دیدار با روزنامه نگار پیشکسوت و مؤسس انجمن هنرهای تجسمی کرمانشاه

کرمانشاه (پانا) - مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه با روزنامه نگار پیشکسوت و مؤسس انجمن هنرهای تجسمی در کرمانشاه دیدار کرد.

کد مطلب: ۸۳۹۱۶۹
لینک کوتاه کپی شد
دیدار با روزنامه نگار پیشکسوت و مؤسس انجمن هنرهای تجسمی کرمانشاه

رحیم جعفری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در این دیدار با اشاره به سوابق فرهنگی، هنری و مبارزاتی ایرج هندسی، از وی به عنوان یکی از مشاهیر به نام کرمانشاه یاد کرد.
قدیمی ترین روزنامه نگار کرمانشاهی و استاد نقاشی و عکاسی درباره کار و فعالیت‌های مرحوم مهندس حسین علی خان هندسی گوران گفت: پدرم بنیانگذار اولین مدرسه مدرن در کرمانشاه بود.
وی در سال ١٢٧٨ مدرسه‌ای به سبک مدارس جدید به نام «محتشمیه» در کرمانشاه تاسیس کرد، این مدرسه در سال اول تاسیس ٥٠ نفر دانش آموز با لباس های متحدالشکل و برای اولین بار مجهز به میز، نیمکت، تخته سیاه و برنامه مدون درسی بود.
سپس ایرج هندسی به بیان برخی خاطرات و سوابق مبارزاتی خود خصوصاً در بحث ملی شدن صنعت نفت پرداخت.هندسی در زمان ملی شدن صنعت نفت مبارزه کرد و تابلوی شرکت نفت ایران را به همراه چند تن از مبارزین، نصب کرد.
حسین علی خان هندسی گوران متولد سال ١٣٠٧ در کرمانشاه از اولین کرمانشاهیان فارغ التحصیل دارالفنون بوده که مدرک مهندسی خود را از کشور فرانسه گرفت است. آثار معماری و ساختمانی بسیاری از جمله ساختمان گمرک کرمانشاه و بیمارستان قرنطینه قصرشیرین بنا کرده است.
نعمت خدایاری نویسنده کتاب «گهواره نگین سبززاگرس» که به تاریخ قوم گوران اختصاص دارد، مختصری از زندگی مرحوم حسین علی خان گوران را در این کتاب بیان کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار