معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ در پی درگذشت احمد سمیعی پیامی صادر کرد

تهران (پانا) - معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی، درگذشت احمد سمیعی گیلانی، چهره ماندگار ادبیات و ویرایش را تسلیت گفت.

کد مطلب: ۱۳۵۸۲۵۵
لینک کوتاه کپی شد
معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ در پی درگذشت احمد سمیعی پیامی صادر کرد

در پیام فرشاد مهدی‌پور آمده است:

إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

خبر درگذشت زنده‌یاد «احمد سمیعی گیلانی» چهره ماندگار ادبیات و پدر ویراستاری نوین ایران که مجموعه بزرگ «سیر تحول ادبیات ژورنالیستی در زبان فارسی» آخرین میراث ماندگار اوست، موجب تالم بسیار شد.

اینجانب درگذشت این نویسنده، مترجم و ویراستار خوش‌قریحه و دغدغه‌مند را که علاوه بر آموزش شیوه‌های درست‌نویسی و فارسی‌نویسی، آثار گران‌سنگی در حوزه ویرایش و نگارش به رشته تحریر درآورده و مجموعه کتاب‌ها و مقالات ارزشمند او، سالیان سال مرجعِ رجوع دانشجویان و فعالان فرهنگی و رسانه‌ای کشور بوده است را به اصحاب فرهنگ و رسانه تسلیت گفته و از درگاه خداوند متعال برای او، رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان و رهروانش صبر و اجر مسالت دارد.

استاد احمد سمیعی(گیلانی) ۱۱ بهمن ۱۲۹۹ در رشت به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در این شهر گذراند و سپس وارد دانشگاه تهران شد. اواخر دهه ۱۳۴۰ به‌عنوان ویراستار در موسسه انتشارات فرانکلین آن زمان مشغول خدمت شد و به‌ موازات آن دوره کارشناسی ارشد زبان‌شناسی را در دانشگاه تهران گذراند.

استاد سمیعی در کنار حرفه ویراستاری، مولف چندین کتاب در زمینه آیین نگارش و ویرایش تالیف‌ و نگارنده مقاله‌های ارزشمندی در این حوزه بود. این استاد فقید ادبیات، در کارنامه حرفه‌ای خود مترجم آثار ادبی بسیاری از بزرگان داستان جهان را نیز داراست.

استاد سمیعی گیلانی، روز چهارشنبه، دوم فروردین‌ماه بر اثر کهولت سن در ۱۰۳ سالگی در منزل خود در تهران درگذشت.

آیین وداع با پیکر استاد احمد سمیعی (گیلانی)، نویسنده، مترجم، زبان‌شناس، ویراستار و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ساعت ۱۰ روز شنبه ۵ فروردین سال ۱۴۰۲ در ساختمان فرهنگستان برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار