رئیس سازمان استعدادهای درخشان وزارت آموزش و پرورش در البرز:

رقابت ۳۰۰ هزار دانش آموز هفتمی و دهمی برای ورود به مدارس سمپاد

کرج (پانا) - رئیس سازمان استعدادهای درخشان وزارت آموزش و پرورش امروز با حضور در محل برگزاری رقابت دانش‌آموزان هفتمی و دهمی برای ورود به مدارس سمپاد استان البرز در رابطه با تعداد شرکت‌کنندگان در آزمون سمپاد، گفت در پایه هفتم حدود ۱۹۰ هزار و در پایه دهم اندکی کمتر از ۱۱۰ هزار نفر شرکت می‌کنند، بنابراین در مجموع حدود ۳۰۰ هزار شرکت‌کننده هستند که حدود ۱۰ درصد از این افراد در مدارس استعدادهای درخشان سراسر کشور پذیرفته می‌شوند.

کد مطلب: ۱۲۸۷۲۱۵
لینک کوتاه کپی شد
رقابت ۳۰۰ هزار دانش آموز هفتمی و دهمی برای ورود به مدارس سمپاد

الهام یاوری، رئیس سازمان استعدادهای درخشان وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ظرفیت پذیرش مدارس کشور اظهار کرد: ظرفیت مدارس به تعداد دانش آموزانی که در پایه مورد نظر در شهرستان یا ناحیه مشخصی مشغول به تحصیل هستند وابسته است. عرف پذیرش حدود ۲ درصد است و ما تقریبا همین حدود دانش آموز در مدارس مختلف را می‌پذیریم.

وی در ادامه با اشاره به تعداد شرکت کنندگان افزود: ۴۸۰۰ نفر در رشته ریاضی فیزیک، ۴۷۰۰ نفر در رشته علوم تجربی، ۳۳۰۰ نفر در رشته علوم انسانی و حدود ۴۰۰ نفر در سمپاد مهارتی در کل کشور پذیرش می‌شوند که در مجموع ۷۰۰ مدرسه در سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان است که در نواحی مختلف کشور برای پذیرش موجود هستند.

یاوری در پاسخ به اینکه با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر افزایش اشتغال و رشته های فنی و ورود به بازار کار، افزایش رشته داشته‌ایم یا نه، خاطرنشان کرد: سیاست ثابت سازمان، تنوع در تجربیات یادگیری دانش آموزان است تا اینکه تجربیات یادگیری متفاوتی داشته باشند و بر اساس آنها انتخاب رشته شان را با دقت بیشتری انجام دهند، بنابراین این اطلاع رسانی و فراهم آوری فرصتی برای انتخاب رشته های متنوع تر برای توجه به جذابیت و پی بردن به چالش های موجود در رشته ها منجر به توازن رشته ای شده است.

رئیس سازمان سمپاد وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: درصد دانش آموزان سمپاد سال‌های گذشته که به رشته های علوم انسانی و علوم ریاضی علاقه مند می شوند از متوسط کشوری به مراتب بیشتر بوده و درصد آن رو به رشد است.

یاوری در خصوص آزمون سمپاد مهارتی هم تاکید کرد: در حوزه سمپاد مهارتی رشته های متفاوتی داریم، البته نوع دانش آموزان ما دانش آموزانی نیستند که پس از پایان تحصیل در دوره متوسطه آنها را تشویق کنیم تا وارد بازار کار شوند. این دانش آموزان اغلب افرادی نیازمند به تخصص های پیچیده تری برای اثرگذاری حداکثری هستند که برای این تخصصات نیاز به تحصیلات عالیه دارند. البته این گروه از بچه ها دانش آموزانی هستند که دست یابی به اینگونه تخصصات یا تحصیلات عالیه را موازی کار کردن در بازار کار می دانند و ما آنها را تشویق می کنیم.

وی درمورد تعداد حوزه برگزاری آزمون و تیم های بازرسی گفت: ۱۴۲۷ حوزه برگزاری آزمون در پایه هفتم و ۸۷۵ حوزه در پایه دهم داریم که مجموعا ۲۳۰۰ حوزه در سراسر کشور می‌شود. تیم های متعدد بازرسی در کشور هم در حال بررسی و بازبینی از مراکز آزمون هستند.

وی بیان کرد: من از شرکای سمپاد برای برگزاری آزمون تشکر می‌کنم که مسئولیت برگزاری این آزمون‌ها بر عهده سازمان سنجش آموزش و پرورش است و صمیمانه از تمامی همکارانم متشکرم.

یاوری در پایان در خصوص سطح سوالات دفترچه و اعلام نتایج آزمون تاکید کرد: آزمون دارای دو دفترچه است که دفترچه اول هوش تحلیلی است که سه قسمت از چهار نمره را شامل می شود و دفترچه دوم سرعت هر دو را در برگرفته و دارای یک سوم نمره است. سوالات ساده نیستند و ما می خواهیم حداکثر تمایز دانش آموزان به خصوص طیفی که ۱۰ درصد بالا و مورد توجه ما هستند را ایجاد کنیم و به همین دلیل برای همه دشوار است. ما از دانش آموزان دختر و پسر می خواهیم نگران نباشند که درصد آزمون آنها صددرصد نبوده زیرا این یک آزمون نیست بلکه مسابقه است و دشواری سوالات برای همه یکسان است.

نتایج آزمون اوایل مرداد ماه اعلام خواهد شد و دانش آموزان و والدین آنها برای اطلاعات بیشتر می‌توانند به آدرس اطلاع رسانی سازمان سمپاد به نشانی sampad.medu.ir مراجعه کنند.

دانش آموز خبرنگار: مهشید عبادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار