کارشناس امور تربیتی اداره کل آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری:

هم‌افزایی و افزایش نقش مدیریت در مدارس اولویت جشنواره الگوهای برتر تدریس است

شهرکرد (پانا) - کارشناس امور تربیتی اداره کل آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری، اولویت و هدف اصلی جشنواره الگوهای برتر تدریس را هم‌افزایی و افزایش نقش مدیریت در مدارس دانست.

کد مطلب: ۱۵۲۸۰۲۵
لینک کوتاه کپی شد
هم‌افزایی و افزایش نقش مدیریت در مدارس اولویت جشنواره الگوهای برتر تدریس است

علیرضا مختاری، کارشناس امور تربیتی اداره کل آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار پانا در خصوص برگزاری یازدهمین جشنواره الگوهای برتر تدریس خاطرنشان کرد: «یازدهمین جشنواره الگوهای برتر تدریس درس تفکر و سبک زندگی، ویژه فرهنگیانی است که در مدارس دولتی یا غیردولتی، درس تفکر و سبک زندگی را تدریس می‌کنند و همچنین مشاورین و مربیان پرورشی هم که در سال‌های گذشته این درس را تدریس می‌کردند و اکنون تدریسی ندارند می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند.»

مختاری به اهداف برگزاری این جشنواره اشاره کرد و گفت: «هدف از برگزاری این جشنواره، تقویت پویش‌های مدرسه‌ای، هم‌افزایی و افزایش نقش مدیریت در مدارس است. هدف اصلی، توسعه روش‌های فعال گروهی و خلاق برای به‌روزرسانی شیوه‌های تدریس و زمینه‌های بروز همانند پژوهشگری، اقدام‌پژوهی و افزایش توانمندی‌ها و کاربردی و عملیاتی کردن زمینه‌های مربوط به مهارت‌هایی همچون زندگی سالم است که نوجوانان نیازمند فراگیری آن‌ها هستند.»

وی ادامه داد: «در درس تفکر و سبک زندگی به این اهداف و نقش تربیتی و مهارت‌آموزی اشاره شده که دانش‌آموزان برای زندگی آینده، آمادگی داشته باشند و با مهارت‌های لازمه آشنا باشند تا در آینده در زندگی موفق‌تر عمل کنند.»

مختاری، چگونگی روند جشنواره را تشریح کرد و گفت: «جشنواره الگوهای برتر درس تفکر و سبک زندگی در ۲ بخش اینفوگرافیک و تدریس انفرادی برگزار می‌شود. تدریس انفرادی با محوریت طراحی بازی‌های آموزشی برگزار می‌شود؛ بخش اینفوگرافیک، یکی از روش‌های ارائه اطلاعات به‌صورت دیداری است که داده‌های تصویری را به مخاطب ارائه می‌هد. در این بخش معلمان می‌توانند یک موضوع یا یک مطلب را به‌صورت عکس یا نمودار با استفاده از برنامه‌های موجود اینفوگرافیک آماده کنند که بتواند ساده‌سازی و ارتباط بصری را جهت ارائه اطلاعات در چارت‌ها، نمودارها و تصاویر جذاب بیان کند. فرهنگیان پس از تهیه محتوا باید شناسنامه اثر را بر اساس شیوه‌نامه ارسالی ویژه فرهنگیان، تکمیل کنند.»

وی در خصوص بخش تدریس انفرادی تصریح کرد: «حوزه تدریس انفرادی در قالب بازی‌های آموزشی با توجه به لذت‌بخش بودن و جذابیت، درس را برای مخاطب آسان‌تر می‌کند و موجب تقویت دقت، تمرکز، افزایش مهارت‌های فراگیر می‌شود. نمونه‌ای از بازی‌های طراحی‌شده در شیوه‌نامه ذکر شده که فرهنگیان برای سهولت کار خود می‌توانند از آن کمک بگیرند. همچنین دوره‌های فشرده در طول هفته آتی در استان برگزار خواهد شد تا معلمان با بهره‌گیری از آن عملکرد بهتری داشته باشند.»

کارشناس امور تربیتی اداره کل آموزش و پرورش استان افزود: «همکاران فرهنگی می‌توانند در موضوعات مشخص‌شده در هر پایه، تولید محتوا ارائه دهند، موضوعات پایه هفتم مهارت تاب‌آوری و تحمل سختی، پایه هشتم مهارت خط‌کشی است.»

وی خاطرنشان کرد: «با توجه به زمانبندی جشنواره، فرهنگیان تا پایان آذرماه فرصت داشتند تا آثار خود را ارائه دهند اما با توجه به برگزاری آزمون دی‌ماه، زمان جهت ارسال آثار به آموزش و پرورش مناطق و ارسالی از مناطق به استان تمدید شد و دبیرخانه کشوری، زمان را تا پایان بهمن‌ماه اعلام کرد تا با برگزاری مرحله استانی، آثار برتر به مرحله کشوری معرفی شوند و اولین گام جهت ارائه تدریس برتر گذاشته شود.»

مختاری عنوان کرد:«اگر فرهنگیان دچار ابهام شدند می‌توانند از سرگروه‌های تفکر و سبک زندگی منطقه یا سرگروه‌های استانی جهت رفع ابهام سوال کنند.»

خبرنگار : فاطمه آقابابایی , هانیه هاشمی بنی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار