«سبز قبا» بقعه‌ای برای زیارت و سیاحت مسافران در فومن

فومن (پانا) - بقعه قدیمی سبز قبا از نوادگان امام موسی‌بن‌جعفر(ع) در شهر فومن است که آرامگاه مطهر چند تَن از شهدای جنگ تحمیلی در محوطه این بقعه قرار دارد.

کد مطلب: ۱۴۶۲۷۶۹
لینک کوتاه کپی شد
«سبز قبا» بقعه‌ای برای زیارت و سیاحت مسافران در فومن

بقعه قدیمی به نام «سبز قبا» از نوادگان امام موسی‌بن‌جعفر(ع) است و آرامگاه مطهر چند تَن از شهدای جنگ تحمیلی از جمله پیکر پاک شهید سیدجواد موسوی در محوطه این بقعه قرار دارد و کانال چند متری در فضای بقعه وجود دارد که از پای 2 درخت کهنسال، چشمه آبی جاری شده است.

بقعه متبرکه «سبز قبا» از نوادگان امام موسی‌بن‌جعفر(ع) از فرزندان امام هفتم شیعیان و برادر تنی حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع)‌ امام هشتم شیعیان جهان است. چون همیشه لباس سبز به تن داشت به آستان مقدس امامزاده سبز قبا(ع) نامیده شده و این بنای تاریخی به یکی از مقاصد گردشگری مذهبی در این خطه از کشور تبدیل شده است.

این مکان زیارتی در حال احداث است و چشمه قدیمی - کانال چند متری در محوطه بقعه وجود دارد که از پای 2 درخت کهنسال آبی می‌جوشد و به کانال راه پیدا می‌کند. یکی از آن‌ها را به نام «آقا دار» نامیده‌اند که قدمتشان به ۵ قرن می‌رسد. برای احداث مقبره سبز قبا، یکی از این درختان بریده شده و یکی دیگر در کنار بقعه هنوز وجود دارد و این آب هنوز جاری و قابل شرب است.

این مکان گردشگری و زیارتی در روستای شنبه‌بازار (لولمان) در غرب شهرستان فومن (بین شهر صومعه‌سرا و فومن) با مرکز شهر ۵ کیلومتر فاصله دارد. در محوطه بقعه، مزار چند شهید وجود دارد و به واسطه روح ملکوتی این شهیدان بزرگوار از جمله شهید سیدجواد موسوی، نیازمندان و دلشکستگان به این سید بزرگوار متوسل می‌شوند و به امید برآورده شدن حاجت خود از راه دور و نزدیک به زیارت این شهید بزرگوار می‌آیند.

بازار بزرگ قدیمی  در مجاور مقبره «سبز قبا» وجود دارد که نظر هر گردشگری را به خود جذب می‌کند. در این بازار، صنایع دستی از جمله سفره و سبدحصیری، ظروف سفالی و صنایع چوبی و خوراکی‌ها از قبیل سوهان، کلوچه فومنی، نخود و کشمش برای سوغات گردشگران وجود دارد که مسافران از این بازار دیدن  می‌کنند و هتلی برای مسافران راه دور هم برای اقامت وجود دارد.

دانش‌آموزخبرنگار: نازنین‌فاطمه پورقنبر

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار