اهمیت و نقش هنرستان‌های کشاورزی در گفت‌وگوی پانا با کارشناسان‌ بررسی شد؛

امنیت غذایی درگرو توجه ویژه به دانش‌بنیان کردن هنرستان‌های کشاورزی

تهران (پانا) - نگاه دانش‌بنیانی به محتواها و روش‌های آموزشی در هنرستان‌های کشاورزی فرصت نادیده‌ای است که می‌تواند تحولی در امنیت غذایی ایران به وجود بیاورد.

کد مطلب: ۱۳۳۲۵۳۶
لینک کوتاه کپی شد
امنیت غذایی درگرو توجه ویژه به دانش‌بنیان کردن هنرستان‌های کشاورزی

اوایل سال 1401 بود که سید مجتبی خیام نکویی، معاون وزیر و رئیس سازمان تات اعلام کرد که حدود ۶ درصد از کل شرکت‌های دانش‌بنیان کشور در بخش کشاورزی فعال هستند و همین موضوع نقطه امید وزارت جهاد کشاورزی بود تا بتواند تحول بزرگی در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی ایران ایجاد کند.

اینکه وزارت جهاد کشاورزی تا چه اندازه موفق بوده یا نه موضوع گزارش نیست اما فرصت‌های دیده نشده‌ای از سوی این نهاد وجود دارد که اگر به آن توجه جدی شود تحول در صنعت کشاورزی ایران با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت. یکی از این فرصت‌های دیده نشده هنرستان‌های کشاورزی هستند که محل تربیت دانش‌آموز کشاورزان جوان است اما با حداقل امکانات و تجهیزات و علوم و محتوای آموزشی که باید با صنعت کشاورزی دنیا به‌روز شود.

اعظمی ساردویی: پایه هنرستان‌های کشاورزی باید دانش‌بنیان باشد

ذبیح‌الله‌ اعظمی ساردویی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا ارتباط هنرستان‌های کشاورزی با شرکت‌های دانش‌بنیان را در دوره تحصیلات تکمیلی بسیار مؤثرتر دانست و عنوان کرد: «هنرستان‌ها پایه‌شان به‌عنوان تکنسین می‌تواند دانش‌بنیان باشد زیرا آنچه کاردان و تکنسین انجام می‌دهد، هرگز یک کارشناس نمی‌تواند انجام دهد.»

ساردویی اظهار کرد: «در دنیا کسانی‌که در مقاطع هنرستان فنی‌اند، راحت‌تر شغل پیدا می‌کنند و امورات مملکت را در حوزه کشاورزی می‌چرخانند. مقاطع بالاتر می‌خواهند پشت میز بنشینند و از این جهت آشنایی این گروه از دانش‌آموزان با شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند محلی برای پرورش ایده‌های به‌روز در آینده اقتصاد کشاورزی باشد.»

بازنگری در رشته‌های تحصیلی مدارس با رویکرد دانش‌بنیان

علیرضا نظری، نماینده مردم خمین و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با پانا از لزوم بازنگری در رشته‌های تحصیلی مدارس با رویکرد دانش‌بنیان سخن گفت و اظهار کرد: «پیشرفت‌های تحصیلی در ایران که عمدتاً ممکن است مبتنی بر کپی‌برداری از روش‌هایی است که در نقاط دیگر جهان هم وجود دارد و به‌نوعی بومی‌سازی شده است اما مهم‌تر از آن موضوع تولید دانش‌بنیان است.»

نظری با اشاره به اینکه در سنوات اخیر بر اساس ظرفیت‌های فناورانه جدید در داخل کشور رشد چشمگیری در حوزه روش‌های نوین کشاورزی داشته‌ایم، گفت: «برای اینکه بتوانیم فناوری‌های نوین و روش‌های فناورانه و دانش‌بنیان را در حوزه کشاورزی تقویت کنیم باید اقدامات انجام شده یا دست انجام را به ارزش‌افزوده برسانیم و ایده‌ها را در حوزه عمل به کار بگیریم.»

وی افزود: «عمدتاً ایده‌هایی وجود دارند که به ثمر رسیده‌اند اما عملی‌سازی آن نیازمند توجه مسئولان و حمایت ویژه آن‌هاست. در این صورت است که ایده‌های نوآورانه و دانش‌بنیان می‌توانند جای ایده‌های سنتی و متعارف جهان را بگیرند و می‌توانیم با همین ظرفیت‌های محدودی که در کشور داریم حداکثر بهره‌وری را از طریق دانش‌بنیان‌ها برای کشور حاصل کنیم.»

خانه‌های رشد با رویکرد دانش‌بنیان و رشته‌های کشاورزی در مدارس پیوند بخورند

احد آزادی‌خواه، دبیر اول کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در گفت‌وگو با پانا درباره اهمیت رویکردهای دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی گفت: «با معاونت علمی و فناوری صحبت کرده‌ایم. شرکت‌های بسیار زیاد دانش‌بنیانی با محوریت کشاورزی وجود دارد که در حوزه‌های مختلف نیروهای خوب و خلاقیت‌های خوب را می‌توانند شکوفا کنند. متأسفانه این‌ها در حد خانه‌های رشد و یا خانه‌های خلاق باقی مانده‌اند و اگر آموزش و پرورش ورود کند و بین رشته‌های حوزه کشاورزی و غذا در مدارس و این نوع مراکز پیوندی ایجاد کند، متناسب با نیازی که جامعه دارد قطعاً تحول‌آفرین خواهد بود.»

وی افزود: «در سالی که به‌نام دانش‌بنیان‌ها نام‌گذاری شده است تعهدی ایجاد کنیم تا آخرین یافته‌های علمی، تجاری‌سازی شوند و همچنین رشته‌های تجاری و آموزشگاهی داشته باشیم تا تحولی در رشته کشاورزی ایجاد شود.»

این روزها موضوع امنیت غذایی نقل محافل سیاستمداران دنیا شده است. ایران با توجه به وضعیت جغرافیایی و تعداد نیروی انسانی می‌تواند در این موضوع حرف اول را بزند، اگر همین امسال که به نام اقتصاد دانش‌بنیان نام‌گذاری شده است از تمامی فرصت‌ها و ظرفیت‌هایی که دارد از جمله هنرستان‌های کشاورزی بهره ببرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار