‌قالیباف در یادواره شهید حاج میرزا محمد سلگی و ۸۵۰ شهید نهاوند:

۳ میلیون نفر با قانون مجلس تحت پوشش بیمه قرار گرفتند

تهران (پانا) - رئیس مجلس شورای اسلامی در یادواره شهید سلگی در نهاوند گفت‌ قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار که برای اجرا ابلاغ شده است جریان ایجاد کسب و کار را معکوس کرد به این معنا که اگر در گذشته جوانان و متقاضیان ایجاد کسب وکار برای شروع یک کار نیاز به سال ها دوندگی داشتند، اکنون این مجوزها ظرف سه روز و برای برخی کارهای خاص نهایتا تا ۳ ماه صادر می شود. ضمن اینکه در قانون بودجه امسال، مجلس برای تمام کسانی که در کشور بیمه سلامت نبودند اعتبار لازم را پیش بینی کرد و تا کنون بیش از ۳ میلیون نفر با قانون مجلس بیمه شدند.

کد مطلب: ۱۲۸۳۹۸۵
لینک کوتاه کپی شد
۳ میلیون نفر با قانون مجلس تحت پوشش بیمه قرار گرفتند

به گزارش روابط عمومی مجلس، دومین کنگره ملی 8 هزار شهید استان همدان و یادواره سردار شهید حاج میرزا محمد سلگی و 850 شهید شهرستان نهاوند ظهر امروز (چهارشنبه، 11 خرداد ماه) با حضور دکتر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در مصلای این شهرستان برگزار شد.

‌قالیباف ضمن گرامیداشت فرا رسیدن دهه کرامت و ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) گفت: خداوند را شاکرم که در جمع مردم شهیدپرور، ولایتمدار و فرهنگ دوست شهرستان نهاوند هستم تا نام و یاد شهدا را گرامی بداریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: برگزاری مجالسی که موجب زنده شدن یاد و نام شهدا می‌شود به همه افراد خصوصاً خدمتگزاران در عرصه‌های مختلف یادآوری می‌کند که شهدای والامقام کشورمان بدون هیچ بهانه‌ای و بدون هیچ خواسته‌ای، آزادانه، شجاعانه و خالصانه جان خود را در کف دست گرفتند و پدران و مادران آنها، ایشان را بدرقه کردند؛ یا اینکه پدران و برادران و دوستان آنها نیز با همدیگر به میدان دفاع از کشور و انقلاب اسلامی رفتند.

وی با اشاره به اینکه امروز همه دستاوردهای مادی و معنوی خودمان را مدیون شهدا هستیم، افزود: در واقع هر چه داریم از عزت، استقلال، آزادی و قدرت از فرهنگ جهاد و شهادت برخاسته است؛ البته شهادت‌طلبی هرگز جنگ طلبی نیست بلکه به معنای مبارزه با ظلم، حفظ عزت و هویت دادن به جامعه و استقلال و امنیت است؛ به نوعی این مهم یعنی سیر تربیت و رشد شهروندان در هر کجایی از کشور که زندگی می‌کنند.

‌قالیباف با بیان اینکه در استان همدان 8 هزار شهید و ده‌ها هزار رزمنده و جانباز حضور دارند که 850 شهید آن متعلق به شهرستان نهاوند است، ادامه داد: در این میان از شهدای روحانیت هم باید یاد کنیم مانند شهید قدوسی و شهید حیدری که نشان می‌دهد روحانیت معزز شیعه همواره در فرهنگ شهادت طلبی به نسبت جمعیت خود با اقشار دیگر، جلودار و داوطلب بوده است.

رئیس قوه مقننه کشورمان با اشاره به ایام 14 خرداد گفت: این روز متعلق به حضرت امام خمینی (ره) است؛ آن مردی که در عصر مظلومیت اسلام و در عصری که دین به حاشیه رفته بود و مسلمین تحت فشار بودند، کلامی جز برای خدا نگفت و قدمی جز در راه خدا برنداشت؛ امام (ره) با اخلاص، شجاعت و روحیه شهادت طلبی موجب احیای مجدد اسلام و عزت مسلمین در این پهنه از گیتی شد.

وی با بیان اینکه امروزه نهاوند با فرهنگ کار و تلاش و الهام گرفتن از شهدا تبلور عینی فرهنگ جهاد و شهادت است، تصریح کرد: در این شهرستان شهدایی مانند حاج میرزا محمد سلگی، شهدای گروه ابوذر و ... تربیت شده‌اند که بیانگر فرهنگ اصیل این منطقه است؛ شهدایی که در اوج خفقان پیش از انقلاب ایستادند و در دوران نوجوانی مبارزه کردند و برای اسلام و کشور مایه افتخار و عزت شدند.

‌قالیباف با اشاره به اینکه ما مدیون تک تک شهدا، جانبازان و ایثارگران هستیم، گفت: بر این اساس همه ما مکلف هستیم و وظیفه داریم راه شهدا و امام راحل را پیش ببریم؛ به عنوان خدمتگزار در هر عرصه‌ای که حضور داشته‌ام به همسنگرانم بارها یادآور شدم برای آن که راه شهدا را ادامه دهیم باید کارآمدی دین در اداره جامعه را به اثبات برسانیم و عملکرد و خدمت نظام جمهوری اسلامی به مردم را نشان دهیم.

رئیس قوه مقننه ضمن بیان اینکه مردم در روزهای سخت دفاع مقدس داوطلبانه و بدون داشتن مسئولیت برای ایجاد امنیت، به میدان جنگ آمدند، گفت: این مهم در حالی است که مردم همواره هر تصمیمی که مسئولان نظام گرفته‌اند را پذیرفته و سختی‌ها را تحمل کرده‌اند لذا همه ما وظیفه داریم کارآمدی را در تصمیم‌گیری‌ها، مدیریت و تلاش‌هایمان را در زندگی مردم نشان دهیم و خدمتگزار باشیم.

وی با اشاره به اینکه در سال جدید مبحث مربوط به برنامه هفتم توسعه در دولت سیزدهم و مجلس یازدهم در حال تنظیم است، گفت: این موضوع در جلسات سران قوا و جلسات مشترک دولت و مجلس مطرح بوده و مصمم هستیم برنامه هفتم را با دقت، مدبرانه، هوشمندانه تنظیم کنیم؛ در واقع با استفاده از تجربیات گذشته و اجرای 6 برنامه قبلی، به گونه‌ای اقدام کنیم که ضعف‌های گذشته هرگز تکرار نشود و نقاط قوت نیز با توجه به شرایط ادامه یابد.

وی در این راستا افزود: مشکلات اقتصادی داخلی وجود دارد. همچنین ظرفیت ها و منابع مادی و انسانی نیز باید با توجه به حوادثی که در منطقه رخ می‌دهد مورد توجه قرار گیرد زیرا حوادثی مانند جنگ اوکراین در انرژی و همچنین امنیت غذایی در مقیاس جهانی و منطقه ای تاثیر گذاشته است؛ بنابراین باید طوری عمل کنیم که در پایان برنامه پنج‌ساله ثبات اقتصادی را به کشور بازگردانیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشور ما ظرفیت های بسیاری دارد که در شرایط سخت نیز می توان در مسیر یاد شده گام برداشت، گفت: برای تحقق این مهم باید دو اصل را رعایت کنیم که موجب پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین پیروزی در دوران دفاع مقدس و نهایتاً موجب مقابله با توطئه دشمنان طی 4 دهه گذشته شده است؛ در واقع باید نخست به سنت های الهی باور داشته باشیم، این موضوع موجب شده با عزت در مقابل دشمنان مستکبر و ظالم بایستیم و بر مشکلات اقتصادی غلبه کنیم.

دکتر قالیباف تصریح کرد: در واقع اگر دین خدا را یاری کنیم، خدا ما را یاری می کند، زیرا انقلاب ما برخاسته از این فرهنگ است؛ فرهنگ قرآن و اهل بیت اینچنین است، زیرا کسانی که ایمان آورده باشند و مقاومت کنند، خداوند وعده داده پیروزی را در این مسیر نصیبشان می کند، در دوران دفاع مقدس چنین بود و امروز نیز در همین مسیر باید تلاش و مجاهدت کرد.

وی با اشاره به اینکه در دوران دفاع مقدس مشکلات متعددی وجود داشت و در این میان امکانات نیز کم بود گفت: در همان دوران سخت شهید سلگی و شهید همدانی در جاده ام‌القصر در منطقه عملیاتی فاو ایستادند و آن را حفظ کردند.

وی با بیان اینکه امید به نصرت الهی و پیروزی بر مشکلات فقط برای یک مقطع خاص از تاریخ کشور و دوران دفاع مقدس نیست تأکید کرد: بارها گفته ام خدای دوران دفاع مقدس، خدای عرصه اقتصاد هم هست.

رئیس قوه مقننه کشورمان با تاکید بر اینکه باید به مردم و جوانان به عنوان پیش قراولان پیشرفت فرصت داده شود، تصریح کرد: هر جا که بستر حضور مردم در صحنه تصمیم گیری را فراهم نکردیم، آسیب دیدیم. امروز یکی از مشکلات جدی و اساسی در عرصه اقتصادی این است که مهمترین فرصت ها در اختیار سیستم های دولتی است در حالی که باید در اختیار مردم باشد، لذا در برنامه هفتم توسعه در این مسیر حرکت خواهیم کرد تا این موضوعات حل شود.

‌‌قالیباف با اشاره به اینکه باید ساختار بودجه و ناترازی آن اصلاح شود، افزود: در این میان باید ناترازی بانک‌ها و مشکلات سرمایه‌گذاری حل شود و جلوی تورم و گرانی گرفته شود.

وی با اشاره به برخی اقدامات مجلس یازدهم در راستای رفع دغدغه های مردم بیان کرد: مجلس یازدهم از زمان روی کار آمدن اقدامات جدی و اساسی انجام داده، اما پیاده سازی و اجرای قانون نیز مهم است؛ در واقع گاهی قانون وجود دارد، اما اجرایی نمی شود، یا ضعیف اجرا می شود؛ بنابراین در مجلس مستمر بر اجرای قانون پافشاری می کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حوزه مربوط به مجوزهای کسب و کار به عنوان یکی از مشکلات مردم در مجلس مورد توجه قرار گرفت، ادامه داد: براساس این قانونِ خوب، کل روند جریان کار در کشور تغییر کرد. در واقع قبلا اگر جوانی درخواست صدور مجوز داشت باید در سیستم های اداری چندین سال رفت و آمد می کرد، اما امروز همه اشخاصی که در حوزه کسب و کار مجوز می خواهند در دو حالت می توانند اقدام کنند.

‌قالیباف در این زمینه افزود: برخی درخواست‌ها ثبت محور است؛ یعنی اگر از درگاهی که پیش بینی شده درخواست به صورت الکترونیکی ثبت شد، فرد می تواند بعد از 3 روز کار خود را شروع کند؛ که در صورت عدم پاسخگویی دستگاه اجرائی مجوز درخواست شده به طور خودکار صادر می شود، همچنین برخی مجوزها تاییدمحور است؛ یعنی باید دستگاه مربوطه نسبت به درخواست متقاضی حداکثر ظرف 3 ماه پاسخ درخواست کننده را بدهد و اگر ظرف این 3 ماه دستگاه پاسخ این درخواست را ندهد به معنای موافقت آن دستگاه محسوب می شود و متقاضی مجوز کسب و کار می تواند فعالیت خود را آغاز کند.

وی با یادآوری اینکه یکی دیگر از اقدامات مجلس یازدهم در حوزه جهش تولید و کار دانش بنیان ها صورت گرفته است، گفت: این قانون از اردیبهشت ماه برای اجرا ابلاغ شده است و ظرفیت های خوبی در حوزه مالی، قضایی، سرمایه گذاری و... فراهم می کند.

رئیس قوه مقننه کشورمان در ادامه با اشاره به دیگر اقدامات مجلس یازدهم تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه برای حدود 6 میلیون نفر در کشور که بیمه سلامت نداشتند، اعتباری بالغ بر 7 هزار میلیارد تومان پیش بینی کرد، بر این اساس بیمه سلامت برای همه اشخاصی که در کشور هستند، به صورت مجانی و غیرحضوری فراهم شده است و دولت نیز به موقع کار را شروع کرد، لذا در 3 ماه اول سال بیش از 3 میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند.

‌قالیباف اظهار کرد: همچنین برای بیماران صعب العلاج نیز کارتی صادر شده و آیین نامه اجرایی آن توسط دولت در حال تنظیم است تا حمایت ویژه از این افراد صورت گیرد؛ برای این حوزه حدود 5 هزار میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده تا افراد در این شرایط سخت اقتصادی حمایت شوند.

وی با اشاره به دیگر اقدامات صورت گرفته حمایتی مجلس یازدهم از اقشار مختلف مردم، گفت: براساس قانونی که برای کالاهای اساسی تدوین شده، کالابرگ الکترونیکی ارائه می شود البته تا اجرایی شدن کالابرگ الکترونیکی به عنوان کمک معیشتی برای دو ماه پرداختی صورت گرفت و دولت و مجلس تلاش می کنند که با ارائه کالابرگ کالاهای اساسی با همان قیمت مناسب سال قبل، به دست افراد برسد. دولت و مجلس تلاش خواهند کرد با اجرای قانون یاد شده مشکلات مردم حل شود و تورم و گرانی در برنامه هفتم توسعه سال به سال کاهش یابد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان سخنانش با اشاره به بازدید از سد مخزنی گرین نهاوند خاطرنشان کرد: بهره برداری از این سد تاثیر جدی در تامین آب شرب و کشاورزی این شهرستان دارد، لذا در مجلس تلاش خواهیم کرد این موضوع به نتیجه برسد.

براساس این گزارش در جریان برگزاری دومین کنگره ملی 8 هزار شهید استان همدان و یادواره سردار شهید حاج میرزا محمد سلگی و 850 شهید شهرستان نهاوند، با حضور ‌محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی از خانواده های شهیدان سلگی، سهرابی، رفیعی و قهاری تقدیر شد.

همچنین کتاب عشق هرگز نمی میرد، زندگینامه، همسر جانباز شهید سردار حاج میرزا محمد سلگی از سوی همسر شهید به رئیس قوه مقننه اهدا شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار