دانش‌آموزان استان فارس موفق به کسب 65 رتبه برتر کشوری در جشنواره علمی پژوهشی شدند

شیراز (پانا) - مسئول نظارت و پیگیری امور پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی استان فارس از برگزاری جشنواره علمی پژوهشی در استان فارس خبر داد و گفت این مسابقه، در ١١ رشته انرژی‌های نوین، ادبیات و علوم انسانی، نانو فناوری، سلول‌های بنیادین، نجوم، کدنویسی، علوم آزمایشگاه، حمل و نقل پیشرفته و حوزه فضایی، زیست فناوری، گیاهان دارویی، رباتیک در ٩٠ گرایش و در ٣ مرحله منطقه، استان و کشور برگزار می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۳۷۴۹۲
لینک کوتاه کپی شد
دانش‌آموزان استان فارس موفق به کسب 65 رتبه برتر کشوری در جشنواره علمی پژوهشی شدند

رضا پورخسروانی در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: با توجه به استقبال یک میلیون و 200 هزار دانش‌آموز در سطح کشور و یکصد و 62 هزار دانش‌آموز استان فارس در دومین دوره از جشنواره علمی پژوهشی، این جشنواره بزرگ‌ترین جشنواره دانش‌آموزی به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه تعداد دانش‌آموزان شرکت کننده در دوره دوم جشنواره علمی پژوهشی نسبت به شرکت کنندگان دوره اول این جشنواره 111 درصد رشد کرده است، گفت: 26 درصد دانش‌آموزان استان فارس در دومین دوره از جشنواره علمی پژوهشی شرکت کردند.

وی از کسب 65 رتبه کشوری توسط دانش‌آموزان استان فارسی در دومین دوره از جشنواره علمی پژوهشی خبر داد و گفت: استان فارس در سطح کشور بیشترین تعداد برگزیده این جشنواره را به خود اختصاص داده است.
وی با بیان اینکه جشنواره علمی پژوهشی بر پایه آموزش تنظیم شده است، اظهار کرد: پس از اعلام شیوه‌نامه این جشنواره دوره‌های آموزشی توسط قطب‌های کشوری، قطب‌های استانی و پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی برگزار می‌شود و دانش‌آموزان پس از شرکت در دوره‌های آموزشی جشنواره علمی پژوهشی می‌توانند در راستای ارائه اثر در جشنواره، اقدام کنند.

مسئول نظارت و پیگیری امور پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی استان فارس اظهار کرد: در تمام گرایش‌ها، 260 اثر از دانش‌آموزان هر منطقه به مرحله استانی راه پیدا می‌کند که از این تعداد 267 اثر از هر استان، به مرحله کشوری راه پیدا می‌کند.

پورخسروانی هدف از برگزاری جشنواره علمی پژوهشی را ترویج علوم و آشنایی دانش‌آموزان با علوم نوین، آموزش شیوه‌های تحقیق و پژوهش، ایجاد خلاقیت در ذهن دانش‌آموزان و افزایش مهارت دانش‌آموزان در کارگروهی برشمرد.

وی با بیان اینکه تعداد اعضای گروه‌های دانش‌آموزی برای حضور در عموم گرایش‌های جشنواره علمی پژوهشی حداکثر ٢ یا سه نفر است گفت: به دلیل سنگین بودن گرایش طراحی ماشین‌های خورشیدی تک سرنشین حداکثر تعداد شرکت کنندگان این گرایش ۵ نفر است.

وی ادامه داد: با توجه به مصادف بودن جشنواره علمی پژوهشی با شیوع ویروس کرونا بالا بودن آمار شرکت کنندگان این جشنواره نشان دهنده برگزاری صحیح روند این جشنواره است.

وی نقش، پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی در جشنواره علمی پژوهشی را در زمینه ارائه آموزش و مشاوره به دانش‌آموزان و داوری آثار برشمرد و گفت: دانش‌آموزان می‌توانند از آذر تا بهمن ماه از طریق سایت همگام در جشنواره علمی پژوهشی ثبت نام کنند.
مسئول نظارت و پیگیری امور پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی استان فارس با بیان اینکه پژوهش‌سرا ماهیت عام دارد و دانش‌آموزان تمامی پایه‌ها می‌توانند از پژوهش سرا استفاده کنند اظهار کرد: دانش‌آموزان پایه سوم ابتدایی تا دانش‌آموزان پایه دوازدهم دوره متوسطه دوم می‌توانند در جشنواره علمی پژوهشی شرکت کنند.

پورخسروانی بیان کرد: استقبال دانش‌آموزان از جشنواره علمی پژوهشی با توجه با اینکه برگزیدگان این جشنواره از امتیاز معافیتِ سربازی و سهمیه کنکور برخوردار نمی‌شوند نشان دهنده علاقه دانش‌آموزان به فضای پژوهش‌های علمی است که بزرگ‌ترین پشتوانه جشنواره علمی پژوهشی به شمار می‌رود.

وی اظهار امیدواری کرد که در آینده، تمام مدارس امکانات پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی را برای تحقیقات و پژوهش‌های علمی دانش‌آموزان فراهم کنند.

وی با بیان اینکه حضور دانش‌آموزان در این دوره لزوما نباید به کسب مقام ختم شود اظهار کرد: دانش‌آموزان در این جشنواره تجربه‌ و دانش زیادی در حوزه چگونگی پژوهش و تولید علم به دست می‌آورند که در دانشگاه می‌توانند از آن استفاده کنند و از سایر دانشجویان هم تراز خود در سطح بالاتری قرار گیرند.

پورخسروانی با بیان اینکه جشنواره علمی پژوهشی تاکنون از سمت معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش و واحد پژوهش سراهای دانش‌آموزی مدیریت می‌شود گفت: این جشنواره نیازمند حمایت بیشتری از سوی معاونت‌های آموزش و پرورش و سایر ارگان‌های دولتی است.

وی پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی را بستر مناسبی برای شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان برشمرد و گفت: بسیاری از افرادی که امروزه موفق به ثبت اختراع و ایجاد شرکت‌های اقتصادی و دانش بنیان شدند، در سنین دانش‌آموزی خود، عضو پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی بودند.

به گفته پورخسروانی پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی در افزایش علم و تقویت اعتماد به نفس، در دانش‌آموزان نقش موثری را ایفا می‌کنند.

خبرنگار: محمد فروتن

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار