رشد 360 درصدی صادرات فندق

تهران (پانا) - آمارهای گمرک نشان می‌دهد در یکسال اخیر صادرات فندق از نظر ارزش ریالی رشد 360 درصدی داشته است.

کد مطلب: ۱۳۷۷۸۸۹
لینک کوتاه کپی شد
رشد 360 درصدی صادرات فندق

به گزارش ایانا، فندق یکی از محصولات باغی ایران است که معمولا به صورت آجیل و خشکبار مورد مصرف خانوارهای ایرانی قرار می‌گیرد و اخیرا نیز از آن در حوزه‌های بهداشتی و آرایشی استفاده می‌شود.

استان گیلان(خصوصا شهرستان رودسر) سال‌هاست که به عنوان مهد و قطب اصلی تولید این محصول شناخته شده است و توانسته از این طریق اشتغال‌زایی خوبی برای مردم خطه میرزا کوچک خان فراهم کند.

با این حال در سطح جهانی با توجه به اقلیم و وضعیت آب و هوایی، ترکیه بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده این محصول به شمار می‌رود، به‌طوری که درآمد این کشور از محل صادرات فندق همواره بیشتر از درآمد کشورمان از صادرات پسته بوده است.

اخرین آمارهای سازمان خواروبار جهانی یا همان فائو نشان می‌دهد ایران در جایگاه 29 صادرات این محصول باغی قرار دارد و پس از ترکیه، آمریکا، آذربایجان، گرجستان، ایتالیا، شیلی و چین رتبه هشتم تولید فندق را به خود اختصاص می‌دهد.

جزئیات صادرات فندق در یکسال اخیر

براساس آمار گمرک در سال گذشته 37 تن و 490 کیلوگرم فندق به ارزش 230 هزار و 319 دلار یا 6 میلیارد و 534 میلیون و 257 هزار تومان به دیگر کشورها صادر شده است.

این در حالی است که آمارهای گمرک در سال 1400 نشان می‌دهد طی این بازه زمانی تنها 13 تن و 549 کیلو گرم فندق به ارزش 60 هزار و 772 دلار یا یک میلیارد و 437 میلیون و49 هزار تومان از کشور صادر شده بود.

رشد قیمت پایه صادراتی فندق

آمارهای موجود نشان دهنده آن است که طی بازه یکساله اخیر صادرات فندق به لحاظ وزنی با افزایش حدودا 180 درصدی و به لحاظ ارزش دلاری با افزایش 280 درصدی و به لحاظ ارزش تومانی با افزایش حدودا 360 درصدی روبرو بوده است.

از طرف دیگر مشاهده قیمت پایه صادراتی فندق نشان می‌دهد در سال 1400 هر کیلوگرم از این محصول چهار دلار و 50 سنت و 106 هزار تومان بوده و در سال 1401 ارزش هر کیلوگرم فندق صادراتی به 6 دلار و 20 سنت و 174 هزار تومان رسیده که به لحاظ دلاری رشد یک دلار و 70 سنتی و به لحاظ تومانی رشد حدودا 70 هزار تومانی داشته است.

صادرات فندق ایرانی به 10 کشور دنیا

طی یکسال اخیر فندق باغداران ایرانی به مقصد 10 کشور جهان شامل کشورهای استرالیا، افغانستان، امارات متحده عربی، آلمان، بحرین، پاکستان، ترکمنستان، روسیه، قرقیزستان و کانادا صادر شده است.

در سال گذشته فندق با هدف متنوع سازی مقاصد صادراتی هفت مقصد جدید برای عرضه پیدا کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار