آرمیتا رزاقیان*

فشار روحی و روانی امتحانات حضوری برای دانش‌آموزان بالاست

همه‌گیری ویروس کرونا، تعطیلی اجباری آموزش‌ها و هدایت مدارس به سمت آموزش غیرحضوری از اواخر سال ۹۸ تاکنون سبب بروز تحولاتی در سیستم آموزش شد و اکنون با گذشت دو سال، دغدغه هایی همچون کیفیت آموزش و تامین نیازهای تربیتی و اجتماعی دانش آموزان و چالش‌های ارزشیابی مجازی و تداوم وضع موجود سبب شد تا مسئولین بر حضوری شدن مدارس تاکید کنند.

کد مطلب: ۱۲۴۳۱۷۲
لینک کوتاه کپی شد
فشار روحی و روانی امتحانات حضوری برای دانش‌آموزان بالاست

با توجه به تصویب و شروع آزمون ها به صورت حضوری علاوه بر اضطراب ناشی از همه گیری کرونا، فشار روحی و روانی بسیاری بر دانش آموزان وارد شده که این فشار می تواند سبب افزایش آسیب های اجتماعی در سطح جامعه دانش آموزی شود. آزمون های نوبت اول پس از دو سال در حال برگزاری به صورت حضوری است و در این بازه ما به قطع شاهد افت نمرات تحصیلی دانش آموزان خواهیم بود و این امر خطر آسیب های روانی را برای دانش آموزان افزایش می‌دهد.

دانش آموزان در آزمون های مجازی شرایطی متفاوت از آزمون های حضوری را تجربه کرده اند و با گذشت دو سال از شیوع کرونا این خصلت‌ها در آنها نهادینه شده است که از جمله آن ها عدم رعایت مراتبی؛ همچون نشستن پشت میز، بیدار شدن و هوشیاری ساعتی پیش از آزمون، عدم حضور ناظر و موارد نظیر آن در آزمون های مجازی؛ نکته ای بود که حال با برگزاری حضوری آزمون ها باعث کاهش سطح تمرکز دانش آموزان می‌شود. این اولین علت افت تحصیلی در دانش آموزان است. نمرات دانش آموزان در آزمون های مجازی به دلیل دسترسی به فرمول ها و جزوات و حتی خود دبیر بالاتر از سطح دانش آنان بوده است که این امر در امتحانات حضوری آن هم بدون دسترسی به هیچ یک از موارد بالا، سبب افت تحصیلی دانش آموزان خواهد شد.

دبیران نیز در آزمون های مجازی برای بهتر سنجیدن سطح و محک زدن مناسب دانش آموزان، سطح سوالات را به نسبت بالاتر از آزمون های حضوری در نظر می گرفتند و متاسفانه اکنون با وجود اینکه آزمون ها بصورت حضوری برگزار می شوند همچنان سوالات در سطح بالا طراحی می شوند و دلیل بروز این اتفاق نیز تغییر ذائقه دبیران به طرح سوالات در سطح بالاتر است که سبب افت تحصیلی دانش آموزان خواهد بود.

والدین نیز ناخواسته یکی از عوامل موثر در بروز این آسیب خواهند بود چرا که در زمان برگزاری آزمون های مجازی خانواده ها نمرات قابل قبول تری را از دانش آموز خود دریافت کردند که از بار علمی دانش آموزان بالاتر بود. خانواده های دانش آموزان همچنان در آزمون های حضوری نیز همین انتظار را دارند و با عدم تحقق این مسئله فشار روحی و روانی را به دانش آموز خود متحمل می شوند.

عدم تمرکز و یا کاهش سطح تمرکز در جلسه امتحان، عدم دسترسی به دبیر؛ فرمول ها و جزوات، برگزاری امتحانات با سوالاتی در سطح بالا در آزمون های حضوری و فشار روحی و روانی وارد شده توسط خانواده ها؛ همگی شروع فاز جدید در شیوع آسیب های اجتماعی است و مشکلات روحی و روانی در دانش آموزان را به دنبال دارد.

به عنوان نماینده مجلس دانش آموزی از دبیران و اساتید محترم درخواست می‌کنم با در نظر داشتن این موارد در طراحی سوالات و تصحیح اوراق تعادل مورد نیاز را برقرار کنند. همچنین از والدین دانش آموزان تقاضا دارم با در نظر گرفتن این شرایط پس از دریافت نمرات دانش آموزان و افت احتمالی نمرات در ترم اول از بار فشار روحی و روانی در دانش آموز بکاهند و نظارت بر عملکرد آنان را تا حد لازم افزایش دهند. در نهایت از دانش آموزان درخواست دارم برای پیشگیری از افت تحصیلی توان بیشتری را در هنگام مطالعه بکار گیرند و در صدد جبران این افت تحصیلی پیش از شروع ترم دوم باشند.

*نماینده مجلس دانش‌آموزی کشور و نایب رئیس مجلس دانش‌آموزی شهر تهران

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار