هشدار به خانواده‌ها ؛ تفریح بی‌خطری نیست

تهران (پانا) - عضو کمیته آموزش ارتقای سلامت ستاد کشوری کنترل دخانیات گفت خانواده‌ها فکر می‌کنند مصرف قلیان تفریحی بی خطر و روشی برای دوست شدن با فرزندان است درحالیکه دود قلیان هم دود ماده دخانی و حاوی نکوتین است.

کد مطلب: ۱۳۲۲۹۶۲
لینک کوتاه کپی شد
هشدار به خانواده‌ها ؛ تفریح بی‌خطری نیست

حسن آذری پور عضو کمیته آموزش ارتقای سلامت ستاد کشوری کنترل دخانیات درمورد افزایش امید مبارزه با دخانیات با ورود دادستانی در گفت و گو با یک برنامه رادیویی گفت: نه تنها در ایران بلکه در بیشتر نقاط دنیا، شیوع استعمال دخانیات به سمت گروه سنی نوجوانی و جوانی میل کرده بطوریکه این پدیده در حال حاضر بین نوجوانان و جوانان شایع است.

وی افزود: مطالعات مختلف نشان می‌دهد که بین آغاز استعمال دخانیات تا شروع علائم بیماری‌های ناشی از استعمال دخانیات یک فاصله ۱۵ تا ۲۰ ساله وجود دارد بنابراین نوجوانی که استعمال دخانیات را از الان آغاز می‌کند در سنین میانی عمر خود که سن بهره وری حداکثری است دچار بیماری‌های مختلف خواهدشد.

عضو کمیته آموزش ارتقای سلامت ستاد کشوری کنترل دخانیات با اشاره به اینکه آموزش، اطلاع رسانی و فرهنگی سازی در این خصوص در مدارس آغاز شده اما متأسفانه خیلی پررنگ نیست اظهارکرد: ما باید مهارت‌های زندگی از جمله مهارت نه گفتن، حل مسئله و تعامل با هم سالان را به دانش آموزان دوره دبستانی یاد دهیم و لازم نیست که با این بچه‌ها درمورد مضرات استعمال دخانیات صحبت کنیم چون کودکان هنوز درکی از این مفاهیم ندارند.

آذری‌پور تصریح کرد: متأسفانه خانواده‌ها فکر می‌کنند مصرف قلیان تفریحی بی خطر و روشی برای دوست شدن با فرزندانشان است درحالیکه دود قلیان هم دود ماده دخانی و حاوی نکوتین است و وقتی کودک و نوجوان به شکل قلیان به نکوتین اعتیاد پیدا می‌کنند در آینده به شکل‌های سهل الوصول تر نکوتین یعنی سیگار روی می‌آورند.

وی یادآورشد: در برخی قلیان سراها، مواد مختلفی از جمله مخدرها را به توتون اضافه می‌کنند و مورد استفاده مشتریان قرار می‌گیرد.

عضو کمیته آموزش ارتقای سلامت ستاد کشوری کنترل دخانیات با تأکید بر اینکه کار فرهنگی باید همزمان با کار اجرایی انجام شود تا اثربخشی لازم را داشته باشد گفت: طبق قانون، استعمال دخانیات در اماکن عمومی ممنوع است و لذا قانون باید اجرا شود اما قطعاً اثربخشی قانون زمانی زیادتر خواهدشد که با اطلاع رسانی و فرهنگ سازی و آموزش به خانواده‌ها همراه شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار