چهل و دومین دوره رقابت‌های بین المللی کشتی آزاد جام تختی- تنکابن

تیم کشتی ایران به عنوان قهرمانی دست یافت

نفرات و تیم‌های برتر مشخص شدند

تهران (پانا) - فینال پنج وزن دوم پیکارهای کشتی آزاد جام تختی با قهرمانی ۲ آزادکار عنوان‌دار در وزن جدید و برخی حاشیه‌ها در سنگین وزن همراه بود.

کد مطلب: ۱۲۸۵۸۴۲
لینک کوتاه کپی شد
تیم کشتی ایران به عنوان قهرمانی دست یافت

چهل و دومین دوره رقابت‌های بین‌المللی کشتی آزاد جام تختی بعنوان مرحله ما قبل نهایی چرخه ی انتخابی تیم ملی، از صبح دیروز و با حضور کشتی‌گیران مطرح داخلی و کشتی‌گیرانی از کشورهای ارمنستان و گرجستان در شهر تنکابن در حال برگزاری است و امروز (جمعه) با مشخص شدن، نفرات و تیم های برتر پایان رسید.
مسابقات پنج وزن دوم این رقابت ها از صبح امروز جمعه آغاز شد و دیدارهای فینال و رده.بندی نیز بعد از ظهر برگزار شد.
فینال وزن ۶۱ کیلوگرم با حضور رضا اطری دارنده طلای آسیا و برنز بازی‌های آسیایی و نفر پنجم المپیک توکیو و یک چهره جوان به نام مجید داستان که حضور ناموفقی در امیدهای سال ۲۰۲۱ جهان داشت برگزار شد که در این مصاف اطری با تجربه چندین سال حضور در پیکارهای جهانی و المپیک حریف خود را ۶ بر ۲ شکست داد و برای نخستین مرتبه در وزن جدید ۶۱ کیلوگرم قهرمان جام تختی شد.
اطری آزادکار بابلی بعد از المپیک توکیو از ۵۷ به ۶۱ کیلوگرم تغییر وزن داد و در این دوره از جام تختی با توجه شرایط وزنی خوبش مبارزه‌های خوبی را به نمایش گذاشت که می‌توان به پیروزی ۶ بر ۳ او مقابل آرسن هاراتونیان دارنده برنز جهان و طلای قهرمانی اروپا از ارمنستان در نیمه نهایی همین پیکارها اشاره کرد. با این نتیجه اطری امید زیادی به پوشیدن دوبنده تیم ملی در پیکارهای جهانی دارد.
البته داریوش حضرت‌قلی‌زاده نیز در این وزن بعد از کسب مدال برنز آسیا براساس چرخه انتخابی در جام تختی نیز حضور یافت و عنوان سوم را کسب کرد.
یکی از فینال‌های جذاب این دوره از مسابقات در وزن ۷۰ کیلوگرم بین امیرمحمد یزدانی دارنده نقره جهان در سال ۲۰۲۱ و نقره نوجوانان جهان و آرمان آندرسیان دارنده برنز و نقره اروپا از ارمنستان برگزار شد که نماینده کشورمان در یک مبارزه سخت و نفس‌گیر حریف خود را با نتیجه ۳ بر یک شکست داد.
در حین این مبارزه پژمان جمشیدی سرمربی تیم ملی در کنار تشک راهنمایی لازم را به شاگرد خود ارائه می‌کرد.
یزدانی بعد از کسب نقره جهان در وزن ۶۵ کیلوگرم به ۷۰ کیلوگرم تغییر وزن داد و در قهرمانی کشور سوم شد و در جام رنکینگ‌دار یاشاردوغو که اواخر سال گذشته در استانبول ترکیه برگزار شد در فینال با شکست جیمز گرین آمریکایی طلا گرفت. یزدانی با قهرمانی در جام تختی و عنوان پنجمی محمدمهدی یگانه جعفری در قهرمانی آسیا بیش از پیش به دوبنده تیم ملی در جهانی ۲۰۲۲ صربستان نزدیک شد.
در فینال وزن ۷۹ کیلوگرم محمد نخودی دارنده نقره بزرگسالان و امید جهان، طلای جوانان جهان و برنز نوجوانان جهان به مصاف مصطفی قیاسی نفر سوم جام دانکلوف و طلای جوانان آسیا رفت که حریف خود را ۷ بر ۵ شکست داد. نخودی آزادکار خوش آتیه تیم ملی بعد از درخشش در پیکارهای جهانی سال ۲۰۲۱ نروژ و شکست در فینال برابر جردن باروز با کسب عنوان نخست جام تختی خود را به عنوان مدعی جدی پوشیدن پیراهن تیم ملی نشان داد. البته نخودی، علی سوادکوهی دارنده طلای قهرمانی آسیا را نیز برابر خود دارد که به نظر میرسد هر ۲ به یک تورنمنت بین المللی اعزام شوند تا نفر نخست تیم ملی در این وزن در پیکارهای جهانی مشخص شود.

فینال وزن ۹۲ کیلوگرم نیز با حضور احمد بذری دارنده نقره و برنز جوانان جهان و نقره آسیا و آزادکار جوان همدانی یعنی مهدی حاجیلوئیان دارنده نقره جوانان جهان در سال ۲۰۲۱ برگزار شد که بذری با استفاده از تجربه خود و مهار حریف جوان در ۳ دقیقه نخست موفق بود اما در تایم دوم حاجیلوئیان جوان با گرفتن دوخم و به پل بردن حریفش کشتی را در نهایت ۶ بر ۳ به سود خود پایان داد.
در این وزن امیرحسین فیروزپور دارنده طلای آسیا و نقره امیدهای جهان و طلای جوانان جهان مدعی اصلی این وزن به حساب می آید و این ۲ مصاف انتخابی حساسی را در این وزن خواهند داشت.
فینال وزن ۱۲۵ کیلوگرم نیز با حضور ۲ آزادکار از خطه شمال کشور برگزار شد. مهدی هاشمی دارنده برنز امیدها و نوجوانان جهان از مازندران و امیررضا معصومی دارنده طلای نوجوانان جهان از گیلان (فرزند فردین معصومی) برگزار شد و در حالی که معصومی با خاک کردن حریف پرحاشیه خود و پل بردن او ۴ امتیاز پیش بود و در برگشت و در حالی که داور سوت آغاز مسابقه را زده بود یک مرتبه دیگر معصومی حریف خود را خاک کرد که ۲ امتیاز گرفت و این موضوع با اعتراض شدید هاشمی روبرو شد و حتی دوبنده خود را درآورد و به سمت سکوی کمیته فنی مسابقات رفت که در نهایت او کشتی را نیمه تمام گذاشت و تشک را ترک کرد و معصومی دستانش به عنوان قهرمان بالا رفت.

البته سیدمهدی هاشمی در پیکارهای کشتی قهرمانی کشور که اواخر سال گذشته در گرگان برگزار شد نیز حاشیه‌هایی داشت که کمیته انضباطی فدراسیون واکنشی به آن نداشت.

نتایج انفرادی فینال پنج وزن دوم کشتی آزاد جام تختی:

۶۱ کیلوگرم:
فینال: رضا اطری ۶ - مجید داستان ۲
رده بندی:
داریوش حضرتقلی زاده ۶ - نوریک هاراتونیان (ارمنستان) صفر

آرسن هاراتونیان (ارمنستان) ۵ - آرمین حبیب زاده ۳

۷۰ کیلوگرم:
فینال:امیرمحمد یزدانی ۳ - آرمان آندرسیان (ارمنستان) ۱

رده بندی:
یوسف کامرانی ۵ - نارک هاراتونیان (ارمنستان) ۱
حسین ابوذری ۵ - عادل پناهیان ۲

۷۹ کیلوگرم:
فینال: محمد نخودی ۷ - مصطفی قیاسی ۵
رده بندی:
محمدحسین نوروزیان ۱۲ - محمدرضا آرشی ۶
امیرحسین کاووسی ۵ - علی غلامی صفر

۹۲ کیلوگرم:
فینال: مهدی حاجیلوئیان ۶ - احمد بذری ۳
رده بندی:
سبحان اصغری ۶ - بکا تچیلیدزه (گرجستان) ۴
محمدحسین میرباغبان ۱۰- شایان صداقی صفر

۱۲۵ کیلوگرم:
فینال: امیررضا معصومی، ۷ - مهدی هاشمی صفر (ترک کشتی - دیسکالیفه)
رده بندی:
علیرضا گرزبر ۴ - مرصاد مرغزاری ۲
علی اکبرپور ۵ - سالار حبیبی صفر


رده بندی انفرادی نفرات برتر:

۶۱ کیلوگرم: ۱- رضا اطری ۲- مجید داستان ۳- داریوش حضرتقلی زاده و آرسن هاراتونیان ۵- نوریک هاراتونیان (ارمنستان) و آرمین حبیب زاده
۷۰ کیلوگرم: ۱- امیرمحمد یزدانی ۲- آرمان آندرسیان (ارمنستان) ۳- یوسف کامرانی و حسین ابوذری ۵- نارک هاراتونیان (ارمنستان) و عادل پناهیان
۷۹ کیلوگرم: ۱- محمد نخودی ۲- مصطفی قیاسی ۳- محمدحسین نوروزیان و امیرحسین کاووسی ۵ - محمدرضا آرشی و علی غلامی
۹۲ کیلوگرم: ۱- مهدی حاجیلوئیان ۲- احمد بذری ۳- محمدحسین میرباغبان و سبحان اصغری ۵- شایان صداقی و بکا تچیلیدزه (گرجستان)
۱۲۵ کیلوگرم: ۱- امیررضا معصومی ۲- علیرضا گرزبر ۳- مرصاد مرغزاری و علی اکبرپور ۵- سالار حبیبی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار