‌4 مورد از علائم آبیاری بیش از حد گیاهان

تهران (پانا) - آبیاری در گیاهان یکی از مواردیست که گیاه به‌شدت روی آن حساس است و ممکن است در صورت خشکی کشیدن ‌یا آبیاری بیش از حد دچار تنش‌شده و به مرور از بین برود. این تشنگی و آبیاری زیاد نشانه‌هایی را با خود به‌همراه دارد که در بعضی موارد بسیار شبیه به هم هستند.

کد مطلب: ۱۳۱۱۳۱۸
لینک کوتاه کپی شد
‌4 مورد از علائم آبیاری بیش از حد گیاهان

در ابتدا باید توجه داشته باشید که گیاهتان را در زمان درست و به‌روش درست آبیاری کنید اما قدم بعدی مقدار آبی است که به گیاه‌تان می‌دهید و شناختن نوع گیاه‌تان که حال با توجه به‌گونه گیاهتان باید چه میزان آب به آن بدهید که نیازش برطرف شود. اگر این میزان بیشتر از حد معمول بشود و شما دیر به آن پی ببرید و همچنان کارتان را ادامه دهید، گیاه دچار تنش شده و از بین میرود. پس باید علائم آبیاری بیش از حد را بشناسید تا هرچه سریع تر آن را حل کنید.

1. ریشه‌های گیاه‌تان را چک کنید

ریشه ها منبع اصلی جذب هوا‌، آب و مواد مغذی هستند و در شرایط معمولی آب را جذب کرده و از طریق حفره‌های خالی و متخلل خاک هوا را را دریافت می‌کنند و تنفس می‌کنند که امری ضروری برای گیاه است. حال تصور کنید که خاک گیاه در آب غرق شود و این حفره های خالی پر از آب شده و اکسیژن بین ذرات خاک از بین برود. در این حالت ریشه‌های گیاه قادر به نفس کشیدن نیست و به مرور گیاه از بین می‌رود‌.

2. برگ‌ها قهوه‌ای شده و بسیار نرم هستند

یکی ار علائم کم آبی و تشنگی گیاه ، رنگ برگهاست که به مرور متمایل به زرد و قهوه ای شده و گیاه ناخوش به نظر میرسد درست مانند علایم آبیاری بیش از حد گیاه‌! با توجه به یکسان بودن این نشانه‌ها برای تشنگی و آبیاری بیش از اندازه‌، تنها تفاوت بین این دو تغییر فرم برگ‌هاست‌. در آبیاری بیش از حد برگ‌ها نرم شده و فرم خود را نمی‌توانند حفظ کنند اما برعکس در زمان تشنگی گیاه‌، برگ‌های قهوه‌ای ترد و شکننده‌شده و به‌راحتی با فشار دست خرد می‌شوند‌.

3. فشار آب شروع به ساختن می‌کند!

هنگامی که ریشه‌ها آب بیشتری جذب می‌کنند که بیش از حد نیازشان است، آب در سلول‌های برگ شروع به ساختن چیزهای جدید می‌کند و در نهایت سلول‌ها از بین رفته و پلاکت‌های جدیدی تولید می‌شود. این فرایند با رشد قارچ‌های قهوه‌ای یا زرد در خاک گیاه و یا سوراخ‌هایی در قسمت بالایی برگ ظاهر می‌شود که نشاندهنده آبیاری بیش از حد گیاه است.

4. رشد بسیار آهسته گیاه

رشد کم گیاه همراه با زرد شدن برگ‌ها نشانه‌‌ آبیاری بیش از اندازه ‌شماست. اگر برگ‌های گیاهتان زرد شده و سپس می‌افتد‌ یا برگ‌های قدیمی زودتر از حد معمول می‌ریزند و حتی برگ‌های جدید قبل از رشد کافی سقوط می‌کنند نشانه‌ این است که گیاه دچار تنش آبیاری زیاد است

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار