رئیس سازمان نهضت سوادآموزی خبر داد:

وجود بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بی‌سواد مطلق در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال

فاصله میان باسوادی زنان و مردان از ۲۳/۴ درصد به ۶ درصد رسیده است

تهران (پانا) - رئیس سازمان نهضت سوادآموزی از وجود بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزارنفر بی‌سواد مطلق در گروه‌ سنی ۱۰ تا ۴۹ سال خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۳۲۸۱۸
لینک کوتاه کپی شد
وجود بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بی‌سواد مطلق در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال

علیرضا عبدی در اولین نشست خبری خود که صبح امروز ۳۰ آذر ۱۴۰۱ در محل سازمان نهضت سوادآموزی برگزار شد، اظهار کرد: ۷ دی ۱۳۵۸ فرمانی از سوی حضرت امام خمینی(ره) صادر شد که این فرمان مقدمه تشکیل یک جریان مردمی در راستای رسیدن به یکی از مهم‌ترین نیازهای بشری بود. پیام امام(ره) در این فرمان، پیامی خاصی و کم‌نظیر برای تقویت حوزه علم و دانش و همچنین توسعه در ایران اسلامی بود. پیامی که یک راهبرد جدیدی را برای امر علم‌افزایی و توسعه سواد مطرح کرد.

وی ادامه داد: حضرت امام(ره) بحث سواد را جزو بالاترین حوایج می‌دانستند و در این رابطه آموزش را مهم‌تر از بهداشت و مسکن می‌دانستند. در همین خصوص بنیانگذار انقلاب با بررسی دوره ستم شاهی دستوری را صادر کردند تا جریانی مردم‌پایه و تکلیف‌محور به وجود آید، جریانی که باید مردم در آن ایفای نقش کنند و وابسته به یک نظام ارزشی به نام تکلیف الهی باشد.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه راهبرد اساسی تشکیل نهضت سوادآموزی در عمق نگاه اما خمینی (ره) دیده می‌شود، عنوان کرد: اگر بخواهیم جریان انقلاب را به جایگاه اصلی که همان متصل شدن به انقلاب مهدوی(عج) است، برسانیم علم باید در نقطه اوجش باشد و همه باید حضور داشته باشند. ارزش‌آفرینی این اتفاق باید از جنس تکلیف باشد.

عبدی با یادآور شدن این موضوع که امام خمینی(ره) با فرمان تشکیل نهضت سوادآموزی الگوی جدیدی از حکمرانی را رونمایی می‌کنند، خاطرنشان کرد: مردمی‌سازی، بسیج همگانی، پای کار آمدن همگان از جمله نمودهای الگوی جدید حکمرانی است. نهضت سوادآموزی جریانی پاینده و بالنده‌ای است و کارهای بزرگی در این سازمان انجام شده هرچند غربت‌های بسیار بزرگی را نیز تجربه کرده در صورتیکه یکی از موفق‌ترین نهادهای تاسیسی حضرت امام(ره) است.

رییس سازمان نهضت سواد آموزی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۵۵ شمسی ۴۸/۸ درصد جمعیت ایران باسواد بوده است، اظهار کرد: با توجه به رشد جمعیت ایران اسلامی، در حال حاضر تقریبا ۹۷ درصد از جمعیت کشور باسواد هستند. یکی از نکات طلایی رشد سواد در کشور کاهش فاصله بین باسوادی در زنان و مردان بوده که از ۲۳/۴ درصد به ۶ درصد رسیده است. در حوزه طبقات اجتماعی نیز فاصله بین سواد شهری و روستایی از ۳۴/۵ درصد به ۱۱ درصد رسیده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه با مطرح کردن این موضوع که از افراد بی‌سواد یا کم‌سواد درخواست دارم بدون فوت وقت تحصیل و سوادآموزی را آغاز کنند، اظهار داشت: علاوه بر اینکه باسوادی براساس فرمایشات امام خمینی(ره) یک تکلیف است، در کنار آن اگر بخواهیم در مسیر اعتلای ایران گام برداریم باید سوادآموزی جزو مهم‌ترین مباحث باشد. خودتان را به قافله باسوادان برسانید، نهصت آستین بالا زده و هیچ راه مسدودی وجود ندارد و همواره به باسواد کردن شما عزیزان اشتیاق داشته است.

وی ادامه داد: از جهاد کشاورزی، سازمان زندان‌ها و ستادکل نیروهای مسلح بسیار تشکر دارم، این ارگان‌ها جریاناتی بودند که بسیار در رشد امر سواد به کمک آمده اند. امروز دیگر هیچ جوانی نیست که وارد نظام‌ وظیفه شود و بی سواد از آن بیرون بیاید، در زندان‌ها نیز شاهد همین عملکرد هستیم و حتی مشوق‌های لازم تحصیلی را هم تعریف کرده‌اند، همچنین جهاد کشاورزی فرصت‌های مختلف سوادآموزی مفیدی را برقرار کرده که بسیار مثمر ثمر بوده است.

عبدی افزود: از کارخانه‌داران، اصناف و کارگاه داران تقاضا دارم همانند ارگان‌های ذکر شده به کمک ما بیایند و آگاه باشند کسی که سواد ندارد با کسی باسواد است و همواره خود را به‌روز کردن می‌کند، مساوی نیست. امروز به سمت سواد تابعی رفته‌ایم، یعنی آن چیزی که خوانده می‌شود با زندگی، کار، اشتغال و اقتضائات موجود ارتباط دارد، به همین دلیل است تقاضا دارم اصناف در کنار ما باشند.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی با یادآور شدن این موضوع که برای اقشار مختلف کتاب‌های تابعی چاپ شده، افزود: برای مثال ۱۲ جلد کتاب در حوزه زنان و دختران عشایر چاپ کردیم تا هر بانوی عشایری که می‌خواهد با سواد شود و سوادی که یادگرفته را تثبیت کند، موفق باشد‌

عبدی ادامه داد: از جامعه علمی و نخبگان کشور درخواست کمک دارم. نهضت سوادآموزی به لحاظ مردمی کار ویژه‌ای انجام داده و از نظر دینی و تکلیفی، مسیر فوق‌العاده‌ای را پیش رفته است‌. در عرصه بین المللی نیز پیشرو بوده‌ و ۶ جایزه بین المللی دریافت کرده، چون نهضت جریان آموزشی غیررسمی است. کشورهای کمی جریان غیررسمی آموزشی دارند که تا این حد پاینده بوده باشد. نهضت روی مبحث تعریف سواد ایستاده است و تکلیف اول آن در سال‌های آینده رفع بی‌سوادی مطلق است که می‌خواهیم آن را به سرانجام برسانیم و اینجاست که خبرگان سواد و علم باید به میدان بیایند تا شاهد باشیم تحکیم سواد به چه شکل خواهد بود. دانشگاهیان باید این موضوع را مطالبه کنند و در تعاریفش کمک کنند. در گام دومی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب باید روز به روز به سمت تحکیم علم پیش برویم. باید گام نماها، گفتمان‌سازی و مطالبه‌‌گری این امر از سمت جامعه نخبگانی شکل بگیرد. علما، فضلا، حوزویان و نظریه پردازان حوزه دانش باید نقش آفرین باشند.

عبدی گفت: در خواست چهارم را از خبرنگاران دارم. اهالی رسانه به مسائل مهم کشور ضریب می‌دهند. ما هر اتفاقی را در کشور بررسی کنیم چه خوب چه تلخ ریشه در سواد دارد. جایی می بینیم اغتشاشی رخ داده و می‌بینیم اگر سواد وجود داشت این موضوع راحت‌تر حل می شد. هرجا سواد باشد رشد بیشتر است. از اهالی رسانه تقاضا دارم به موضوع سرانجام بخشی سواد و گام دوم در سواد ضریب دهید.

وی در خصوص برنامه‌های هفته سوادآموزی اظهار کرد: در این هفته دیدار با خانواده های شهدا و یادواره شهدای نهضت در سمنان را خواهیم داشت همچنین تجدید میثاق با امام راحل، جمع بندی و جلسه‌ای با شورای عالی پشتیبانی سوادآموزی از برنامه‌های این هفته است که بیش از ۶ سال از این شورا تشکیل نمی‌شد.

عبدی خاطرنشان کرد: امیدواریم در این دولت بحث ریشه‌کنی بی‌سوادی مطلق را در کشور را جشن بگیریم. هرچند در حال حاضر در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال، یک میلیون ۷۰۹ هزار نفر فرد بی‌سواد مطلق داریم. نو سوادها که شامل محصلان تا سوم ابتدایی در نهضت سوادآموزی می‌شوند نیز نزدیک به ۲ میلیون ۵۰ هزار نفر هستند.

عبدی تاکید کرد: ما در برنامه‌های خود مشارکت دستگاهی و فرادستگاهی را خواهیم داشت و می‌خواهیم دستگاه‌ها نقش پرشتابی ایفا کنند. در حوزه مدرسه محوری فعالیت‌هایی خواهیم داشتیم و طبق سند تحول مدرسه کانون تحول محله است و در حوزه تعلیم و تربیت محله باید نقش ایفا کند. در شورا می خواهیم این الگو را رونمایی کنیم. باید کل ایران را یک مدرسه برای سوادآموزی در نظر بگیریم. همچنین فناوری های نو به ما در امر سوادآموزی کمک خواهند کرد. نهضت دانش آموزی نیز در جریان تعمیق سواد به ما کمک خواهد کرد. و ساختارهایی طراحی می‌شود که به کسانی که دسترسی کمتری برای تحصیل دارند، کمک کند.

عبدی در پایان در مورد آخرین آمار بیشترین بی سوادی در استان‌ها گفت: آخرین آمار از بی سوادی استان ها براساس آماری که سازمان آمار داده است که بالای ۶ سال را اعلام کرده و ۶ تا ۱۰ سال مربوط به آموزش‌ و پرورش است و زیر نظر ما نیست، اما آنچه ما در اختیار داریم بیشترین آمار بی‌سوادی را در استان‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان، آذربایجان غربی، لرستان و هرمزگان داریم که مربوط به گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال است. اقتضائات زیست بومی، فرهنگی و اقتصادی در این امر دخیل بوده است. در برخی مناطق زنان وقتی وارد چرخه زندگی می شوند، از تحصیل باز می مانند و ما تلاش می کنیم سواد آنها را حداقل به پایان ابتدایی برسانیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار