روایت دانش آموز خبرنگار از جاذبه‌های تاریخی باغ فین کاشان

تهران (پانا) - باغ فین از معروف‌ترین و مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر کاشان است که نه‌تنها به‌عنوان آثار ملی به ثبت رسیده است؛ بلکه جزو ۹ باغ ایرانی در فهرست میراث جهانی به حساب می‌آید. این باغ به حدی زیباست که از آن به‌عنوان نمونه کامل باغ‌سازی ایرانی یاد می‌کنند.

کد مطلب: ۱۳۵۹۹۶۶
لینک کوتاه کپی شد
روایت دانش آموز خبرنگار از جاذبه‌های تاریخی باغ فین  کاشان

باغ فین کاشان در ۹ کیلومتری مرکز شهر کاشان قرار دارد. این باغ به‌لطف وجود فواره‌های متعدد، صدای دلنشین آب و درختان سربه‌فلک‌کشیده، مکانی رویایی برای گشت‌وگذار به شمار می‌رود؛ به‌خصوص که چای‌خانه آن نیز این فرصت را برای شما فراهم می‌کند تا نهایت لذت را از این لحظه‌های ناب ببرید.

از ویژگی های بارز این باغ، می‌توان به زیبایی عظیم و جلوه های بصری آن اشاره کرد که نمونه کامل باغ سازی ایرانی به شمار می رود. وسعت باغ سرسبز فین به۳۳,۷۹۹ مترمربع می رسد که به دلیل قرار گرفتن دیوارهای بلند و برج های استوانه ای در سرتاسر آن، باعث شکل گیری فضای بسیار باشکوه وشاهانه شده است و لقب باغ شاه را به خود اختصاص داده است.

از آنجا که از قدیم الایام، آب عامل آبادانی بوده است، به علت کمبود این عنصر حیاتی در مناطق کویری، همیشه به آن توجه بی نظیری شده است. اگر توجه ای به طراحی این باغ داشته باشیم، می توانیم به این موضوع پی ببریم که آب در نقش های مختلفی وجود دارد. از نمونه هایی اشکال مختلف آب در باغ فین، می توان به راکد ها در استخر های روبه روی کوشک، حوض خانه صفوی و آب های روان جوی ها اشاره کرد.

همان طور که گفتیم یکی دیگر از عنصرهای مهم در این باغ درختان هستند که در این باغ ۵۷۹ درخت سرو و ۱۱ درخت چنار وجود دارد که قدمت چندنی از آنها به قرن ها پیش می‌رسد.

از دیگر مجموعه های تاریخی قراره گرفته در این باغ، حمام فین کاشان است که ناصر الدین شاه قاجار، صدراعظم خود امیرکبیر را در سال ۱۸۲۵ میلادی مصادف باسال۱۲۳۰هجری شمسی در آن قتل رساند. در واقع در معماری باغ فین کاشان دو حمام ساخته شده است که شامل حمام صفوی و حمام سلطنتی می شود. حمام سلطنتی درسال ۱۱۸۹ هجری شمسی به دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است و حمام صفوی یا اسم دیگر آن حمام کوچک، در واقع همان محلی است که در آن امیرکبیر به قتل رسانده شده است و به همین علت این حمام به حمام امیر کبیر معروف شد.

دانش آموز خبرنگار: ساجده ساعتی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار