رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان:

بیش از ۵٠ درصد دانش‌آموزان ورودی به سمپاد از مدارس دولتی هستند

با وجود مدارس سمپاد، موفقیت‌های کنکور به دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار هم رسیده است/ هیچ استعداد درخشانی نباید به‌دلیل شرایط اقتصادی از تحصیل در مدارس سمپاد محروم بماند

تهران (پانا) - رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، سمپاد را مصداق عدالت آموزشی دانست و گفت ‌‌که از میان  رتبه‌های برتر کنکور، دانش‌آموزان سمپادی از شهرهای کوچک و کمتر برخوردار موفق ظاهر شدند.

کد مطلب: ۱۳۰۲۰۹۴
لینک کوتاه کپی شد
بیش از ۵٠ درصد دانش‌آموزان ورودی به سمپاد از مدارس دولتی هستند

به گزارش روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، الهام یاوری در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه سمپاد قدمتی ۴٠ ساله دارد، اظهار داشت: مدارس سمپاد با این هدف ایجاد شدند که شبکه هم‌افزای انسانی تشکیل و از این رهگذر برخی مسائل کشور حل شود. اکنون این تلاش به بار نشسته است و ستارگانی داریم که در هر گوشه‌ از این مرز و بوم، موفقیت‌هایی را برای جامعه رقم زده‌اند و به رشد و شکوفایی کشور کمک کرده‌اند.

وی ادامه داد: البته متأسفانه در برهه‌ای از زمان، سمپاد دچار ضعف بنیادی شد اما در سال ١٣٩٧، با دستور مقام معظم رهبری دوباره احیا شد و اساسنامه جدید به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با اشاره به اینکه این سازمان سه هدف کلان را در دستور کار دارد، گفت: این اهداف شامل تعلیم و تربیت متوازن و با کیفیت است که در سند تحول بنیادین به عنوان تربیت چندساحتی شناخته می‌شود؛ همچنین گسترش چتر خدمات برای استعدادهای درخشان در مناطق کوچکتر و بهسازی شیوه‌های توجه به استعدادهای دانش آموزان جزو اهداف کلان است.

یاوری افزود: اهداف بلند مدت به دو بخش تبدیل می‌شود که بخش اول از مهر ١٣٩٩ تا ١۴٠١ است و قرار بود به این سه هدف کوتاه مدت بپردازیم؛ بنابراین سازمان‌سازی، برندسازی چهره سمپاد و توانمندسازی و قانون‌سازی برای نیروی انسانی مورد توجه قرار گرفت.

وی ادامه داد: برای برنامه‌های کوتاه مدت دوساله دوم هم به سه حوزه دیگر می‌پردازیم که اولین آن ارزیابی مدارس و مدیران است. بر این اساس هدف‌گذاری خوبی داشتیم و مدل‌های مفهومی تدوین کردیم، شفاف‌سازی مدارس سمپاد در فعالیت‌های مالی و توانمندسازی نیروهای صف مواردی دیگر است که به آن پرداخته می‌شود.

سمپاد، فرصتی برای تجمیع افراد صاحب استعداد و علاقه‌مند است

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان تصریح کرد: سمپاد محلی برای تجمیع افراد صاحب استعداد و علاقه‌مندی است که برای اثرگذاری در فضای مسائل کشور فعالیت کنند و سمپاد مقدمات لازم برای آن را فراهم می‌کند تا با استفاده از همکاری و شبکه‌سازی و هم‌افزایی به این هدف حل مساله برسند؛ همچنین شعار مدارس سمپاد را "هر نیاز کشور، یک سمپادی آماده اثرگذاری" در نظر گرفتیم.

یاوری بیان کرد: به دنبال ایجاد تعلیم و تربیت باکیفیت و چندساحتی، برنامه‌هایی همچون کارسوق ژنتیک، زبان فارسی، محیط زیست و... را در دستور کار داریم و هر سال دو بار‌ دانش‌آموزان سمپاد را در آزمون مشابه و همزمان از حیث درسی پایش می‌کنیم. در همین باره، کارنامه های مشخصی برای هر درس داریم و هدفمان این است تا رقابت را به سطح مدرسه و شهرستان برسانیم و به جای فشار به مدارس و مناطق، براساس نتایج به دست آمده نقاط ضعف و قوت را بیابند.

وی افزود: در مورد گسترش چتر علمی هم شهرستان‌های کوچک پیشرفت خوبی در دوسال گذشته داشتند و در کنکور و مسابقات المپیاد این موضوع مشهود است. به گونه‌ای که همواره سمپاد بیش از٧٠ درصد از رتبه‌های برتر کنکور را دارا بود که البته اغلب رتبه‌های برتر از مناطق بهره‌مند بودند اما در سال جاری از شهرستان‌های کوچک چنین دستاوردهایی را شاهد بودیم.

یاوری یه اقدامات این سازمان در مورد ساحت زیستی و بدنی هم اشاره و بیان کرد: با حضور بیش از ۵ هزار دانش‌آموز، المپیادهای ورزشی داشتیم و در ساحت زیباشناختی برنامه‌های متعددی همچون عکاسی، ساخت و انیمیشن در دستور کار قرار گرفت. علاوه بر آن جشنواره فردوسی با هدف تقویت عِرق ملی و با همکاری فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی برگزار شد.

وی اضافه کرد: در ساحت عبادی و اخلاقی طرح روشنا، کنگره سراسری قرآن کریم سمپاد و... و در حوزه سیاسی مسابقه کتابخوانی در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان به دیگر فعالیت‌های سمپاد اشاره و اظهار کرد: کلاس‌های مدارس سمپاد برای دوره متوسطه اول را ضبط و در اختیار همه دانش‌آموزان قرار دادیم که رایگان است؛ همچنین در برنامه تلویزیونی با عنوان علمینو توسط بهترین مدرسان المپیاد کشور، یک دوره آموزش کامل برای همه شاخه‌های علمی المپیاد در نظر گرفته شده است. همیار سمپاد نیز از دیگر اقدامات در نظر گرفته شده است که به ویژه در دوره کرونا کارایی داشت و دانش‌آموزان با توان علمی بالاتر، معلم خصوصی همکلاسی‌های خود شدند.

وی از همکاری با کمیته امداد خمینی(ره) خبر داد و گفت: با این همکاری حدود ٨٠ درصد پذیرش از میان دانش‌آموزان تحت پوشش کمیته امداد در مدارس سمپاد به جهت برگزاری دوره‌های آماده‌سازی افزایش یافت؛علاوه بر آن پرداخت حق‌الثبت توسط سازمان و کمیته امداد تقبل شده است.

برگزاری دوره تلویزیونی آمادگی ورود به سمپاد

یاوری اظهار کرد: برنامه تلویزیونی برای آزمون ورودی سال آینده در نظر گرفتیم تا داوطلبان ورود به این مدارس با چارچوب‌های آزمون آشنا شوند و کلاس‌های جانبی که به غلط ادعای قبولی دانش‌آموزان در این آزمون را دارند، رقیبی پیدا کنند.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان افزود: علاوه بر آزمون ورودی از طریق جشنواره جوان خوارزمی، المپیادها و طرح شهاب دانش‌آموزان موفق دیگر را شناسایی می‌کنیم.

یاوری در مورد تعداد دانش‌آموزان سمپادی که در کنکور سراسری امسال جزو رتبه‌های برتر بودند، گفت: از میان ۴٠ رتبه برتر، ٢٩ دانش‌آموز یعنی حدود ٧۵ درصد جزو سمپاد بودند و این نسبت برای رتبه‌های زیر ١٠٠ هم تقریبا برقرار است.

روند رو به رشد مدال‌آوری در المپیادهای جهانی

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان درباره روند مدال‌آوری دانش‌آموزان در المپیادهای علمی اظهار داشت: در مجموع در این حوزه رشد داشتیم؛ به گونه‌ای که در ریاضی سه طلا، سه نقره، در زیست ۴ طلا، در فیزیک دو نقره و سه برنز، در شیمی ٢ طلا و ٢ نقره و در کامپیوتر ٢ طلا و یک نفره کسب شد و المپیاد نجوم نیز در حال آزمون هستند؛ همچنین المپیادهای جغرافیا و علوم زمین را هم داریم اما چون جزو المپیادهای شورای عالی انقلاب فرهنگی نیستند در شمارش مدال‌ها محاسبه نمی‌شوند.

یاوری با بیان اینکه ٧٠٠ مدرسه سمپاد داریم که نیمی از آن پذیرش پسرانه و نیمی از آن پذیرش دخترانه دارند، تصریح کرد: ٣٠٠ هزار نفر برای پذیرفته شدن در این مدارس رقابت می‌کنند که حدود ١٠ درصد پذیرفته می‌شود و مجموع تعداد دانش آموزان حدود ١٢٠ هزار نفر است.

وی در مورد شهریه این مدارس که به حق‌الثبت موسوم است، گفت: طبق قانون، این رقم نیمی از شهریه مدارس غیردولتی هم تراز است که البته از این رقم هم مبلغی کمتر دریافت می‌شود به عنوان مثال در تهران حق الثبت کمتر از ١٠ میلیون داریم در حالی که شهریه مدارس غیردولتی هم‌تراز چندین برابر این رقم است؛ همچنین درصد قابل توجهی از شهریه تخفیف داده می‌شود که البته از منابع دولتی نیست و شهریه‌ای که برخی دیگر می‌پردازند صرف تحصیل و پرورش استعداد فردی می‌شود که نیاز به تخفیف دارد و به این ترتیب حدود یک سوم دانش‌آموزان از تخفیف استفاده می‌کنند.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان تصریح کزد: در مورد وضعیت مالی، شعار و رویکرد مهم این است که هیچ استعداد درخشانی نباید به دلیل مسائل اقتصادی از تحصیل در مدارس سمپاد محروم بماند.

سمپاد مدرسه دولتی است

یاوری در مورد برخی ابهامات مبنی بر اینکه مدارس سمپاد جزو مدرسه های دولتی نیست، اظهار کرد: مدرسه دولتی تعریف مشخصی دارد و سمپاد هم تابع قوانین و بخشنامه جزو مدارس دولتی است.

وی ادامه داد: ٧۴ درصد از دانش آموزان در سال ١٣٩٩ و ١۴٠٠ کمتر از ٣ میلیون شهریه دادند همچنین شاهد آن هستیم که مدارس سمپاد در شهرهای کوچک دستاوردهای قابل توجهی دارند؛ به عنوان مثال دانش‌آموزان سراب در رشته تجربی رتبه دوم معدل در امتحانات نهایی را کسب کردند.

یاوری با تاکید بر اینکه عدالت آموزشی بخشی از کارکرد سمپاد است، گفت: در صورت حذف سمپاد، رتبه‌های برتر کنکور دیگر از مدارس دولتی نبودند و مدارس غیردولتی جای آن را می‌گرفتند در حالی با وجود مدارس سمپاد این موفقیت‌ها به دانش‌آموزان مناطق کمتر برخوردار و کوچک هم رسیده است.

وی افزود: دوره‌های توانمندسازی در نظر گرفتیم و تمام مدیران سمپاد را آموزش دادیم. بنابراین معلمان مشترک سمپاد و غیرسمپاد در زمینه روش تدریس آموزش می‌بینند.

یاوری در مورد مهاجرت دانش آموزان سمپاد در دوران دانش‌آموزی یا پس از آن اظهار داشت: ما مامور شناسایی و پرورش دانش‌آموزان در دوران دانش‌آموزی هستیم و بعد از این دوران، شرایط اقتصادی، اجتماعی و اشتغال کشور بر روند مهاجرت اثر دارد، اما در دوره دانش‌آموزی تقریبا مساله‌ای به نام مهاجرت نداریم.

۵٨ درصد والدین دانش‌آموزان سمپادی، کارمند هستند

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان تصریح کرد: ۵٠ درصد دانش‌آموزان ورودی به سمپاد از مدارس دولتی هستند؛ همچنین ٣٠ درصد از والدین آنها فرهنگی و به طور کلی ۵٨ درصد از والدین دانش‌آموزان سمپادی کارمند و میانگین تحصیلات آنها لیسانس و فوق لیسانس است.

یاوری درباره روش‌های تامین حق‌الثبت دانش‌آموزان گفت: خیریه‌ای با حضور فارغ التحصیلان گذشته سمپاد راه‌اندازی شده است، همچنین رایزنی‌هایی با برخی شرکت‌ها داشتیم تا به عنوان مسئولیت اجتماعی حق‌الثبت را بپردازند، علاوه بر آن دکتر نوری وزیر محترم آموزش و پرورش مذاکراتی با آقای میرکاظمی در سازمان برنامه و بودجه دارند تا زمینه تحصیل رایگان برای دانش‌آموزان پنج دهک اول فراهم شود.

وی درباره تصویب اساسنامه باشگاه دانش‌پژوهان گفت: این اساسنامه مصوب ١٣٧٣ است که متاسفانه از اواسط دهه ٨٠ و اوایل دهه٩٠ تضعیف و وظایف آن به سمپاد منتقل شد اما در نهایت اساسنامه باشگاه به تصویب رسید و اخیرا توسط رئیس جمهور ابلاغ شد که امیدواریم موثر باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار