر می‌کنند؛ یعنی به طور میانگین، روزانه ۱۰ تا ١۵ وقت رسیدگی درنظر گرفته و انجام می‌شود. نیروی ما هر نیم ساعت باید یک پرونده را بررسی و به آن رسیدگی کند که این پرونده طرفین، شهود و کارشناسی دارد و در برخی مواقع افراد دیگری نیز وارد پرونده می‌شوند. نُرم جهانی رسیدگی به پرونده‌ها دو الی سه فقره پرونده در روز است.

رئیس دادگستری کازرون گفت: ما در این حوزه تمام تلاش خود را می‌کنیم تا کار مردم انجام شود. من، دادستان شهرستان و دیگر همکاران در خدمت مردم هستیم. چه در مساجد، چه در مصلی نماز جمعه، چه در پارک ها و حتی در خیابان به سوالات مردم پاسخ داده و به کار آنها رسیدگی می‌کنیم.

در سال گذشته اکثر پرونده‌ها به صورت آنلاین دادرسی و بدون کاغذ شد

وی ضمن خرسندی از آنلاین شدن رسیدگی به بسیاری از پرونده ها اضافه کرد: در مواقعی انسان به طور ناخواسته جرمی را مرتکب می شود یا محکومیت مالی دارد، در گذشته با زنجیر و دستبند در خانواده، انظار عمومی و... به دادگاه آورده و آبرویش لکه دار می‌شد. مثلا کسی که زندانی مالی است جرمی انجام نداده است. در حال حاضر به همت قوه قضائیه دادرسی برای زندانیان آنلاین شده است. رسیدگی، رای و دستورات همگی به صورت آنلاین انجام می‌شود. تعداد دادرسی های آنلاین در طی یک سال گذشته ٢ هزار و ٧٢۵ مورد بوده است که تعداد ٨۴٩ فقره پرونده زندانیان است. از تعداد پرونده‌های زندانیان، ۶٧٩ فقره مربوط به زندان کازرون و ١٧٠ فقره مربوط به زندان‌های دیگر بوده است. کازرون در استان فارس جزء مقام‌های اول و برتر در رسیدگی به پرونده‌ها به صورت آنلاین است.

رئیس دادگستری کازرون افزود: یکی دیگر از برنامه‌های قوه قضائیه پرونده بدون کاغذ است؛ یعنی بدون استفاده از کاغذ و با استفاده از ثبت در سیستم آنلاین دادخواست ارسال می‌شود و به صورت تیمی بررسی می‌شود. تعداد پرونده های بدون کاغذ در طی یک سال گذشته ۶ هزار و ٩٣٢ فقره بوده است. همچنین کار بزرگ دیگری که انجام شده، دیگر ابلاغیه توسط مامور به خانه فرد نمی‌رود و در سامانه ثنا ابلاغ الکترونیک ارسال می‌شود که وقت رسیدگی، صدور رای و... در آن مشخص می‌شود. در شهرستان کازرون ٩٩/٧٠ درصد ابلاغیه ها به صورت الکترونیک ارسال می‌شود.

مهم‌ترین بحث قوه قضائیه بحث سازش است

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی انصاری فرد در ادامه سخنان خود در بین خبرنگاران عنوان کرد: ما بر روی بحث سازش بسیار اصرار داریم و مهم‌ترین بحث ما بحث سازش است. اتاق من، اتاق سازش نام گرفته است، زیرا در اتاق من و حتی دیگر همکاران معمولا سازش صورت می‌گیرد. تعداد پرونده‌های سازش شده در شورای حل اختلاف این شهرستان طی یک سال گذشته ٣ هزار و ٧١٩ مورد بوده است. همچنین همانگونه که استان به ما ابلاغ کرده، یک سری هیئت صلح تشکیل داده‌ایم و در مساجد، ادارات و... محیط‌های صلح داریم که سازش توسط هیئت صلح طی یک سال گذشته ۴۶٧ مورد بوده است. در کلانتری ها نیز ما افرادی را مستقر کرده‌ایم تا بحث سازش در آنجا هم انجام شود که خوشبختانه ٩۴ مورد سازش در طی یک سال گذشته توسط کلانتری‌های کازرون صورت گرفته است.

وی ادامه داد: فعالیتی که در گذشته هم انجام می دادیم بحث مصلحین قرآنی است که متشکل از روحانیت، دفتر امام جمعه، اعضای شورای حل اختلاف، روان‌شناس، روان‌پزشک و بعضی از افراد متدین و مورد اعتماد مردم است را در کنار هم جمع کرده‌ایم و پرونده‌ها را برای سازش در ابتدا به آنها ارجاع می‌دهیم که در آنجا ۶٠ تا ٧٠ درصد از خانواده‌های ما سازش می‌کنند. در مرحله اول اگر سازش انجام نشد، پرونده به اینجا می‌آید و بعد از بررسی، به دادگاه ارجاع داده می‌شود. دادگاه نیز مجددا دعوت به سازش می‌کند و اگر نتیجه‌ای حاصل نشد، رای طلاق صادر می‌شود. حتی در بعضی مواقع بعد از رای طلاق دوباره سازش صورت می‌گیرد. کازرون هر ماه در استان در بحث سازش حائز رتبه است و دو بار در سطح استان اول شده است.

وی افزود: یکی دیگر از سازش‌ها، سازش‌های قتل است. در سال ١۴٠٠ سیزده فقره سازش قتل، سال ١۴٠١ هشت فقره سازش قتل و در سال ١۴٠٢ تاکنون سه فقره سازش داشته ایم که دو فقره سازش هم در حال انجام است.

وی اظهار کرد: اگر سازش انجام شود پرونده کمتری وارد قوه قضائیه می شود و یکی از برنامه های دادگستری، کاهش ورود پرونده به دادگستری است.

اجرای عدالت کار قوه قضائیه است

وی عنوان کرد: شعار سال قوه قضائیه به مناسبت هفته قوه قضائیه «برای مردم در راه عدالت» است که بیانگر موضوع عدالت است و در قرآن کریم آیه 26 سوره مبارکه «ص» هم آمده است:«يَا دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاكَ خَلِیفَةً فِی الْأَرْضِ فَاحْكُمْ بَيْنَ النَّاسِ»

رئیس دادگستری کازرون در پایان از اصحاب رسانه و خبرنگاران خواست تا در این زمینه‌ها اطلاع رسانی کرده و مردم را آگاه کنند که هرچه آستانه تحمل بالاتر رود، میزان ورودی پرونده ها به دادگستری کاهش می‌یاید. به عنوان مثال در یک تصادف ساده رانندگی چندین پرونده در کنار هم شکل می‌گیرد، زیرا آستانه تحمل افراد پایین است. این وظیفه همه ماست که فرهنگ‌سازی کنیم و به مردم عزیزمان بگوییم که برای هر چیز کوچکی تشکیل پرونده ضروری نیست و آستانه تحمل خود را بالا ببریم. ما مسلمان و شیعه هستیم و در یک کشور اسلامی زندگی می‌کنیم، بنابراین برای ما این همه پرونده در سال زیبنده و شایسته نیست.

دادستان شهرستان کازرون در خصوص اقداماتی که مجموعه دادستانی در سال گذشته در حوزه‌های مختلف انجام داده است، گفت: ورودی پرونده ها به دادسرا در طی یک سال گذشته ٩ هزار و ٣٣ فقره و خروجی آن ٨ هزار و ٩٧٣ مورد بوده است؛ یعنی نزدیک به صد فقره خروجی کمتری نسبت به ورودی داشتیم زیرا تعداد پرونده های انباشته شده در واحد اجرای احکام کیفری نزدیک به ۴٠٠ فقره بود که در سالی که گذشت پرونده ها را ثبت کرده و بخش اعظمی از آن رابه مرحله اجرا رساندیم.

صادق رحمانی ادامه داد: از اقدامات مثبتی که در حوزه دادسرا انجام گرفت، تلاش برای ثبت متمرکز پرونده‌ها بود بدین معنا که ابتدا در دادسرا ثبت شود و مراجعین از مراجعه به مراجع انتظامی خودداری کنند. هرچند در این زمینه به صورت کامل موفق نبودیم.

رحمانی افزود: ابتدای سال ١۴٠١ مجموعه پرونده‌های موجود در مراجع انتظامی ۶٠٠ فقره بود و آماری که هفته اخیر از مراجع انتظامی داشتیم، موجودی پرونده‌ها در مراجع انتظامی قریب به ٣٠٠ فقره پرونده است که ما تعداد پرونده‌های موجود در مراجع انتظامی را به نصف کاهش دادیم. همچنین یکی از اقدامات مثبتی که انجام گرفت، ارسال کردن پرونده‌های تصادف به شورای حل اختلاف بود زیرا شورای حل اختلاف، سرعت بیشتری در رسیدگی به پرونده دارد و سریع تکلیف خودرو‌های توقیفی را مشخص می کند.

وی اظهار کرد: کاهش اطاله دادرسی در سالی که گذشت یکی از اقدامات دادستانی است و میزان و سرعت رسیدگی در دادسرا از 47 روز به 31 روز کاهش یافته است. در حوزه پیشگیری از وقوع جرم نیز خوشبختانه در سال گذشته با کاهش وقوع قتل در شهرستان مواجه بودیم که کاهش ٣۵ درصدی را با توجه به سال ١۴٠١ نسبت به سال ١۴۰۰ داشته‌ایم. در حوزه وقوع سرقت نیز که بیشترین جرائم ارتکابی در شهرستان بحث سرقت های ریز است، با کمک نیرو‌های انتظامی و امنیتی شاهد کاهش ٣٠ درصدی نسبت به سال گذشته بوده‌ایم.

وی اضافه کرد: در حوزه امنیتی سال ١۴٠١ که یک سال پرتنش بود، دو چالش امنیتی رو به روی ما بود. اولین چالش امنیتی در سال ١۴٠١ مربوط به اعتصابات بازاریان به میزان مالیات بود که باعث تعطیلی چند روزه بازار شد. با همت و همکاری نهاد‌های امنیتی شهرستان و با حمایت‌هایی که از طرف استان و کشور صورت گرفت، به نحوی که میزان مالیات پرداختی توسط اصناف به میزان چشمگیری کاهش یافت.

وی اظهار کرد: چالش دیگر اعتراض به مرگ مهسا امینی بود که شهرستان کازرون از این موضوع مستثنی نبود. هر چند که روی این قضیه از طرف منافقین برنامه ریزی شده بود، ولی به همت مسئولان و نهاد‌های اطلاعاتی و امنیتی چیزی که مدنظر منافقین بود محقق نشد. نسبت به دیگر شهرستان‌های استان و کشور کمترین چالش امنیتی را در شهرستان کازرون داشتیم، به طوری که بازداشتی های این اتفاق نزدیک به 60 نفر بود و هیچ مکانی آسیب ندید و آتش نگرفت.

رحمانی عنوان کرد: بحث حقوق عامه یکی از محورهای دادستانی است. در مورد تغییر کاربری زمین غیرمجاز در سالی که گذشت سه مورد حکم قطعی داده و زمینی به مساحت ٢ هزار و ۵٠٠ مترمربع قلع و قمع شد. با توجه به فرهنگی که در کازرون در مورد باغچه‌های شهری در حال شکل‌گیری است و با وجود چالش‌های امنیتی که در سال گذشته داشتیم، ٨۴ مورد نیز ساخت و ساز غیرمجاز را تخریب کردیم.

نبود سایت زباله در شهرستان زباله ها را راهی شیراز می‌کند

وی اضافه کرد: موضوع بهداشت عمومی که کم‌کم به یک چالش امنیتی در شهرستان منجر می‌شود بحث سایت زباله است. بنا به دلایلی که باید خود مسئولان تصمیم گیرنده پاسخگو باشند، سایت زباله در بخش کمارج تعطیل شد. بخش بوشیگان نیز که سایت پشتیبان پسماند گذشته بود، طی حکم قضائی دادگاه نباید دفن زباله در آن صورت گیرد؛ بنابراین به صورت موقت شهرداری در قسمت موتورخانه خود اقدام به نگهداری زباله کرده که منجر به اعتراض ساکنان آنجا شده بود.

رحمانی ادامه داد: برای رفع این مشکل با شهرداری شیراز صحبت کرده و مکاتبه‌ای صورت گرفت تا به صورت روزانه زباله‌ها به شیراز منتقل شود و مسئولان در این خصوص تصمیم‌ گیری کنند.

اکثر کودکان کار اتباع بیگانه هستند

وی اظهار کرد: موضوع اجتماعی جمع‌آوری کودکان‌ کار یکی از مسائلی است که به طور جدی پیگیری شده است، اما با یک دید میدانی می‌توان متوجه ایرانی نبودن این افراد شد. اکثر آنها اتباع بیگانه هستند؛ با این وجود سه کودک ایرانی که بد سرپرست یا بی‌سرپرست بوده‌اند شناسایی و با بررسی های انجام شده به مراکز نگهداری شیراز منتقل شده‌اند.

رحمانی گفت: با دستور دادستانی تیمی متشکل از نیروی انتظامی، بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و شهرداری تشکیل شد تا به کودکان کار رسیدگی و جمع‌آوری شوند.

وی ادامه داد: کازرون از معدود شهرستان‌هایی است که مرکز نظارت بر کودکان بد و بی‌سرپرست دارد. در این دو مرکز نزدیک به ۳۰ دختر بد و بی‌سرپرست زیر ١٨ سال نگهداری می‌شود.

رحمانی خاطرنشان کرد: در بخش دریس شهرستان کازرون برای اولین بار کمپ ترک اعتیاد افتتاح شده است که این مهم به عدم وقوع جرائم ریز مثل سرقت منجر خواهد شد.

دانش‌آموز خبرنگار: کوروش خضری مطلق

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار