سید مجتبی سیدی*

برخورد پیشکش؛ مسببان پرونده ویلموتس را معرفی کنید!

حمید سجادی به عنوان متولی ورزش کشور این اختیار را دارد تا با کوچکترین بی انضباطی در هر فدراسیونی برخورد کند اما سوال اینجاست چرا در ماجرای پرونده ویلموتس نتوانسته با مسببان پرونده ویلموتس برخورد کند.

کد مطلب: ۱۲۹۸۶۷۱
لینک کوتاه کپی شد
برخورد پیشکش؛ مسببان پرونده ویلموتس را معرفی کنید!

بدون شک ماجرای پرونده ویلموتس یکی از نادرترین و پیچیده ترین قراردادهایی است که در تاریخ فوتبال ما در زمان ریاست مهدی تاج بر فدراسیون بسته شد. قراردادی که علاوه بر هزینه‌های مالی که روی دست فوتبال گذاشت، از لحاظ روانی هم جامعه را به هم ریخت. در ابتدای حضور ویلموتس در ایران، همه فدراسیون نشینان به خصوص رئیس وقت فدراسیون، که از آن به عنوان بهترین قرارداد تاریخ یاد می‌کرد، باد در غبغب می‌انداختند که برای فوتبال شاهکار کرده‌اند! البته که بعد از برملاشدن مفاد قرارداد مشخص شد که واقعا شاهکارشان بی‌نظیر بوده و نمی‌شد افتضاح‌تر از این عمل کرد. اما ماجرا وقتی جالب شد که ویلموتس به خاطر نگرفتن قراردادش، یک طرفه اقدام به فسخ کرد و دیگر به ایران برنگشت.

خوشحالی مقصران برای هیچ!

طبق عادت سنوات گذشته که در هر پرونده بین المللی مسئولان فوتبالی ما برای رها شدن از فشار هوادار و فرار از پاسخگویی، خودشان را محق می دانستند، مهدی تاج هم مدعی شد، نتنها ما نباید به ویلموتس پولی پرداخت کنیم، بلکه او باید بخشی ازمبلغی که دریافت کرده را برگرداند! چون تنها می تواند 3 ماه غرامت بگیرد. موضوعی که بعد از شکایت ویلموتس محق نشد و او توانست حکم سنگینی علیه فوتبال ما از دادگاه بین المللی حکمیت ورزش(cas) بگیرد. حالا اما بازهم هیات رئیسه ی وقت فدراسیون و رئیس شان مدعی اند، با تلاش های وکلای فدراسیون توانسته اند، رای را بشکنند و خوشحالند که کل مبلغ قرارداد را پرداخت نمی‌کنند. این در حالی است که با حساب سرانگشتی، متوجه می‌شویم که مفاد قرارداد این قدر ناشیانه و غیرکارشناسی تنظیم شده که ویلموتس توانسته سنگین ترین حکم تاریخ را علیه ایران بگیرد.

البته شاید فدراسیون نشین ها فراموش کرده اند، بابت بدهی به شرکت شستا، ساختمان فدراسیون و بخشی از ساختمان باشگاه پرسپولیس را از دست داده اند و برای آزاد کردن این اموال، باید بدهی آنها را تسویه کنند. ضمن اینکه فدراسیون باید بابت قرارداد سنگین ویلموتس، چندین میلیارد مالیات بپردازد. حال مشخص است که با احتساب این بدهی ها، قرارداد ویلموتس بیش از 200 میلیارد تومان برای فدراسیون آب خورده است. مربی ای که کمتر از 45 روز در کنار تیم ملی بود و توانست پول هنگفتی به جیب بزند.

سودای برگشت پس از افتضاح مدیریتی

اما مهدی تاج به عنوان رئیس فدراسیون وقت که طبق گفته ی رئیس فراکسیون اصل 90 مجلس و نهادهای نظارتی کشور، مقصر اصلی در پرونده ی ویلموتس است، به جای پاسخگو بودن و روشنگری در مورد این پرونده، دوباره برای پس گرفتن صندلی فوتبال خودش را کاندید کرده و اتفاقا تائید صلاحیت هم شده است. او که شاید از لحاظ عملکرد سازمانی، بهتراز کفاشیان داشت، پیش می رفت، با آوردن ویلموتس و آن اتفاقات تلخ، جامعه ی فوتبال را ناامید کرد و الان هم دید مثبتی نسبت به بازگشتش وجود ندارد. حال سوال اینجاست که او به چه کسی و چه نهادی وصل است که توانسته با وجود این همه افتضاحات مدیریتی، تائیدیه بگیرد؟ آیا او نباید تکلیف این پرونده را یک بار برای همیشه روشن کند تا مردم مقصر یا مقصران را بشناسند؟ از کجا می تواند تضمین بدهد که در صورت ریاست مجددش در فوتبال، این چنین قراردادهایی تکرار نشود؟ وقتی جامعه ی فوتبال نسبت به ورود مجددش اقبالی نشان نمی دهد، چطور می خواهد در این جو منفی که علیه او وجود دارد، فدراسیون را بچرخاند؟ جواب سوالات البته واضح است و در صورت عدم توفیق، بهانه های مختلفی خواهد داشت و مثل همیشه فرار رو به جلو برای او بازخواهد بود.

در صحبت‌های وزیر ورزش آمده بود، وی نمی‌تواند با مسببین قرارداد ویلموتس برخورد کند. قرارداد ویلموتس یک سونامی بود. ما از آن رضایت نداریم ولی مگر از لحاظ قانونی می‌توانم جلوی ثبت نام افراد را بگیرم و هر کسی به من می‌گوید اجازه ثبت نام در فلان فدراسیون را می‌دهید، به خودم اجازه نمی‌دهم نه بگویم. می‌گویم انشالله موفق باشید و تنور انتخابات را گرم کنید. در هر صورت خودمان از این قضیه راضی نیستیم و هر پیگیری که لازم باشد، انجام می‌دهیم. اگر پیگیری منجر به این شود که پولش را بدهیم، خب باید این کار صورت بگیرد. اگر پیگیری منجر به آن شود که با مسببان آن برخورد شود، من در وزارت ورزش که نمی‌توانم برخورد کنم و هر دستگاهی که باید این کار را انجام بدهد، باید کارش را صورت بدهد. اگر نیاز است که فوتبال موضع بگیرد، بسم‌الله. بالاخره من که نمی‌توانم وارد شوم.

برخورد پیشکش؛ مقصران را معرفی کنید

صحبت‌های سجادی اما آنجا عجیب به نظر می رسد که همه می‌دانند او به عنوان متولی اول ورزش، می‌تواند از لحاظ قانونی نسبت به عملکرد فدراسیون ها از روسای فدراسیون توضیح بخواهد و در صورت وجود بی انضباطی های مالی، عملکردی و برنامه‌ای طبق اساسنامه آنها را عزل کند. کاری که همین چند ماه قبل با توجه به نارضایتی حمید سجادی از رئیس سابق فدراسیون فوتبال برای عزیزی خادم افتاد و او عزل شد. حالا اینکه به چه دلیل وزیر خواسته توپ را به زمین نهادهای نظارتی بیاندازد و خودش را در برخورد با مسببان و مقصران پرونده‌ی ویلموتس ناتوان جلوه دهد، برکسی پوشیده نیست. اما خواسته جامعه ورزش و به خصوص مردم این است که آقای وزیر؛ برخورد قانونی با تاج پیشکش؛ لطفا مقصر یا مقصرانی که مهدی تاج تنها یکی از آنهاست را معرفی کنید!

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار