ممنوعه حواله خودرو چند؟

تهران (پانا) - هر زمان قرعه‌کشی خودرو انجام می‌شود بازار خریدوفروش حواله خودرو رونق می‌گیرد به گونه‌ای که حواله یک خودروی کوییک R درحالی 275 میلیون تومان معامله می‌شود که این خودرو در بازار آزاد 305 میلیون تومان است.

کد مطلب: ۱۳۳۸۱۶۳
لینک کوتاه کپی شد
ممنوعه حواله خودرو چند؟

این روزها بعضی ظاهراً نان خوش‌شانسی‌شان را می‌خورند و با فروش حواله خودروهایی که با خوش‌شانسی در قرعه‌کشی خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو برنده ‌شده‌اند، کاسبی می‌کنند.

ثبت‌نام برای پیش‌فروش خودرو در شرایطی که قیمت خودرو در نمایندگی نسبت به بازار آزاد تفاوت بسیار زیادی دارد رونق گرفته اما سال‌هاست که در کنار این فعالیت اقتصادی فسادی به نام خریدوفروش حواله خودرو سر باز زده است.

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو اعلام کرده است که خریدوفروش حواله خودرو غیرقانونی است زیرا در آن کالایی ثبت نمی‌شود که قابل خرید و فروش باشد اما یکی از فعالیت‌هایی است که باب شده است.

حتی نمایندگی شرکت‌های خودروساز هم اعلام کرده‌اند که این معامله را تائید نمی‌کنند اما تفاوت قیمت خودرو نمایندگی و بازار به‌قدری زیاد است که بسیاری خطر این ریسک را به جان می‌خرند.

یکی از فروشندگان حواله خودرو در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه آگهی‌های حواله خودرو بلافاصله بعد از اعلام نتایج قرعه‌کشی خودرو رونق می‌گیرد، گفت: «بعد از هر قرعه‌کشی خودرویی که انجام می‌شود تعدادی برای فروش حواله‌هایشان به ما مراجعه می‌کنند و با یک قیمت توافقی ما حواله را می‌خریم.»

وی درباره نحوه قیمت‌گذاری حواله گفت: «قیمت‌گذاری حواله فرمول خاصی ندارد و کاملاً توافقی بوده و موضعی که تعیین‌کننده است قیمت روز خودرو در بازار آزاد است.»

براساس این گزارش، خریدوفروش حواله خودرو بسیار پرریسک است زیرا در زمان واگذاری خودرو ممکن است مالک خودرو سند را واگذار نکند و در این میان آنچه خریدوفروش شده یک برگه توافقی است که هیچ مرجعیت قانونی ندارد. به گفته همین فروشنده حواله خودرو مبنای این فعالیت اقتصادی فقط و فقط اعتماد است و به همین دلیل ریسک بالایی دارد که کسانیکه به‌طور عمده خریدوفروش حواله را انجام می‌دهند خطر این ریسک را به جان می‌خرند اما در این میان کسی بیشترین آسیب را خواهد دید که متقاضی خودرو است و پول و سرمایه‌اش را با یک تکه کاغذ تعویض کرده است به امید اینکه شاید بتواند صاحب خودرو شود.

بررسی‌های پانا نشان می‌دهد که حواله خودروی کوییکR که قیمت کارخانه آن حدود 178 میلیون تومان است و قیمت بازار این خودرو 305 میلیون تومان است حدود 275 میلیون تومان با تحویل یک ماه خریدوفروش می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار