در آیین اختتامیه رویداد سالانه «کمان» مطرح شد؛

مشکل اصلی پژوهش‌های دانش‌آموزی‌ زیرساخت‌های پژوهشی نیست بلکه فرهنگی است

تهران (پانا) - آیین اختتامیه هجدهمین رویداد سالانه «کمان» با معرفی پروژه‌های برگزیده دانش‌آموزی در صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری برگزار شد.

کد مطلب: ۱۳۷۱۶۱۳
لینک کوتاه کپی شد
مشکل اصلی پژوهش‌های دانش‌آموزی‌ زیرساخت‌های پژوهشی نیست بلکه فرهنگی است

امیرعلی حمیدیه، رئیس مرکز تحقیقات سلول و ژن‌درمانی کودکان در این آیین خطاب به دانش‌آموزانی که طرح‌های آن‌ها برگزیده شده بود، گفت: باید بدانید که خداوند چه سعادتی به شما داده و چه برنامه‌ریزی برای آینده کشورتان باید داشته باشید.

وی با اشاره به راه‌اندازی مرکز پیوند کودکان در ایران اظهار کرد: خیلی از بچه‌هایی که سرطان داشتند و در این مرکز درمان شدند، امروز با امید با زندگی برگشته و هر کدام در یک شغلی مشغول فعالیت هستند.

حمیدیه خطاب به دانش‌آموزان با بیان اینکه کشور، خانه‌تان است و اگر مشکلاتی دارد، نیازمند برطرف کردن است، خاطرنشان کرد: این مشکلات را شما باید حل کنید چرا که آینده را شما می‌سازید. بعد از جنگ جهانی دوم، آلمانی‌ها آلمان را و ژاپنی‌ها نیز ژاپن را ساختند پس ایران را هم خودمان باید بسازیم. علت اینکه افغانستان ساخته نمی‌شود این است که خودشان نمی‌خواهند این کار انجام شود.

رئیس مرکز تحقیقات سلول و ژن‌درمانی با بیان اینکه با تغییر فناوری‌ها رشته‌های رویداد‌محور نیز برای دوره‌های بعد باید تغییر کند، گفت: قطاری در علم نانو است که سوار آن شده‌ایم اما بچه‌ها را باید سوار قطار آینده کنیم. بنابراین پیشنهاد می‌شود که کوانتوم، ژنومی و هوش مصنوعی از دور بعد به رشته‌های رویداد اضافه شوند چرا که در آینده قطعات یدکی بدن انسان مانند استخوان، ساخته می‌شود و دکتر در اتاق عمل است اما یک مهندس، استخوان مورد نیاز او را می‌سازد.

مشکل اصلی پژوهش دانش‌آموزان، فرهنگی است

خادمی، استاد دانشگاه نیز با اشاره به راه‌اندازی صندوق نوآوری در دهه 80 گفت: یکی از کارها آن سال‌ها فرهنگسازی بود که اقشار مختلف آشنا شوند و در این حوزه بتوانند کار کنند.

وی با بیان اینکه کارهای مختلفی در حوزه دانش‌آموزی نانو انجام داده‌ایم، خاطرنشان کرد: جشنواره‌ها، رویدادهای مهارتی، ایجاد زیرساخت‌ها و... از جمله این کارها است اما به نظرم مشکل اصلی پژوهش بچه‌ها زیرساخت‌های پژوهشی نیست بلکه فرهنگی است. خانواده‌ها نقش موثری دارند و بچه‌ها باید بدانند کار پژوهشی را برای چه انجام می‌دهند.

وی تصریح کرد: وظیفه ما این است که این نگاه را ترویج کنیم. بحث پرورشی و تربیتی خیلی مهم است که دانش‌آموزان به مسائل کشور آشنا باشند چرا که آینده کشور متعلق به دانش‌آموزان است ما هم در حوزه‌هایی که دست‌مان باز است کمک می‌کنیم.

فرهنگ توسعه در اقتصاد مهم است

حسام زند حسامی، مشاور موسسه نوآوران خردمند پارسی نیز گفت: آنچه در اقتصاد مهم است، فرهنگ توسعه است. خانواده‌ها گاهی دانش‌آموزان را به مسیری هدایت می‌کنند که شاید درست نباشد.

ساحت علمی و اقتصادی وجه اشتراک موسسه نوآوران با آموزش و پرورش است

منیژه فرهادی، مدیرعامل موسسه نوآوران خردمند پارسی نیز با بیان اینکه فرهنگ همیشه دغدغه ما بوده است، گفت: نیاز به سرمایه‌گذاری معنوی داریم البته حمایت مادی هم سر جای خودش قرار دارد اما فرهنگسازی، موضوع ارزشمندی است.

وی افزود: اینکه دانش‌آموزان را با این فضا آشنا کنیم، آن چیزی بوده که مجتمع آموزشی دخترانه نوآور انجام داده است. تاکید ما همیشه بر فرار مغزها است یعنی اگر هم‌ کسی از ایران می‌رود، دوره‌ای را بگذارند و دوباره به ایران برگردد همانطور که بسیاری از همکاران با وجود اینکه امکان مهاجرت برای آن‌ها وجود دارد، بعد از سپری کردن دوره‌ای در خارج از کشور به ایران برمی‌گردند چون ایران را ایرانی‌ها باید بسازند.

فرهادی اظهار کرد: هر یک از دانش‌آموختگان قبلی و همچنین دانش‌آموزان فعلی می‌توانند یک سفیر برای مراکز علمی باشند. این موسسه، عین شعله‌ای روشن است و هر کدام می‌توانند یک هیزم از آن برداشته و توسعه دهند.

مدیرعامل موسسه نوآوران خردمند پارسی با اشاره به ساحت‌هایی 6 گانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: وجه اشتراک کار ما با آموزش و پرورش، ساحت‌های علمی و فناوری و اقتصادی و حرفه‌ای است.

وی خاطرنشان کرد: در موسسه نوآوران خردمند پارسی، آماده برنامه‌ریزی برای انواع کارهایی از این جنس هستیم که بشود روند خیر آن توسعه پیدا کند و تاکنون هم اینطور بوده است. با این نگاه که اگر امری خیر است، برکت داده می‌شود.

باید از دانش و تجربیات سمن‌ها و موسسات حوزه فناوری و فرهنگی برای فعالیت های تربیتی بهره برد

رحمت اله رضایی، معاون فعالیت‌های سازمان دانش‌آموزی نیز گفت: در آموزش و پرورش به آموزش، خوب پرداخته‌ایم ولی در امر پرورش در سنوات قبل کمتر پرداخته ایم.

وی افزود: کم کاری در حوزه تربیتی را فقط به گردن آموزش و پرورش نیندازیم بلکه خانواده، جامعه و سازمان ها و ارگان‌های متولی فرهنگی هم در میان کم‌کاری کرده‌اند.

وی با اشاره به جمله‌ای از شهید چمران مبنی بر اینکه «اگر کسی تخصص ندارد و مسئولیتی را می‌پذیرد بی‌تقواست» اظهار کرد: این یعنی الزام تعهد و تخصص، تعلیم و تعلم و آموزش و پرورش در کنار یکدیگر؛ چرا که طبق آیات قرآن کریم، تزکیه مقدم بر تعلیم است.

رضایی با بیان اینکه نیاز به حداقل 60 هزار مربی پرورشی داریم، افزود: بالغ بر 15 هزار نفر از این تعداد در سال‌ گذشته و امسال جذب شده است و حدود 45 هزار نفر هنوز کمبود نیرو در حوزه پرورشی داریم که نیاز است معلمان عزیز هم به کمک ما بیایند و در کلاس درس، اوقاتی را هم به پرورش دانش آموزان بپردازند.

وی تصریح کرد: برای انجام کار پرورشی، جامعه، خانواده، نهادها و ارگان‌های متولی و هم معلمان سر کلاس باید ورود پیدا کنند.

رضایی با اشاره به ماموریت شش ساحتی سازمان دانش‌آموزی بیان داشت: تربیت علمی و فناوری و اقتصادی و حرفه‌ای 2 ساحت مرتبط با این جلسه است و اهمیت دارد که در این قضیه ورود کنیم؛ ضمن اینکه سازمان دانش آموزی به طور جدی در یکسال گذشته و در سنوات قبل به این امر پرداخته است و بایستی زمینه را برای بروز ظهور استعدادهای دانش آموزی مهیا کرده و جشنواره ایده های دانش آموزی را رقم بزنیم.

معاون فعالیت‌های سازمان دانش‌آموزی با بیان اینکه برای خلق هر ایده‌ نیارمند حمایت مادی و معنوی است گفت: امسال توانستیم دست‌سازه‌های دانش‌آموزان را به عنوان هدیه به دانش‌آموزان دیگر بدهیم و این شروع خوبی برای حمایت های مادی و معنوی از دانش آموزان در گام اول بود.

وی تاکید کرد: ما تمام تلاشمان را انجام می‌دهیم اما یک دست صدا ندارد. لذا باید همکاری و مشارکت سمن‌ها، موسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان که در حوزه فناوری فعالیت می‌کنند را به کار ‌بگیریم.

رضایی تاکید کرد: مشارکت در برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی، شرکت دانش‌آموزان در مسابقات رباتیک و تشکیل گروه‌های علمی در مدارس... از برنامه های آتی سازمان دانش آموزی است.

فعالیت‌های پرورشی طی یک سال گذشته با تحولات جدی مواجه شده است

محمد باجلان، معاون فضای مجازی سازمان دانش‌آموزی و سرپرست خبرگزاری پانا نیز در این آیین گفت: معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از یک سال گذشته با تحولات جدی روبه‌رو شده و تا حدودی به اهدافش رسیده و قرار است فعالیت‌های مدرسه‌ای را زیاد کرده و فعالیت‌ها از ستاد به صف منتقل شود و تشکل‌های دانش‌آموزی را در مدارس فعال کنند.

وی اظهار کرد: سازمان دانش‌آموزی به جد در مدارس ورود کرده و یکی از فعالیت‌های سازمان دانش‌آموزی، خبرگزاری پانا است که قرار است دانش‌آموزمحور شود و کل کارها توسط دانش‌آموزان انجام شود.

باجلان خاطرنشان کرد: خبرگزاری پانا از چند بخش تشکیل شده که یکی، بخش خبری است که دانش‌آموزان کُنشگری را در آن انجام می‌دهند. یکی، مدرسه مجازی است که فیلم و تصویر و آرشیو برنامه‌ها در درون مدرسه مجازی قرار داده می‌شود تا دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار بتوانند از آن استفاده کنند. یکی دیگر از فعالیت‌ها تشکیل گروه‌های جهادی است که تصاویر و فیلم‌های مذکور را به مناطقی برسانند که دانش‌آموزان به اینترنت هم دسترسی ندارند.

سرپرست خبرگزاری پانا افزود: یکی دیگر از فعالیت‌ها، بازارچه‌های دانش‌آموزی است که متاسفانه تاکنون کسی به آن ورود نکرده بود و این بازارچه قرار است با بوم ایران اتفاق بیفتد و سواد مالی و اقتصادی و همان فرهنگسازی اقتصادی که اشاره شد اتفاق بیفتد. قرار نیست همه ما دکتر شویم بلکه از راه‌های خبرنگاری گرافیست و...نیز ‌می‌توانیم درآمد کسب کرد. دانش‌آموزان می‌توانند محصولات و ایده‌ها و تولیدات فکری خود را در بازارچه عرضه کنند.

وی گفت: نکته‌ای که سیستم از آن غافل شده بود، راه‌اندازی جشنواره‌ها و رویدادهای دانش‌آموزی است که جسته و گریخته صورت می‌گرفت که قرار است متمرکز در سایت پانا انجام شود.

وی افزود: آماده همکاری با رویداد کمان هستیم تا به صورت پایلوت بتوانیم چند استان را اضافه کرده و در کل کشور تسری دهیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار