رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی خبر داد:

افزایش سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی

اصلاح الگوی کشت در حوزه دریاچه ارومیه از برنامه‌های اهمیت‌دار جهاد کشاورزی است

تبریز(پانا)- رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از افزایش سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی خبر داد و اصلاح الگوی کشت در حوزه دریاچه ارومیه را از برنامه‌های اهمیت‌دار این سازمان دانست.

کد مطلب: ۱۳۴۵۳۴۱
لینک کوتاه کپی شد
افزایش سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی

اکبر فتحی در نشست خبری خود به مناسبت ایام الله دهه ی فجر با بیان این که وظیفه اصلی بخش کشاورزی، ایجاد امنیت غذایی است، اظهار داشت: اکنون نزدیک به شش میلیون تن انواع محصولات کشاورزی سالانه در استان تولید می‌شود که اصلا قابل قیاس با وضعیت تولیدات در زمان پیش از انقلاب نیست چرا که در آن دوران اغلب محصولات کشاورزی وارداتی بودند اما اکنون محصولات بسیاری از استان صادر می‌شوند.

وی از تأمین شدن یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان طرح های افتتاحی در دهه فجر از سوی بخش خصوصی خبر داده و افزود: از حدود ۲ هزار میلیارد تومان طرحی که برای افتتاح در دهه فجر آماده است نزدیک به یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از سوی بخش خصوصی تامین و هزینه شده است.

وی با اشاره به افزایش رغبت سرمایه گذاری در حوزه ی کشاورزی، این امر را نشانه ی موفق بودن برنامه های مجموعه کشاورزی استان دانست.

رفع تداخل و سند دار کردن اراضی کشاورری

وی به رفع تداخل و سنددار کردن اراضی کشاورزی و حل اختلافات با منابع طبیعی نیز اشاره کرده و گفت: از سه هزار پلاک موجود در این زمینه، در ۱۱۳۰ پلاک تداخل بین کشاورز و منابع طبیعی شناسایی شده و از این تعداد ۷۷۰ مورد رفع اختلاف شده و استان از نظر صدور سند برای اراضی کشاورزی در رتبه دوم قرار دارد.

وی اصلاح الگوی کشت در حوضه دریاچه ارومیه را از دیگر برنامه های اهمیت دار جهاد کشاورزی عنوان کرد و افزود: در بودجه ۱۴۰۲، منابعی برای این کار در نظر گرفته شده که امیدواریم یک بار و برای همیشه، موضوع اصلاح الگوی کشت در منطقه را ببندیم و محصولات با نیاز آبی بیشتر را حذف و محصولات با نیاز آبی کم را جایگزین کنیم.

وی از صدور مجوز تولید یک میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه مرغداری با پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد خبر داد و گفت: گوسفندداری در استان اغلب متکی بر مراتع انجام می‌گیرد ولی اکنون یک واحد نگهداری ۱۰۰ هزار راسی گوسفند در استان مجوز دریافت کرد و تنها طی چهار ماه توانسته واحد خود را بدون دریافت تسهیلاتی به بهره برداری برساند. برنامه داریم تا تعداد گوسفندهای پرورشی استان را به یک میلیون راس برسانیم و استان در تولید گوشت گوسفند متکی بر نوع پرورشی باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان این که یکی از مشکلات اساسی بخش کشاورزی، نبود نظام بهره برداری و قطعات خرد است، خاطرنشان کرد: این مشکل، منجر به افزایش قیمت تمام شده و محصولات می‌شود. در این راستا طرح تولید قراردادی مدنظر قرار گرفته تا این نارسایی حل شود و امسال برای اولین بار ۲۰ هزار هکتار اراضی گندم آبی تحت پوشش کشاورزی قراردادی قرار گرفت.

فتحی با اشاره به راه اندازی دهکده فناوری و نوآوری بخش کشاورزی در آذربایجان شرقی، اظهار کرد: تعداد ۳۳ شرکت دانش بنیان در این مرکز مستقر هستند و در زیربخش‌های مختلف فعالیت می‌کنند.

این مقام مسئول در حوزه کشاورزی استان در خصوص مصرف آب در بخش کشاورزی نیز اظهار کرد: بیشترین مصرف آب در دنیا همواره در بخش کشاورزی است که کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست اما برای مصرف بهینه آن یکی از چالش‌های استان ما، کوچک بودن قطعات است.

وی در پایان با اشاره به ساخت شهرک‌های ویلایی در استان به منظور کاهش تخلفات تغییر کاربری های غیرمجاز، گفت: تاکنون ساخت دو شهرک ویلایی در استان مصوب شده و در مرحله تصویب شورای عالی شهرسازی قرار دارد.

​​

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار