قالیباف در سومین اجلاس بین‌المللی فعالان مهدوی:

باید یک بازنگری در حکمرانی انجام دهیم

نیازمند جهاد تصمیم هستیم/ مهدویت مقصد و مقصود نهایی انقلاب ‌است/ بخشی از نارسایی‌های ما در داخل به خاطر باورهای کسانی است که باور انقلاب را از دست داده‌اند

تهران (پانا) - رئیس مجلس شورای اسلامی گفت فلسفه انقلاب اسلامی برخواسته از دو فرهنگ عاشورای حسینی و فرج مهدوی بود و مهدویت مقصد و مقصود نهایی انقلاب اسلامی است.

کد مطلب: ۱۲۸۵۰۶۰
لینک کوتاه کپی شد
باید یک بازنگری در حکمرانی انجام دهیم

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در سومین اجلاس بین‌المللی فعالان مهدوی، ضمن گرامیداشت ایام کرامت و میلاد باسعادت امام رضا(ع)، اظهار کرد: در ایام نیمه خرداد قرار داریم، جا دارد به همه شهدای انقلاب اسلامی به ویژه شهدای ۱۵ خرداد و امام شهدا درود بفرستیم.

وی افزود: این انقلاب بی‌نام خمینی در هیچ کجای دنیا شناخته شده نیست. انقلاب اسلامی بود که امروز باعث حیاط مجدد اسلام در این عصر شد. همچنین باعث عزت و افتخار مسلمین در این مقطع زمانی شده است، آن هم در اوج فرهنگ نئولیبرالیستی که در دنیا حاکم است.

رئیس قوه مقننه گفت: وقتی که حرف از مهدویت است، در حقیقت صحبت از عدالت، اخلاق و همه خوبی‌هاست. صحبت از ترسیم یک آینده روشن برای بشر است. این فرهنگی است که امیدآفرین و نشان آفرین برای همه انسان‌هاست و در فطرت همه انسان‌ها این وجود دارد. مهدویت به معنای خلافت الهی بر روی زمین است.

وی بیان کرد: فلسفه انقلاب اسلامی برخواسته از دو فرهنگ بود یکی فرهنگ عاشورای حسینی و دیگری فرهنگ فرج مهدوی؛ الگوی آینده‌ساز و امیدآفرین برای جامعه انقلابی و ملت عزیزمان بود. بدون شک بعثت، غدیر، عاشورا و مهدویت از قله‌های افتخار ما و قله‌های فرهنگ اسلامی و فرهنگ شیعی ماست اما مهدویت مقصد و مقصود نهایی ماست.

وی اضافه کرد: بیانیه گام دوم انقلاب انصافاً منشوری خلاصه و فشرده و البته حکیمانه از سرگذشت تا سرنوشت ماست و در این مسیر حرکت در گام دوم انقلاب مشخص می‌شود که باید در این مسیر حرکت و تا ظهور به آن توجه شود.

وی ادامه داد: بحث از یک تحول معرفتی و معنوی است که این دو باعث پیروزی انقلاب اسلامی شد؛ باید در حال حاضر به سمت جامعه‌ای اسلامی و تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم. دشمنان با جمهوری اسلامی که روحش روح انقلاب اسلامی نباشد و ریشه در فرهنگ قرآن و عترت دارد، مشکل دارند. کشورهای دیگری نیز داریم که نامشان جمهوری اسلامی است و حرف از اسلام می‌زنند اما با آنها مشکلی ندارند و با آنها پیمان بستند و در یک مسیر با آنها حرکت می‌کنند.

رئیس مجلس بیان کرد: در دهه گذشته اگر ما هزینه‌های زیادی دادیم و فرزندان زیادی به شهادت رسیدند و ملت ما رنج و زحمت تحمل کردند، برای استقلال و آزادی و مبارزه با سلطه‌گری هزینه دادند و ایستادند؛ برای مبارزه با سلطه‌گری و زیر به سلطه نرفتن بوده است. برخی قدرت این انقلاب را که از دشمنان انقلاب هستند بیشتر درک کردند نسبت به کسانی که فکر می‌کردند تاریخ مصرف انقلاب گذشته است و انقلاب یکبار مصرف است. وقتی به گذشته نگاه می‌کنیم و تحلیل می‌کنیم، عظمت و قدرت این انقلاب و ملت را بیشتر درک می‌کنیم.

وی افزود: بخشی از نارسایی‌های ما در داخل به خاطر فشارهای دشمن نیست بلکه به دلیل باورهای کسانی است که باور انقلاب را از دست داده‌اند و در حوزه اداره و تصمیم‌گیری به باور‌هایی که اساس پیروزی انقلاب اسلامی بوده توجه نکردند. برخی زحمت‌هایی که می‌کشیم به خاطر این است که از باورهای انقلاب فاصله گرفته‌ایم.

قالیباف تأکید کرد: در دوران دفاع مقدس امید رژیم صهیونیستی به این بود که در کنار مرزهای ما با ما مقابله کند اما امروز می‌بینیم که امت اسلامی در بلند‌ی‌های جولان با آنها مبارزه می‌کند. این فرهنگ مهدویت است که توانسته در برابر هژمونی آمریکا که در خاورمیانه هزاران میلیارد هزینه کرده، مقابله کند و هژمونی آمریکا را به چالش بکشد. این جز برکات این فرهنگ در جبهه مقاومت و ایستادگی نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: فاصله گرفتن از بینش و روش انقلاب، دامن‌گیر ما شده است و یکی از ماموریت‌‌های جدی ما این است که بتوانیم در این بخش دین را کارآمد کنیم. کارآمدی دین در ادامه جامعه مهمترین وظیفه ماست. ما هستیم که باید با عملمان نشان دهیم که یک منتظر واقعی هستیم.

وی تصریح کرد: سه ویژگی را باید در کشور محقق کنیم؛ برای ساختن دولت اسلامی باید عرصه خدمات عمومی مشترک که مورد نیاز همه جوامع است را به درستی توسط خود مردم در کشور تولید کنیم و با سایر دولت‌ها قابل رقابت باشیم. امروز مطالبه عمومی جامعه از ما این است که ما را مقایسه کنند بر همین اساس خدمات عمومی باید مورد رضایت مردم باشد. اگر انقلابی و مهدوی هستیم و یک منتظر واقعی هستیم، وظیفه ما این است.

وی ادامه داد: دولت اسلامی یک نقطه تمایز با سایر دولت‌ها دارد و وظیفه دارد به دلیل این تمایز با قدرت نرم و گفت‌و‌گو یا با قدرت سخت و بازدارندگی با تمامی فشارها بتواند مقابله و ایستادگی کند تا ما بتوانیم هویت و استقلال خود را حفظ کنیم و سلطه‌پذیر نباشیم. بر سر سیرت انقلاب در هیچ زمانی با هیچکسی معامله نکنیم.

رئیس قوه مقننه تأکید کرد: دولت اسلامی باید دولتی باشد که وجوه امتیازش به گونه‌ای باشد که وقتی بقیه به دولت اسلامی نگاه می‌کنند ترجیح دهند این دولت را الگوی خود قرار دهند. و احساس کنند که تامین سعادت دنیوی و اخروی انها از این اگوی نظام مقدس است. جوانان نیز باید با تکیه بر علم و دانش در این مسیر حرکت کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما منتظر نشسته نداریم؛ منتظر همیشه باید بایستد و در حال پیشرفت باشد. برنامه هفتم ما نیز باید در این راستا باشد. بر تحقق این سه گام ما نیازمند حکمرانی نو هستیم. در گام دوم انقلاب باید یک بازنگری در حکمرانی انجام دهیم یعنی نیازمند یک اندیشه‌ورزی برای تولید فکر در همه ابعاد هستیم. همچنین نیازمند عزم و اراده عمومی و حرکت هستیم پس نیازمند جهاد تصمیم هستیم. امروز نمی‌شود در تصمیم، تردید پیدا کنیم. ‌حفظ نگاه امیدوارانه به آینده را باید مدنظر داشته باشیم چون ناامیدی در فرهنگ فرآن و عترت و فرهنگ مهدوی وجود ندارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار