در گفت‌وگو با پانا:

دانش‌آموزان هنرستانی،سرمایه‌های بزرگ بخش کشاورزی در آینده هستند

آموزش و پرورش ارتباط میان صنایع و مدارس را فراهم کند

تهران (پانا) - موضوع صادرات میوه و صیفی‌جات در زمانه‌ای که دنیا به صادرات غیرنفتی فکر می‌کند نقش هنرستان‌های کشاورزی را بیش‌ازپیش پررنگ کرده است. به گفته رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سموم کشور ارتباط هنرستان‌های کشاورزی با شرکت‌های تولید سم و آفت‌کش می‌تواند تحول بزرگی در حوزه صادرات محصولات کشاورزی ایجاد کند.از دانش‌آموزان و هنرجویان درجه یک هم دعوت و استقبال می‌شود تا طرح‌های و ایده‌های نوآورانه شان در حوزه سموم و آفت‌کش به انجمن ارایه کنند. در این میان آموزش و پرورش باید ارتباط میان صنایع و مدارس را فراهم کند.

کد مطلب: ۱۳۳۵۵۸۳
لینک کوتاه کپی شد
دانش‌آموزان هنرستانی،سرمایه‌های بزرگ بخش کشاورزی در آینده هستند

زمان زیادی از آن روزها که میوه‌ها و سیفی جات صادراتی ما یکی‌یکی برگشت می‌خوردند، نمی‌گذرد. در بحبوحه آن روزها گمان‌ها به سمت یک تحریم تازه‌تر رفت اما مسئله آن‌قدرها هم پیچیده نبود. دنیا در حوزه سموم و آفت‌کش‌ها به‌روز شده بود و صنعت کشاورزی ما همچنان درجا می‌زد. نوع سمومی که کشاورزان استفاده می‌کردند در دنیا خطرناک اعلام شده بود. همه ماجرا این نبود. وقتی روسیه و هند فلفل دلمه‌ای و کیوی‌ صادراتی ایران را بازگرداندند تازه متصدیان متوجه شدند که حتی اگر سم خوب هم به کشاورز بدهند به دلیل نداشتن آگاهی آن‌قدر مصرف می‌کند که ضررش بیشتر از نفعش می‌شود.

درواقع حفظ استاندارد سموم و آفت‌کش‌ها ضامن سلامت محصولات کشاورزی است و منجر به رونق صادرات خواهد شد اما پیش‌درآمد این مهم قبل از فکر کردن به واردات سم خوب یا ایجاد تحول در روش تولید اطلاع‌رسانی و آگاهی دادن به کشاورز در طریق مصرف است. اینجاست که هنرستان‌های کشاورزی به عنوان مبدا تربیت کشاورزان جوان فردا مهم می‌شود.

اهمیت آشنایی هنرجویان هنرستان‌های کشاورزی با آفت‌کش‌ها

مسعود گیل‌آبادی، رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سموم کشور در گفت‌وگو با پانا درباره اهمیت آشنایی هنرستان‌های کشاورزی با سموم و آفت‌کش‌ها، گفت: «دانش آموزان هنرستانی ما سرمایه‌های بزرگی هستند که قرار است در آینده کشاورزان جوان ما باشند. هرچه در این زمینه آموزش‌ها دقیق‌تر باشد خروجی اقتصاد کشاورزی ما توسعه خواهد داشت.»

گیل‌آبادی درباره حمایت انجمن تولیدکنندگان سموم کشور از هنرستان‌های کشاورزی اظهار کرد: «باید با وزارت آموزش و پرورش جلسه مشترکی تعریف شود. امکانات دو طرف بررسی و مشخص شود انجمن‌ها از جمله انجمن تولیدکنندگان سموم چه کمکی می‌تواند به هنرستان‌های کشاورزی داشته باشد.»

احیای طرح کاد گذشته می‌تواند در اقتصاد کشاورزی اثرگذار باشد

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سموم کشور افزود: «طرح کادی که سابق برگزار می‌شد طرح بسیار خوبی بود و در زمینه کشاورزی هم می‌توانست اثرگذار باشد. هنرجویان در قالب طرح کاد می‌توانستند وارد کارخانه‌ها شده و آموزش ببینند. این افراد بعدها وارد بازار کار می‌شدند و می‌توانستند با سواد تخصصی‌شان اثرگذار باشند.»

گیل‌آبادی اظهار کرد: «حتی این نوع آموزش‌ها در قالب محتوای درسی در هنرستان‌های کشاورزی می‌تواند وارد شود و هنرجویان رشته کشاورزی با آفت‌کش‌ها و فرمول‌های روز دنیا آشنا شوند.»

وی افزود: «باید یک رابطه‌ای میان دانشگاه یا آموزش و پرورش و حوزه تولید و صنعت برقرار شود تا در بعد عملی کشاورزان جوان بتوانند عملکرد خوبی داشته باشند.»

انجمن تولیدکنندگان سموم آمادگی ارتباط با هنرستان‌ها را دارد

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سموم کشور، اظهار کرد: «رویکرد انجمن به استقبال از طرح‌های کشاورزان مثبت است. ما از فارغ‌التحصیلان درجه یک دانشگاه کمک گرفته‌ایم و از دانش آموزان و هنرجویان درجه یک هم دعوت می‌کنیم که طرح‌های و ایده‌های نوآورانه شان در حوزه سموم و آفت‌کش به انجمن ارایه کنند و آموزش و پرورش ارتباط میان صنایع و مدارس را فراهم کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار