رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور:

۲۹ هزار مدرسه در کشور نیازمند بهسازی و بازسازی است

نهضت مردمی بهسازی مدارس تابستان امسال آغاز می‌شود

تهران (پانا) - رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت ۲۹ هزار مدرسه در کشور به بهسازی، بازسازی و شاداب سازی نیاز دارد که تلاش می‌شود با اجرای نهضتی مردمی در تابستان امسال بخشی از این نیاز با مشارکت آحاد مردم برطرف شود.

کد مطلب: ۱۳۷۱۱۱۵
لینک کوتاه کپی شد
۲۹ هزار مدرسه در کشور نیازمند بهسازی و بازسازی است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور؛ حمیدرضا خان‌محمدی در بیست‌وچهارمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان مازندران که در اردوگاه دانش‌آموزی بادله ساری برگزار شد، گفت: در نهضت مردمی بهسازی، بازسازی و شاداب‌سازی مدارس که از تابستان امسال آغاز می‌شود همه مردم چه به صورت مالی و چه با تخصص‌های مورد نیاز مانند بنایی، نجاری، جوشکاری و هر حرفه و اقدام مرتبط با فضای مدارس می‌توانند همراهی کنند. این طرح به طور کامل با رویکرد مردمی طراحی شده و انجام می‌شود. همچنین از گروه‌های جهادی نیز دعوت می‌کنیم که در این طرح همراه شوند.

وی با اشاره به اهمیت نقش خیرین مدرسه‌ساز در توسعه زیرساخت‌های آموزشی کشور خاطرنشان کرد: ما خیرین مدرسه‌ساز را در جریان مهم مدرسه‌سازی، قله‌های ایثار و گذشت و بخشش می‌دانیم. از همه خیرین مدرسه‌ساز در کشور به ویژه خیرین مدرسه‌ساز مازندران که از سرآمدان مدرسه‌سازی در استان‌ها هستند سپاسگزاریم که بار مهمی از وظیفه دولت را ایثارگرانه به دوش می‌کشند.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: معتقدیم که مجامع خیرین مدرسه‌ساز باید انشعاب‌های شهرستانی هم داشته باشند تا این جریان مهم تقویت شود‌. هر چقدر کار بزرگ مدرسه‌سازی و این جریان به اجزای کوچک‌تر در سطوح شهرستانی تبدیل شود توان تبدیل جریان مدرسه‌سازی به جهاد مدرسه‌سازی افزایش می‌یابد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور به مشارکت قابل قبول خیرین مدرسه‌ساز در مازندران اشاره کرد و افزود: از ۱۴۰ پروژه فعال مدرسه‌سازی مازندران ۸۰ پروژه توسط خیرین در حال اجراست که نقش مهم و اثرگذار این عزیزان را نشان می‌دهد. در سطح کشوری نیز ۵۰ درصد کلاس‌ها مشارکتی ساخته می‌شود.

خان‌محمدی با بیان‌ اینکه عزم دولت برای افزایش همراهی با خیرین مدرسه‌ساز جدی است، خاطرنشان کرد: در برنامه هفتم توسعه نگاه بسیار ویژه و همه‌جانبه‌ای به مدرسه‌سازی و تکریم و همراهی خیرین شده است.

این مسئول اظهار کرد: در چند استان از جمله مازندران نهضت مدرسه‌سازی به عنوان اولویت مهم استانداران در نظر گرفته شده است. با استاندار مازندران هم مذاکره شده است که به رویکرد جدیدی در مدرسه‌سازی برسیم.

وی افزود: مقرر شد برای کمک به مدرسه‌سازی در کشور طی 2 سال از منابع اعتباری مختلف مانند متمم سفر ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳، مولدسازی، طرح جهش تولید مسکن و منابع مشارکتی و خیری مجموعاً حدود چهار هزار میلیارد تومان تامین شود تا بخشی از مشکلات حوزه زیرساخت‌های آموزشی حل شود.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با تاکید بر لزوم معرفی خیرین مدرسه‌ساز به دانش‌آموزان و خانواده‌ها گفت: پیشنهاد می‌کنم اولیاء مدارس گزارش عملکرد مدرسه‌های خیرساز را به خیرین ارائه دهند. عکس و زندگینامه خیرین در مدرسه‌های خیرساز مشارکتی نصب شود. با این کار خیرین بین دانش‌آموزان هویت پیدا می‌کنند‌. این بهترین و راهبردی‌ترین اقدام برای ترویج کار خیر است.

خان‌محمدی هماهنگی در تعیین نقاط ساخت مدارس خیرساز را نیز یکی از ضرورت‌ها برای کمک به عدالت آموزشی عنوان کرد و گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که در مناطق پرتراکم و نیازمند فضای آموزشی مدارس ساخته شوند تا به تحقق عدالت آموزشی کمک شود. ضمن اینکه لازم است به ساخت مجتمع‌های بزرگ مانند مدرسه چندساحتی شهید سلیمانی ساری که اخیراً افتتاح شد نگاه ویژه‌ای داشته باشیم. امیدواریم روزی در این اردوگاه جشن استانداردسازی فضای آموزشی را برگزار کنیم.

گفتنی است بیست‌وچهارمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز مازندران با برپایی نمایشگاه توانمندی‌های برخی مراکز آموزشی و معرفی بعضی دستاوردها و فعالیت‌های مرتبط با مدرسه‌سازی در مازندران در ساری برگزار شد.

حدود ۵۰۰ تَن از خیرین مدرسه‌ساز و مدرسه‌یار از مازندران و سایر استان‌ها با حضور مسئولان استانی و ملی در اردوگاه دانش‌آموزی بادله ساری در بیست‌وچهارمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز مازندران گرد هم آمدند تا علاوه بر تجلیل از خیرین برگزیده، پیرامون آخرین نیازها و الزامات حوزه مدرسه‌سازی تبادل نظر کنند.

مدرسه‌یاری باید به موازات مدرسه‌سازی مورد توجه باشد

ناصر قفلی، رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور نیز در این جشنواره گفت: به موازات اهمیتی که مدرسه‌سازی دارد باید به امر مهم مدرسه‌یاری و جلب مشارکت مردمی برای امور جاری مدارس نیز توجه ویژه‌ای شود.

قفلی اظهار کرد: آموزش و پرورش، رکن اساسی کشور است و برای توسعه این حوزه مهم باید همه عزمی جزم داشته باشیم که خیرین مدرسه‌ساز در این زمینه پیشگام هستند.

وی افزود: خیرین مدرسه‌ساز کشورمان در این شرایط دشوار اقتصادی و در سالی که انواع دسیسه‌های داخلی و خارجی برای آسیب به کشور رقم خورد، میزان مشارکت‌شان برای مدرسه‌سازی را به 2 برابر افزایش دادند.

رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور خاطرنشان کرد: میزان مشارکت خیرین مدرسه‌ساز در اصفهان از ۳۰۰ میلیارد تومان به یک هزار و ۵۵۹ میلیارد رسید. این‌که در چنین شرایطی خیرین پای کار هستند و توجهی به دسیسه‌ها ندارند بسیار ارزشمند است.

قفلی با اشاره به افزایش نیاز فضای آموزشی در کشور به دلایل مختلف گفت: ورود صدها هزار کودک افغانی به کشور، خشکسالی و مهاجرت‌ها از مناطق جنوبی به مناطق مرکزی و شمالی سبب شده عدالت آموزشی در برخی مناطق کشور خدشه‌دار شود. برای رفع این مشکل باید بخش دولتی نیز همراه با خیرین بیش از پیش پای کار باشد.

وی خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای رفع کاستی‌های موجود در حوزه فضای آموزشی نیاز داریم که معتقدیم بخشی از آن را دولت می‌تواند با فروش املاک مازاد آموزش و پرورش تامین کند.خیرین مدرسه‌ساز نیز مانند همیشه همراه بخش دولتی هستند.

این مقام مسئول تصریح کرد: البته مدرسه‌سازی، بک بخش از کار است و باید به پس از آن نیز توجه داشت. ما در بخش توسعه فضای آموزشی و تحقق عدالت آموزشی به مدرسه‌یاری هم نیاز داریم. در این مسیر نباید از کمک‌های کوچک مردمی برای مدرسه‌یاری غافل شویم که امیدواریم این تمر در سراسر کشور مورد توجه قرار گیرد.

حذف موانع اعتباری تکمیل پروژه‌های آموزشی با مولدسازی املاک مازاد

همچنین خان‌محمدی پس از بازدید از برخی پروژه‌های آموزشی شهرسازی به محمودآباد سفر کرد. وی گفت: طرح مولدسازی با توجه به شرایط مازندران و ارزش زمین در این استان می‌تواند با سرعت خوبی اجرا شود

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با حضور در دبیرستان دخترانه خیرساز حاج حیدرزاده لامیزده از توابع شهرستان محمودآباد، پیرامون تامین اعتبار برای ساخت مشارکتی ساختمان جدید در محوطه این دبیرستان موافقت کرد.

حمیدرضا خان‌محمدی در جمع خیران مدرسه‌ساز و مسئولان حوزه آموزش شهرستان محمودآباد و بخش اهلم‌رستاق گفت: تجربه ۳۰ ساله ما در مدرسه‌سازی مواردی از تصمیم‌های نادرست در زمینه مکان‌یابی را نشان می‌دهد. به همین دلیل گاهی دیده می‌شود در نقاطی به مراتب کم‌تراکم مدارسی ساخته شده که پس از سه یا چهار سال به دلیل کمبود تعداد دانش‌آموز این ساختمان‌ها بلااستفاده شد. چون آینده‌نگری مناسبی در زمان ساخت و مکان‌یابی انجام نشد.

وی افزود: این مدرسه با توجه به این‌که خیرساز است و دانش‌آموزان تعداد زیادی از روستاهای منطقه از آن استفاده می‌کنند برای ما اهمیت دارد. با توجه به برآوردهای انجام شده از شرایط اجتماعی و نیاز تحصیلی منطقه، سازمان نوسازی طبق مقررات ۵۰ درصد اعتبار ساخت این مدرسه را می‌پردازد و ۵۰ درصد دیگر هم توسط خیران منطقه تامین می‌شود تا شاهد ساخت مدرسه‌ای باکیفیت در مقطع متوسطه اول برای دختران این منطقه باشیم.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: اولویت دولت، تکمیل طرح‌های مشارکتی و خیرساز است. در عین حال در صورتی که نیاز به آغاز پروژه‌ای جدید باشد تلاش می‌کنیم تا با کمک خیران اجرا کنیم.

خان‌محمدی با اشاره به لزوم تغییر رویکرد در طراحی مدرسه‌ها برای برخی مناطق خاطرنشان کرد: معتقدیم که در بعضی نقاط باید به سمت ساخت مدارس بزرگ‌مقیاس و چندساحتی حرکت کتیم. بر همین اساس نیز در حال تدوین سندی برای ساخت مدارس بزرگ مقیاس هستیم تا بخشی از مشکلات موجود در بخش فضای آموزشی کاهش یابد.

گفتنی است مدرسه حاج حیدرزاده لامیزده سال ۱۳۴۸ با اهدای زمین توسط یکی از خیرین منطقه ساخته شد و دانش‌آموزان ۲۹ روستای منطقه دوره متوسطه اول را در این مدرسه پشت‌سر می‌گذراند. در حال حاضر نیز پیگیری برای ساخت بنای جدید در محوطه این مدرسه توسط فرزند این خیر فقید در حال انجام است.

بازدید معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش از طرح‌های آموزشی محمودآباد

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از برخی پروژه‌های در حال اجرای مدرسه‌سازی شهرستان محمودآباد بازدید کرد و در جریان آخرین وضعیت اجرایی این پروژه‌ها قرار گرفت.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، با حضور در دبیرستان پسرانه شهید باهنر روستای آزادمون محمودآباد، عملیات اجرایی ساختمان جدید این دبیرستان را مورد بررسی قرار داد و بر تسریع در پرداخت تعهدات دولتی اجرای این پروژه تاکید کرد.

خان‌محمدی بازدیدی نیز از کانون فرهنگی تربیتی رضوان محمودآباد داشت و با مسئولان این فضای آموزشی درباره راه‌اندازی مجدد زیرساخت‌های رفاهی و آموزشی این مجموعه و گسترش زیرساخت‌های موجود دیدار و گفت‌وگو کرد.

هنرستان علوم و فنون دریایی شهید کلانتری محمودآباد نیز یکی از فضاهای بازدید شده توسط رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بود. پروژه در حال اجرا در این هنرستان ساخت یک سالن ورزشی همراه با زیرساخت‌های آموزشی است که با استفاده از توان علمی هنرجویان این هنرستان عملیات اجرایی آن آغاز شد.

بازدید از پروژه نیمه‌کاره دارالقرآن صاب‌الزمان(عج) محمودآباد که یک دهه از آغاز عملیات اجرایی آن می‌گذرد نیز در برنامه بازدیدهای رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور قرار داشت.

در شهرستان محمودآباد حدود ۱۵۰ مدرسه وجود دارد که به گفته مسئولان مربوطه حدود ۶۰ درصد این مدارس فرسوده هستند.

حذف موانع اعتباری تکمیل پروژه‌های آموزشی با مولدسازی املاک مازاد

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: موانع پیش روی تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره آموزشی با بهره‌گیری از فرصت استثنایی طرح مولدسازی رفع می‌شوند و باید به بهترین شکل و با جدیت از این طرح شفاف و کاربردی در راستای تحقق عدالت آموزشی استفاده شود.

حمیدرضا خان‌محمدی در جلسه جمع‌بندی بازدید از طرح‌های آموزشی شهرستان محمودآباد اظهار کرد: سازمان نوسازی مدارس با وجود چابکی خوبی که دارد در زمینه تامین منابع با مشکل مواجه است.وی در این جلسه بر ضرورت پیگیری مسئولان استانی و شهرستانی برای بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های اعتباری تاکید کرد و افزود: برای رفع مشکلاتی که در این بازدید شاهد بودیم باید از نظر اعتباری جهش چشمگیری داشته باشیم. در این مسیر نیز لازم است که از همه ظرفیت‌های اعتباری موجود بهره بگیریم تا گام خوبی در مسیر حل این چالش‌ها برداشته شود.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پروش با اشاره به بازدید از فضاهای آموزشی محمودآباد اظهار کرد: در این بازدید تلاش کردیم که به صورت میدانی تصمیم‌گیری کنیم و تعهداتی هم داده شد که پای تعهدات‌مان هستیم. اما انتظار داریم مسئولان استان و شهرستان هم از منابع قانونی مختلف پیگیر تامین اعتبار باشند.

این مسئول افزود: در بودجه امسال این امکان ایجاد شد که از ظرفیت اعتبارات تملک دارایی برای تکمیل اردوگاه‌های آموزشی استفاده شود. ضمن این‌که همه دستگاه‌ها باید در بخش اعتباری پیوست آموزش و پرورش داشته باشند. بنابراین انتظار می‌رود آموزش و پرورش در استان پیگیر تحقق این سهم از همه دستگاه‌ها باشد.

خان‌محمدی با تاکید بر این‌که تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در اولویت سازمان نوسازی قرار دارد، خواستار توجه جدی به اجرای طرح مولدسازی در مازندران شد و گفت: از محل درآمد مولدسازی می‌توان بسیاری از پروژه‌ها را تکمیل کرد. در مازندران نیز طی دو سال تکلیف شده که به رقم هزار میلیارد تومان درآمد از مولدسازی برسیم که جهشی در اجرای طرح‌های آموزشی و تکمیل پروژه‌ها ایجاد می‌کند.

وی اظهار کرد: طرح مولدسازی با توجه به شرایط مازندران و ارزش زمین در این استان می‌تواند با سرعت خوبی اجرا شود. بنابراین از این ظرفیت باید در مازندران به درستی استفاده شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار