جعفریان: فیلم نمی‌سازیم که توقیف شود

برای اکران فیلم‌ها استاندارد دوگانه نداریم/ به فیلم‌ها اصلاحاتی غیر از اصلاحات ارشاد نمی‌دهیم

تهران (پانا) - رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری می گوید، این نهاد استاندارد دوگانه‌ای برای اکران فیلم‌ها ندارد و به فیلم‌ها اصلاحاتی غیر از اصلاحات ارشاد نمی‌دهیم.

کد مطلب: ۱۲۴۸۸۲۰
لینک کوتاه کپی شد
جعفریان: فیلم نمی‌سازیم که توقیف شود

ظهر امروز نشست خبری حمیدرضا حعفریان رییس سازمان سینمایی حوزه هنری با حضور اصحاب رسانه در حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این نشست تیزری از تولیدات سازمان سینمایی حوزه هنری در 40 سال گذشته به نمایش گذاشته شد و در ادامه هادی فیروزمندی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری به دلایل برگزاری این نشست اشاره کرد و افزود: محور اصلی نشست رییس سازمان سینمایی حوزه هنری به بهانه نزدیکی به جشنواره فیلم فجر و تولیدات سازمان در این جشنواره است، فعالیت سازمان سینمایی حوزه هنری از اواخر دهه 50 آغاز شده است هم اکنون چهار دهه است از فعالیتش می گذرد. در این چهار دهه میراث حوزه هنری فراز و فرودهای زیادی داشت و آن چیزی که ما قرار است سرلوحه کار خود قرار بدهیم حفظ میراث گذشته سازمان سینمایی حوزه هنری و برطرف کردن مشکلات و نقاط ضعف است.

در ادامه حمیدرضا جعفریان رییس سازمان سینمایی حوزه هنری با اشاره به این مطلب که در دوره جدید سازمان سینمایی حوزه هنری و دوره جدید مدیریت آن چند هدف‌گذاری کلان را با آسیب شناسی مسیر 40 ساله حوزه هنری داریم،گفت: تلاش داریم میراث را به نحوی احیا کنیم.در حوزه هنری در بخش رشد، توزیع و استعدادیابی سیاستگذاری های کلانی داشتیم، اما در حوزه تولید هدفمان این است که جریان پایدار در حوزه فیلم سینمایی، مستند، انیمیشن و... داشته باشیم. برای رقم خوردن این اتفاق ما سه پیشران اصلی را مدنظر قرار دادیم اول جریان محتوا و قدرت خلق روایت و قصه گویی است ما برای این بحث دنبال اقتباس بوده و به دنبال تقویت آن هستیم.

مدیر سازمان سینمایی حوزه هنری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تمرکز حوزه هنری بر سرمایه انسانی برای پیشبرد برنامه‌های خود گفت: پیشران دوم تمرکز روی سرمایه انسانی و هنرمندان است و باید بگویم ما از گذشته تمرکزهایی روی این موضوع داشتیم. همچنین پیشران سوم بحث سرمایه گذاری، مشارکت و هدایت جریان سرمایه به سمت تولید بود. ما با هدفگذاری های تعیین شده چند دستاورد داشتیم یعنی تلاش کردیم گوناگونی در ژانر ایجاد کنیم، یعنی فیلم‌های امسال ما در جشنواره فجر شامل موضوعات درام سیاسی و اجتماعی، دفاع مقدس و بیوگرافی است.

جعفریان در ادامه با اشاره به این مطلب که امسال سرمایه گذاری روی فیلمسازان حرفه‌ای جوان داشته ایم و هر چهار اثر ما دومین فعالیت حرفه ای کارگردانانش است تاکید کرد: باید بگویم توجه به مفاخر و قهرمانان ملی، امیدبخشی، نگاه به آینده، فیلم های خانواده محور و به اصطلاح حال خوب کن در دستور کار ما قرار دارد. تلاش کردیم علاوه بر رشد کمی به بحث کیفی و در نظر گرفتن اینکه کارها باید خوب و ارزشمند باشد، توجه کنیم و به نظر چهار اثری که در جشنواره فیلم فجر داریم قابل دفاع است اما منتقدان باید درباره آن حرف بزنند.

وی در بخش دیگری از این نشست درباره چهار اثر سینمایی تولید شده امسال حوزه هنری که در جشنواره فجر امسال گفت: تقریبا طی یکسال اخیر فرآیند تولید 4 فیلم انجام و همه به دبیرخانه جشنواره ارسال شده اند. فیلم سینمایی «ضد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی و تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی درام سیاسی در بستر یک روایت عاشقانه است که به زوایای شخصیت شهید بهشتی می پردازد. در حقیقت روایت از 14 اسفند سال 59 آغاز و تا 7 تیر سال 60 ادامه دارد. چهلمین سالگرد شهادت شهید بهشتی انگیزه های ما برای ساخت این فیلم بود که به این موضوع بپردازیم و روایت کنیم. فیلم سینمایی «هناس» به کارگردانی حسین دارابی و تهیه کنندگی محمدرضا شفاه با نام قبلی «صورت فلکی» روایت زنانه در ژانر بیوگرافی است که به وقایع ملتهب ابتدای دهه 90 می پردازد. این دو اثر در فصای فیلمنامه و تولید، رفت و برگشت های زیادی داشته و حوزه به صورت 100 درصد روی آنها سرمایه گذاری کرده است.

مدیر سازمان سینمایی حوزه هنری ادامه داد: در دو فیلم با بنیاد فارابی مشارکت داشته ایم و تلاش می کنیم مشارکت های بیشتری با نهادها داشته باشیم، امسال فیلم «دسته دختران» به کارگردانی منیره قیدی و تهیه کنندگی محمدرضا منصوری را با فارابی تولید کردیم که یک اثر بیگ پروداکشن و اقتباسی از وقایع و چند کتاب ادبیات پایداری انتشارات سوره مهر و حوزه هنری است. به جز ویژگی ها و نقاط قوت اثر این بحث اقتباس برایمان مهم بود. فیلم بعدی «شادروان» است که درامی اجتماعی است. جنبه جذاب و ویژگی ممتاز آن این است که اثری خانوادگی، شیرین، دغدغه مند و سالم است.

جعفریان درباره برنامه تولیدات سال آینده گفت: ادامه روند تولیدات را قرار است تثبیت کنیم. یک اثر به کارگردانی هادی مقدم دوست داریم که فیلمنامه در مرحله نهایی است و بعد از جشنواره وارد بحث تولید می شویم.

جعفریان به حال و هوای فیلم های تولید شده حوزه در جشنواره فیلم فجر، افزود: «شادروان» فیلم اجتماعی روز و «دسته دختران» یک کار دفاع مقدس است که توجه به این موضوعات که جزو هویت حوزه هنری است، اهمیت دارد و ما وظیفه خود می دانیم که کار دفاع مقدسی بسازیم و اگر توفیق باشد جریان را حفظ می کنیم. «هناس» در اوایل دهه 90 روایت می شود و «ضد» تنها کار تاریخی سیاسی دهه 60 است که جریان نفوذ سازمان منافقین را روایت می کند و انفجار دفتر حزب می پردازد.

وی یادآور شد: همچنین توجه به ما فضای روز جامعه و موضوعات اجتماعی در دستور کار ما قرار دارد و باید تلاش کنیم تولید این آثار را گسترش دهیم اما ابعاد بحث کرونا ابعادش همچنان ناپیداست و همچنان باید درباره آن تحقیق بشود.

رییس سازمان سینمایی حوزه هنری در ادامه این نشست درباره فیلم های توقیف شده حوزه هنری و زمان اکران فیلم مصلحت اشاره کردو گفت: فیلم هایمان توقیف نشده است یعنی فیلمی نمی سازیم که توقیف شود. فیلم «دیدن این فیلم جرم» است که بحث هایی درباره توقیفش بود، سال گذشته در شرایط کرونایی اکران شد. لفظ توقیف به گونه ای است که انگار فیلم اجازه اکران پیدا نمی کند، اما در هر دوره ای ایرادات به فیلم وارد شود که به معنای توقیف نیست. به دلایل مخالف دولت قبل تصمیم گرفت «دیدن این فیلم جرم است» را دچار وعده وعید کند و در آخر ارشاد به وعده اش عمل و فیلم را اکران کرد. درباره «مصلحت» نیز موضوع همین است یعنی از نظر ما توقیف نیست چراکه پروانه نمایش گرفته است، اما برخی دستگاه ها روی آن نکاتی دارند و امسال هم شرایط اکران برایش مهیا نبود. باید به این موضوع اشاره کنم که ما یک انیمیشن سینمایی به نام «لوپتو» هم داریم که قرار است سال آینده اکران شود، در حقیقت 6 فیلم برای اکران داریم و یکی از دلایل اکران نشدن آثارمان فضای مصیبت زده اکران سینمایی بود.

جعفریان در ادامه به حاشیه‌های فیلم «بی همه چیز» اشاره کردو گفت: ما مسئولیت پخش فیلم های «آتابای»، «صحنه زنی» و «پوست» را برعهده داشتیم و بازخوردهای مثبت زیادی از همکاری حوزه و سانس دادن به فیلم هایشان دیده ایم اما گاهی صاحبان فیلم توقعاتی دارند که نا به جا است. از سوی دیگر پروانه نمایش و اصلاحات فیلم برعهده وزارت ارشاد و پروانه نمایش است که خود را موظف می دانیم که نسخه تایید شده ارشاد را برای اکران در نظر بگیریم. همچنین درباره تخصیص سانس به فیلم ها در چارچوب مقررات شورای صنفی نمایش عمل می کنیم، اما از یک جا به بعد هم صاحب سینما اختیاراتی درباره چینش سانس ها دارند و ما نمیتوانیم برای آنها قواعد تعیین کنیم. ماموریت ما فضای عادلانه برای فیلم ها و ایجاد فرصت برابر است.

وی اضافه کرد: تاکید می‌کنم که ما درباره فیلم «بی همه چیز» درگیر یکسری جنجال رسانه ای شده ایم اما باید بگویم حوزه هنری به صاحبان فیلم اصلاحاتی به جز اصطلاحات وزارت ارشاد نمی دهد در ادامه این چنین خواهد بود.

هادی فیروزمندی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری نیز درباره این موضوع گفت: ما موظفیم رفتار صنفی داشته باشیم و بر اساس قانون رفتار کنیم. همچنین تلاش داریم به دور از حاشیه آثار را اکران کنیم چراکه 23 درصد سالن های کشور در اختیار حوزه است و قصد داریم سهم خود را برای برقراری عدالت در تهران و دیگر شهرها که توزیع سینماها نامتوازن است، بیشتر کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره طرح توسعه سالن های سینماهای تحت اختیار حوزه هنری گفت: یک سوم ظرفیت سینماهای کشور در اختیار حوزه هنری است و ما بحث توسعه سالن های سینما را در قالب موسسه بهمن سبز پیگیری می کنیم که فعالیت و کنش اقتصادی دارد و توسعه سینما برعهده این موسسه است. در دو سال اخیر یعنی از سال 98 که 103 سالن در اختیار داشتیم الان حدود 148 سالن سینمای فعال در 21 استان داریم که فاز اول توسعه امسال انجام شد. قصد داریم در سال 1402 به 400 سالن برسیم که در قالب 11 پروژه در حال اجرایی شدن است.

جعفریان درباره پراکندگی سالن های سینما عنوان کرد: در یک بازه 15 ساله سینماها به حوزه هنری تحویل داده شده است و تلاش کردیم آنهایی را که در اختیار داریم، بهبود بخشیم و فرسوده ها را بازسازی کنیم تا بر اساس عدالت سینماها در اختیار مخاطبان قرار بگیرد. لازم است بگویم در 8 یا 9 استان سینما نداریم و توسعه سینما برای بخش خصوصی هم آنچنان جذاب نیست. در مسیر توسعه سالن های سینما چند راهبرد داریم و در این مسیر نهادهای مختلف از جمله موسسه سینمای شهر به ما کمک می کند. بخش دیگری قراردادهای بهره برداری میان مدت و بلندمدت است که از کمک بخش خصوصی در میان مدت کمک میگیریم.

رییس سازمان سینمایی حوزه هنری افزود: همچنین با برخی شهرداری ها همکاری های خوبی داشته و از استانداری ها کمک هایی گرفته ایم که در قالب تسهیل مجوزها و تفاهمنامه های همکاری است.

وی درباره اهمیت راه اندازی سامانه فروش بلیت گفت: ما نگاهمان به سامانه و زیرساخت فروش بلیت نگاه اقتصادی و کسب سود نیست، چون سامانه بلیت فروشی اینگونه نمی تواند عمل کند بلکه نگاهمان بیشتر توسعه مخاطب است. در این سامانه ها یک بانک داده از مخاطب داریم و می توانیم مشتری ثابت پیدا کنیم که این مساله به سینماداری ما مربوط می شود.

رییس سازمان سینمایی حوزه هنری با بیان اینکه این سازمان اراده دارد که جریان تولید را تثبیت کند، گفت: البته نمی‌شود روی تعداد و ژانر آثار نظر قطعی داد، اما یکی از مولفه‌هایی که به تثبیت اثر کمک می‌کند مشارکت در جریان سرمایه گذاری است. ضمن آنکه ما چهار پنج پروژه سریال را در مرحله نگارش و پیش تولید و تولید داریم. نام یکی از سریال ها «جناب عالی» است که در مشارکت با مجموعه ای ساخته می شود و اقتباس از انتشارات سوره مهر است.

جعفریان افزود: لازم است بگویم برای مشارکت با نهادهای دیگر از جمله موسسه شهید آوینی مذاکره کرده ایم، البته تمایل داریم مانند بنیاد فارابی با تهیه کننده ای که مجری کار هست، همکاری داشته باشیم. قصد دارم بگویم در حال حاضر روی یک انیمیشن سینمایی با مشارکت صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران کار میکنیم.

وی درباره میراث دهه 60 حوزه بیان کرد: دهه 60 یکی از نقاط روشن کل حوزه هنری است، اما منظور من از میراث حوزه هنری میراث 40 ساله است. البته در دهه 60 خیلی از سینماگران بزرگ کارهایشان را با حوزه شروع کرده اند. ما در شروع دهه پنجم فعالیت حوزه تلاش داریم درخششی مبتنی بر تجربیات 40 سال گذشته داشته باشیم.

رییس سازمان سینمایی حوزه هنری درباره مداخله و همکاری در پروژه های مختلف یادآور شد: ما هنرمند خوب در کشور کم نداریم و پس از انتخاب هنرمند، پروژه شکل میگیرد، البته عوامل مختلفی باید دست به دست هم بدهند و اقتضائاتی هم وجود دارد که در همه چهار فیلم مدنظر قرار گرفته شده است، یعنی ما مداخله و مشارکت در صحنه تولید داریم و فیلم را رها نمیکنیم اما جنبه محتوایی و مضونی بیشتر به هنرمند ربط دارد.

جعفریان درباره اولویت های موضوعی حوزه هنری برای تولید یک اثر گفت: در درجه اول محتوا برای ما موضوعیت دارد، چراکه حوزه هنری روی اندیشه انقلاب اسلامی شکل گرفته است. همچنین پرداختن به قهرمانان ملی، خانواده محور بودن اثر و... در دستور کار ما قرار دارد. لازم است بگویم که مساله توجه به کودکان نیز برای ما جدی است.

وی افزود: در حقیقت در فضای تالیفات سعی می کنیم تنوعی را به کار بگیریم و از فیلمسازان حرفه ای حمایت کنیم. امسال متاسفانه مقدورات اجازه نداد که برای فیلم های حاضر در جشنواره فیلم فجر از فیلمساز اول بهره ببریم اما تلاش میکنیم تنوعی در عوامل داشته باشیم.

رییس سازمان سینمایی حوزه هنری درباره روند نزولی تولیدات در دهه 90 بیان کرد: کلید واژه احیا ناظر به همین مساله است یعنی تحلیل ما بر اساس مطالعات این بوده که حوزه هنری در دهه اخیر نیازمند احیاست چراکه با افت و خیزهایی همراه بوده است، البته ما به لحاظ تعداد آثار در دهه 60 تا 70 کارهای قابل دفاعی داریم که امیدواریم دوباره اتفاق خوب آن دهه تکرار شود. اینکه امسال چه قدر موفق بوده ایم باید دوستان نظر بدهند، اما تثبیت آن به عوامل مختلفی بستگی دارد و اراده خدا اصلی ترین عامل است. اما تلاش داریم موانع را برطرف و ملزومات را رعایت کنیم تا اتفاق خوبی را رقم بزنیم.

ییس سازمان سینمایی حوزه هنری اظهار کرد: تحلیل ما این بوده که در جریان تولید افت و خیزهایی داشته‌ایم که این جریان نیازمند احیاست. حتماً دهه ۶۰ و ۷۰ دوره درخشش حوزه هنری است که منتج به آثار ماندگاری هم شده است. احیا ناظر بر همین امر است، بخشی از این موضوع مربوط به این است که این چهار فیلم ما را ببینید و نظر بدهید. تثبیت احیا به عوامل مختلفی بستگی دارد، تلاش می‌کنیم در حد تدبیر خودمان موانع را برطرف و ملزومات را مهیا کنیم. به نظرم حضور ما در جشنواره امسال با ۴ فیلم سینمایی و یک مستند در جهت همان احیای جریان تولید است. ما به تاریخ شفاهی و اوضاع حوزه مسلط هستیم. ضمن اینکه در نظر بگیرید اقتضائات روز هم مهم است، ما درباره اتفاقات روز هم تحلیل داریم.

وی بیان کرد: به‌عنوان سرمایه‌گذار این حق را در بازبینی و اصلاحات برای خودمان قائل هستیم، حتماً اگر به سوژه‌های خوبی برسیم با فیلمسازانی که فکر می‌کنیم می‌توانند آن‌ها را بسازند، مطرح می‌کنیم، هر فیلمسازی که با سوژه ارتباط برقرار کند با او وارد گفتگو می‌شویم.

جعفریان در پایان با اشاره به فیلم‌های حوزه هنری در چهلمین جشنواره فیلم فجر بار دیگر تأکید کرد: ما ادعایی نداریم که این چهار فیلم بهترین فیلم‌های جهان هستند اما حتماً از آن‌ها دفاع می‌کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار