فیاض‌پور: مدرسه، خط مقدم جبهه تعلیم و تربیت است

شیراز (پانا) - معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس مدرسه را خط مقدم جبهه تعلیم و تربیت دانست و تاکید کرد این گفته‌ها هیچ کدام اغراق‌آمیز نیست.

کد مطلب: ۱۲۳۵۶۴۴
لینک کوتاه کپی شد
فیاض‌پور: مدرسه، خط مقدم جبهه تعلیم و تربیت است

محمد فیاض پور، در جمع فرهنگیان خرم‌بید با اشاره به مسئولیت خطیر مدرسه در امر تعلیم و تربیت گفت: مدرسه خط مقدم جبهه تعلیم و تربیت است و این گفته ها هیچ کدام اغراق آمیز نیست. قطعا هر اتفاقی که می افتد چه مثبت و چه منفی در مدرسه خواهد افتاد. بنابراین مدرسه منشا تمام این اتفاقات خواهد بود.

وی گفت: کار اصلی آموزش و پرورش بر دوش شما مدیران و معلمان است. در این رسالت، وجدان کاری بالای شما و تعصبی که به مردم و منطقه و کشور خودتان دارید دیده می شود.

فیاض پور به وظیفه تربیت در دوره ابتدایی اشاره کرد و افزود: در حوزه ابتدایی ما مسائل عمومی را در نظر داریم ما در شش سال اول به دنبال پرورش انسان هایی هستیم که اول از همه مسئولیت‌پذیر باشند. حقوق دیگران را بشناسند و حقوق خودشان را هم بشناسند، مشارکت گیر و مشارکت دهنده باشند، مشورت گیر و مشورت دهنده باشند، در برابر قانون مسئولیت پذیر باشند و حقوق خود و دیگران را رعایت کنند.

وی ادامه داد: به دنبال انسان‌های مسئولیت‌پذیری هستیم که بتوانند آینده کشور را با افتخار رقم بزنند. ما به دنبال تحقق هدفی بالا هستیم که دانش‌آموز پس از فارغ‌التحصیلی از مدرسه، به ایرانی بودن و مسلمان بودنش افتخار کند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل در ادامه به اهمیت و جایگاه ویژه خانواده در تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: همه ما ایرانی هستیم، می خواهیم در این کشور زندگی کنیم و به یک ایران آباد و آزاد افتخار کنیم. به فرزندانمان بگوییم که این مرز و بوم جای ماندن، کار کردن، توسعه و پیشرفت است.

وی افزود: اگر خانواده‌های ما به ما کمک نکنند و از نیازهای آموزشی و تربیتی فرزندانشان بی اطلاع باشند و اگر معلمان احساس کنند که نیازی به خانواده‌ها ندارند و خودشان این توانایی را دارند که بچه‌ها را تربیت کنند به بیراهه رفته‌ایم.

فیاض پور اظهار کرد: ما باید از رکن اولیا و خانواده تا حد بسیار زیادی و حتی به صورت مشارکت 50 درصدی استفاده کنیم. ما اولیا را شرکای آموزشی می دانیم و باید دراین زمینه ها از مشارکت، فکر، رشد و توسعه یافتگی خانواده ها استفاده کنیم.

وی در ادامه به وضعیت سواد در خانواده‌ها اشاره کرد و گفت: با وجود بی سوادی برخی از اولیا، در دوران کرونا همین اولیا با تحمل فشار زیاد، توانستند همراه و همگام با ما پیش بیایند و یکی از افتخارات ما این است که هم اکنون سواد رسانه‌ای اولیا ارتقا یافته است. در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین یکی از وظایف ما ارتقای سواد رسانه ای اولیا، مسئولین، معلمین و همه ماست و باید در بعد فناورانه علمی و هوشمندسازی مهارت کسب کنیم.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل در ادامه صحبت‌های خود به پیامدهای مثبت دوران کرونا اشاره کرد و گفت: تشدید و تقویت نظارت مدیران مدارس از پیامد های مثبت کروناست که باعث تقویت نظارت، رصد، پایش و کنترل مدیران مدارس ما شده و در حال حاضر همه ی مدیران می توانند بدون هیچ دغدغه و دل نگرانی به کلاس معلم وارد شوند و معلمان ما هم پذیرفته اند که نظارت و پایش باید انجام شود.

فیاض پور همچنین افزود: ما هم اکنون خانواده های مدرس و گروه های دانش آموزی تدریس کننده داریم که با سطح بسیار خوب و مطلوب مشغول فعالیت هستند. یکی از وظایف مدیر تسهیل آموزش و یادگیری است و شما به گونه ای کار کردید که حتی اولیای بی سواد هم به کمک شما آمدند تا زمینه این آموزش ها مهیا شود.

وی در ادامه به چالش های دوران بعد از کرونا اشاره کرد و گفت: اولین چالش این است که در شیوه آموزش تغییر ایجاد شده به این معنی که آموزش در ابتدا مجازی بود بعد حضوری و حالا ترکیبی است و کار بسیار سخت و تلفیقی شده است. هر چند که در برخی از شهرها آموزش حضوری شده اما هنوز هم ما برای لکه‌گیری آموزشی، دانش آموزانی داریم که معلم باید به صورت انفرادی با آنها کار کند.

فیاض پور به وضعیت آموزش مجازی اشاره کرد و گفت: ما آموزش مجازی را کنار نخواهیم گذاشت. این ها نگرانی و دغدغه های ماست که باید شیوه آموزش را به گونه ای تقسیم، تنظیم و اجرایی کنیم که حالت تلفیقی آن حفظ شود. آموزش مجازی به عنوان یک مکمل آموزشی وجود خواهد داشت و البته حق و حقوق معلم و ساعت کاری معلم هم باید حفظ شود. ما باید مدافع حقوق همکارانمان باشیم. با وجود اینکه آموزش ها مجازی بوده و ممکن است گاهی فکر کنیم که این آموزش بازدهی زیادی ندارد، اما اینگونه نیست و بسیاری از دانش آموزان درس و آموزش را فرامی گیرند.

وی همچنین افزود: آموزش مجازی تاثیرگذار بوده و موفقیت نسبی داشته و مراقب باشید که در هنگام بازگویی پیامدهای منفی کرونا و آموزش مجازی، حق خودتان را ضایع نکنید. وقتی پیامد های منفی کرونا و آموزش مجازی را می گوییم باید کنارش این را هم بگوییم که همه این بار بر دوش معلمین عزیز بوده است. فکر، روح و جسم معلم به روی این سیستم های مواج و هوشمند گذاشته شده تا آموزش مجازی به بهترین شکل ممکن اتفاق بیفتد.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش فارس در ادامه صحبت های خود به تغییر شیوه فرزندپروری اشاره کرد و گفت: چالش بعدی در دوران همه گیری کرونا، تغییر شیوه فرزندپروری است. ما باید سعی کنیم افسردگی و گرفتگی دانش‌آموزان را ریشه یابی و برطرف کنیم. باید گروه های حمایتی مشاوره ای تشکیل بدهیم، همکاران پرورشی باید به میدان بیایند و از روح و روان دانش آموزان مراقبت کنند.

وی افزود: چالشی که در این مرحله داریم این است که اولیای کنترلگر به همراه معلم، روی دانش‌آموز کنترل دارند و دانش‌آموز تحت فشار قرار می گیرد. بنابراین مشاوران و گروه‌های حمایتی مشاوره‌ای در مدارس می توانند در این امر کمک های بسیار خوب و مفیدی انجام دهند. اگر گروه های حمایتی مشاوره ای را ایجاد کنید می توانید تا حد بسیار زیادی از فشارهای ناشی از پرخاشگری و آسیب‌های اجتماعی در مدارس کم کنید.

فیاض پور در ادامه به تاثیرپذیری دانش آموزان از گروه همسالان اشاره کرد و گفت: تاثیرپذیری دانش آموز از همسالانش بسیار بیشتر است، شما دانش آموزان را ببینید که چقدر با یکدیگر مراوده دارند و چقدر دلشان برای مدرسه و معلم تنگ شده است. من به تیم آموزشی و مدیریتی این شهرستان مرحبا می‌گویم به خاطر این شور و نشاطی که در مدارس شما وجود دارد.

وی همچنین به اهداف تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: من مطمئنم که با زحمات و احساس مسئولیت شما، به سمت پرورش عواطف انسانی، همزیستی مسالمت آمیز و گسترش روحیه تعاملات اجتماعی پیش خواهیم رفت و روحیه نظم و انضباط اجتماعی، کار و تلاش و دوری از بطالت و مشاغل کاذب را به بچه ها تزریق خواهیم کرد. همانگونه که مشاهده کردید، در همین دوران کرونا دانش آموزان چقدر برای خودشان با همین سیستم های هوشمند درآمدزایی کردند و همین نیز از پیامدهای مثبت کروناست.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش فارس از مدیران و معلمان مدارس خواست که روحیه مطالعه تحقیق و پژوهش را در بین دانش آموزان تقویت کنند و این نکته را به عنوان نکته ای کلیدی دانست که مدارس باید بیشتر روی آن تمرکز کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار