معاون سوادآموزی استان قم:

جریان سوادآموزی در کشور به‌جای محدود شدن باید کامل شود

قاسمی‌نیا: حتی یک بی‌سواد هم برای استان قم زیاد است، اما این استان در سال ۱۴۰۰، ۱۰۴ هزار بی‌سواد داشته‌است

قم (پانا) - معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم تاکید کرد هیچ شخصی نباید به فکر محدود کردن آن باشد بلکه همه باید کمک کنند تا کامل شود.

کد مطلب: ۱۳۳۳۶۲۸
لینک کوتاه کپی شد
جریان سوادآموزی در کشور به‌جای محدود شدن باید کامل شود

حجت الاسلام محمدرضا قاسمی نیا، معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم در نشست خبری تشریح برنامه‌های نهضت سوادآموزی در چهل و سومین سالگرد تشکیل آن اظهار کرد: از افتخارات استان قم است که فرمان تشکیل نهضت از سوی حضرت امام(ره) در 6 دی‌ماه سال 1358 و حضور ایشان در قم صادر شد.

وی افزود: خطای راهبردی است اگر کسی بخواهد نهضت را به بهانه چابک سازی محدود و یا کوچک کند، بلکه همه باید کمک کنند تا آن را به سوی کامل شدن پیش ببرند.

قاسمی نیا با اشاره به اینکه بنا به فرمایش امامین انقلاب، باید به سمت توسعه و تعمیق سوادآموزی پیش برویم، گفت: ماموریت نهضت، در درجه اول در دسترس عموم قرار دادن سوادآموزی و انسداد صددرصدی مبادی بی سوادی و در درجه دوم تعمیق سواد حدود 270 هزار کم سواد بزرگسال غیرمحصل است.

وی بهره مندی از خیرین علم دوست را از نگاه های راهبردی نهضت سوادآموزی برشمرد و ادامه داد: اساس دین مبارزه با جهل، جور، جوع، جمود و جعل است و نهضت نیز در پی ریشه کنی جهل و بی سوادی است.

قاسمی نیا بیان کرد: امام تاکید بر علم جهت دار داشتند و مقام معظم رهبری تاکید بر علم نافع دارند بنابراین نهضت سوادآموزی هم از ابتدا جهادی بود و با روحیه جهادی کار را شروع کرد و موفقیت ما در گرو برگشت به روحیه دهه اول انقلاب است.

وی اظهار کرد: حتی یک بی سواد برای استان قم به عنوان الگوی جهان تشیع، با وجود بزرگان و علما و مراجع زیاد است و باید خدمات نهضت سوادآموزی توسعه داشته باشد و سطح معلومات آنان ارتقا پیدا کند.

قاسمی نیا با تاکید براینکه باید سواد آموزی والدین جدی گرفته شود، گفت: باید به خانواده ها سوادآموزی و سواد فضای مجازی و فناوری های روز را آموخت.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم با گرامیداشت یاد و خاطره 179 شهید سوادآموزی در کشور و 5 شهید این نهضت در قم، گفت: شهیده فاطمه حاج بابایی در بمباران کلاس نهضت، احمد علیخانی، حمید آوری فرد و محمدعلی ملک محمدی در کربلای پنج و حجت الاسلام سید حسین سعیدی در حین ماموریت به شهادت رسیدند.

وی تصریح کرد: یکی از کارکردهای نهضت سوادآموزی قم فعالیت به عنوان کارگروه بازماندگان از تحصیل قرارگاه عدالت اجتماعی و نصیب آموزشی برابر است و در این راستا اقدامات زیادی انجام شده است.

قاسمی نیا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آماری از وضعیت سوادآموزی در قم عنوان کرد: طبق آخرین برآورد مرکز آمار ایران، استان قم در سال ۱۴۰۰ در رده سنی شش سال به بالا (شامل ایرانی و تبعه) ۱۰۴ هزار بی سواد دارد که در سال ۹۵ ، این آمار ۱۲۰ هزار نفر را شامل می شده و ۱۶ هزار نفر به مدد نهضت سوادآموزی باسواد شده اند.

وی افزود: از تعداد ۱۰۴ هزار بی سواد، در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال ۲۱ تا ۲۳ هزار نفر بی سواد وجود دارد؛ طبق آخرین سرشماری سال ۹۵، استان قم در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال ۳۳ هزار بی سواد داشته که به ۲۳ هزار نفر رسیده و در گروه شش سال به بالا ۱۲۰ هزار بی سواد داشته که هم اکنون به ۱۰۴ هزار نفر رسیده است؛ برآورد ما این است که در گروه سنی شش سال به بالا حدود ۹۱ درصد باسواد در استان قم وجود دارد.

قاسمی نیا با بیان اینکه فاصله باسوادی بین زنان و مردان از ۳۰ درصد به شش درصد رسیده است، گفت: «۳۴ درصد زنان در اوایل انقلاب در قم باسواد بودند که هم اکنون میزان باسوادی با ۵۳ درصد رشد ‌به ۸۷ درصد رسیده است و ۶۴ مردان در اوایل انقلاب باسواد بودند که هم اکنون با ۹ درصد رشد به ۹۳ درصد رسیده است.»

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش وپرورش استان قم با بیان اینکه سطح سواد روستایی قم با رشد ۵۰ درصدی از ۳۰ به ۸۰ درصد رسیده، اظهار کرد: سطح سواد شهری قم اول انقلاب در رده سنی شش سال به بالا ۵۳ درصد بود که هم اکنون با ۳۷ درصد رشد به ۹۰ درصد رسیده است.

وی افزود: فاصله سواد شهر و روستا از ۲۳ درصد در اوایل انقلاب، به ۱۰ درصد رسیده که البته قم تنها استان کشور است که ۹۸ درصد جمعیت آن ساکن شهر هستند.

قاسمی نیا گفت: ۴۲۵ هزار نفر از مردم قم از ۲۵ خدمت آموزشی، فرهنگی و دینی سوادآموزی به صورت رایگان بهره مند شده اند و تاکنون ۱۳۷ نفر به عنوان چهره های موفق سوادآموزی اعم از پزشک، نویسنده، استاد حوزه و دانشگاه، مدیر و معلم شناسایی شده اند.

وی گفت: طبق آمار سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ ، ۲۷۰ هزار کم سواد بزرگسال غیرمحصل در قم مدرک ابتدایی یا راهنمایی دارند اما دیگر ادامه تحصیل نداده اند.

حجت الاسلام قاسمی نیا گفت: یکی از مباحث قانون حمایت از خانواده، والدین را ملزم کرده که فرزند خود را به مدرسه بفرستند و اگر مانع شدند باید جریمه بپردازند، اما اجرای این قانون بر زمین مانده است.

وی اظهار کرد: حضرت امام تاکید بر مدرک تحصیلی ابتدایی برای همه مردم داشتند و رهبری هم تاکید دارند اخذ مدرک ابتدایی برای مردم مانند شناسنامه است و همه باید داشته باشند و در برنامه سوم یا چهارم توسعه آمده که همه مردم باید مدرک پایان دوره راهنمایی را دریافت کنند.

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش وپرورش استان قم گفت: در این سال ها به منظور باسواد کردن مردم به درب خانه آنها در شهر و روستا رفتیم و بانوان ما حضور یافتند که از هزار ساعت آموزش در نهضت سوادآموزی، ۲۳۰ ساعت آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن است.

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش وپرورش استان قم گفت: سوادآموزی، توسعه سواد، تعمیق سواد، علم آموزی های جدید، سرانجام بخشیدن به رویکردها، سواد ترکیبی و نوین باید آموزش داده شود.

وی بیان کرد: سوادآموزی بر سه رکن اساسی مساجد، مردم و مدارس استوار است و با همکاری خانواده ها باید به جایگاه مطلوب خود برسد.

خبرنگار: ابوالفضل بمانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار