معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش در گفت‌وگو با پانا

سوادآموزی یک تکلیف دینی و شرعی برای تمام افراد جامعه است

کرج (پانا) - معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز عنوان کرد سوادآموزی یک تکلیف دینی و شرعی برای تمام افراد جامعه است.

کد مطلب: ۱۳۳۳۳۳۲
لینک کوتاه کپی شد
سوادآموزی یک تکلیف دینی و شرعی برای تمام افراد جامعه است

رویا عسگرپور، معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز به مناسبت هفته نهضت سوادآموزی در خصوص چگونگی تشکیل این سازمان در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد:«سواد کلید ورود به دنیاست و به ما این توانایی را می‌دهد تا زندگی و جامعه خود را بشناسیم. امروز ما به اهمیت سواد بیش از قبل واقف هستیم و می‌دانیم داشتن یا نداشتن سواد افراد یک جامعه، چقدر می تواند در پیشرفت و یا پسرفت جامعه تاثیرگذار باشد.»

وی افزود: «سازمان نهضت سوادآموزی در سال ۱۳۵۸ توسط امام خمینی تاسیس شد و هدف از تاسیس این سازمان، آموزش و باسواد کردن افرادی از جامعه بود که به هر دلیلی نمی توانستند به امر سوادآموزی بپردازند. امام خمینی (ره) معتقد بود هر فردی که سواد دارد باید با استفاده از علم و تجربیات خود به دیگر افراد جامعه سواد بیاموزد.»

عسگرپور اضافه کرد: «امام راحل نهضت سوادآموزی را یک جریان مردمی می دانستند که با هدف سوادآموزی به افراد بی سواد به وجود آمده است و این جریان باید ادامه داشته باشد؛ یعنی تمام مردم در این امر بزرگ و خداپسندانه دخیل باشند. ایشان معتقد بودند سواد آموزی، یک تکلیف دینی و شرعی برای تمام افراد جامعه است. در حال حاضر نهضت سوادآموزی به صورت سازمان در حال فعالیت است که سازمان مرکزی آن در تهران و توسط علیرضا عبدی، معاون وزیر آموزش و پرورش اداره می‌شود و در استان ها به صورت معاونت سوادآموزی زیر نظر آموزش و پرورش به فعالیت می‌پردازد.»

معاون سوادآموزی در خصوص شناسایی افراد آموزش‌دهنده هم گفت: «یک دسته از افرادی که به ما در شناسایی افراد بی‌سواد و کم سواد کمک می کنند و بحث آموزش به این افراد را انجام می‌دهند آموزش‌دهنده‌های فعال هستند که به صورت قراردادی با سازمان‌های برون‌سپار در حال فعالیت هستند. آموزش‌دهنده‌های فعال، به دلیل فعالیت چندین ساله‌ای که با سازمان داشتند، در سامانه به عنوان عضو فعال ثبت شده‌اند. همچنین آموزش‌دهنده‌هایی نیز هستند که به واسطه این که چندین سال از این فضا دور بود‌اند و فعالیتی در این زمینه نداشتند، به عنوان عضو غیرفعال در سامانه ثبت شده‌اند.»

وی ادامه داد:«همکاران متقاضی و داوطلب فرهنگی هستند که کد پرسنلی دارند و در امر شناسایی و آموزش به ما کمک می‌کنند. افراد خیر و خیراندیش که خودشان نذر خدمت دارند و امسال حضورشان بیش از سال‌های قبل به چشم می خورد. کارکنان دولت در بخش های مختلف که امسال از ارگان‌های مختلف که آمادگی خود را برای کمک به سازمان اعلام کرده‌اند، دانشجو معلمان، طلبه‌های حوزه علمیه و... همه و همه نهادهایی هستند که به ما در شناسایی و آموزش افراد بی‌سواد کمک می‌کنند.»

عسگرپور در مورد حقوق و مزایای افراد حاضر در سازمان بیان کرد: «همکاران و کارکنان دولت که دارای کد پرسنلی هستند حقوق جدا و مشخصی دریافت می‌کنند. آموزش‌دهندگان فعال نیز بر اساس سرانه‌ای که ابلاغ شده، مبلغ مشخصی دریافت می‌کنند. برای دانشجو معلمان و طلبه‌های حوزه علمیه که با ما ارتباط دارند نیز بحث پاداش در نظر گرفته شده که این پاداش می‌تواند مادی و یا معنوی باشد که سعی می‌شود از طریق خیرین گرامی جمع‌آوری شود. افرادی که نذر خدمت دارند نیز بدون درخواست یک ریال از سازمان با نیت قلبی در حال فعالیت هستند.»

معاون سوادآموزی استان در مورد اهمیت سواد در جامعه اضافه کرد: «در موارد پژوهشی و آسیب‌شناسی‌هایی که صورت گرفته، افراد کم‌سواد و بی‌سواد جامعه، بیشتر دچار آسیب‌های اجتماعی، فقر فرهنگی، فقر اجتماعی و... می‌شوند. به نظر من این چنین خطراتی، کمتر افراد باسواد جامعه را تهدید می‌کند. به طور مثال آماری که از زندان‌ها به دست ما رسیده است، نشان می‌دهد بیشتر افرادی که در این مکان دچار معضلات گوناگون شده‌اند، افراد کم‌سواد یا بی‌سواد هستند. پس داشتن سواد برای هر فرد نیاز است، چرا که فرد با علم و دانش راحت‌تر می‌تواند وقایع پیرامونش را تحلیل کرده و در مورد آنها تصمیم‌گیری کند.»

وی در خصوص همکاری سازمان سوادآموزی با ارگان‌های مختلف عنوان کرد: «سازمان نهضت سوادآموزی تا به حال با ارگان‌های مختلفی همکاری داشته است؛ در همین راستا شورایی به نام شورای عالی پشتیبانی سوادآموزی در معاونت سوادآموزی استان در حال فعالیت است که دبیر این شورای مدیرکل آموزش و پرورش و ریاست این شورا را استاندار استان بر عهده دارد. در بحث تفاهم‌نامه نیز امسال 10 تفاهم‌نامه برون استانی داریم که یکی از مصوبه‌های آن، شناسایی افراد بی‌سواد یا کم‌سواد و آموزش به آنان است.»

عسگرپور در پایان صحبت‌های خود گفت: «از دانش‌آموزان عزیز به ویژه دانش‌آموزان متوسطه تقاضا دارم که به عنوان افراد خیر و نیروی جهادی در شناسایی و افردا کم‌سواد و بی‌سواد به ما کمک کنند. امید است که با کمک شما بتوانیم تعداد افراد بی‌سواد را در سطح استان به حداقل برسانیم.»

دانش آموز خبرنگار: امیر مهدی رهنما

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار