جمعی از دانش آموزان شهرستان اردل در روز جهانی محیط زیست:
مدرسه خاستگاه آموزش تعامل صحیح با محیط زیست است
اردل(پانا) -برخی از دانش آموزان شهرستان اردل همزمان با روز جهانی محیط زیست، مدرسه را خاستگاه آموزش مفهوم مسئول بودن و تعامل صحیح و سازنده با محیط زیست دانستند و بر گسترش این امر تاکید کردند.
یکی از این دانش آموزان در گفت وگو با پانا بیان کرد: «هدف اصلی از گرامیداشت روز جهانی محیطزیست گسترش آگاهی در مورد چگونگی تعامل صحیح انسان با محیط اطراف خود است چرا که اگر ما به محیط زیست خود اهمیت ندهیم و آن را به سمت ویرانی بکشانیم در واقع زمینه های نابود سازی خودمان را فراهم کرده ایم.»
این دانش آموز افزود: «انسان برای حفظ حیات خودش با محیط طبیعی اطراف در تماس است، از هوایی که تنفس میکنیم و آبی که مینوشیم تا مناظر شهری و مناسباتی که انسانها را با یکدیگر و محیط خود در تماس قرار میدهند، همه محیط زیست ما را تشکیل میدهند.روز جهانی محیط زیست به ما یادآوری میکند که سیاره خود را ارزشمند بدانیم و اطمینان حاصل کنیم که محیط زیست به هر قیمتی حفظ میشود. این روز همچنین دلایل و آسیبهایی را که بیشترین آسیب را به محیط زیست ما وارد میکنند، روشن و مطرح میکند تا متوجه عوامل تهدیدزا بشویم و چارهاندیشی کنیم.»
وی در پایان گفت: «این روز باعث میشود آگاهی همه به ویژه عموم مردم نسبت به وضعیت موجود گسترش یابد. علاوه بر این همه جوامع را تشویق میکند که محیط زیست خود را ایمن و تمیز نگه دارند تا مردم جهان آیندهای پاک، سبز و مرفه داشته باشند.»
دانش آموز دیگری ضمن تاکید بر نقش مدرسه بر آموزش درست چگونگی رفتار با محیط طبیعی عنوان کرد: «یکی از مسائل مهم تربیتی و آموزشی که در مدارس ما باید پیگیر اجرای آن در بین دانشآموزان باشیم تعهد و مسئولیت نسبت به محیط زیست است، مسلماً دانشآموزان ما اگر در مدارس تحت اینگونه آموزشها و یادگیریها قرار بگیرند میتوان به جامعهای بافرهنگتر و مسئولتر و متعهدتر به محیط زیست در آینده امیدوار بود، میتوان امید داشت که نسلهای بعدی جامعه حافظ و نگهدارنده محیط طبیعی خود هستند و آن را سالم، تحویل نسلهای بعد از خود خواهند داد، این یک هدف تربیتی و آموزشی مهم و اجتماعی در مدارس محسوب میشود چرا که دانشآموزان بابد یادبگیرند نسبت به محیط اطراف خود بیتوجه نباشند و بدانند منابعی که اکنون در در اختیار آنان است فقط متعلق به نسل کنونی نیست بلکه آیندگان نیز در آن سهیم هستند.»
وی در ادامه تشریح کرد: «وقتی مناسبتی تحت عنوان روز جهانی محیطزیست مطرح میشود این مسئله و اهمیت آن بیشتر مطرح میشود و باعث خواهد شد زنگهای هشدار و آگاهی نسبت به این پدیده مهم به صدا در بیاید و بار دیگر توجهات و پیگیریها نسبت به این مسئله افزایش یابد و در این موضوع دانشآموزان یکی از اقشار مهم جامعه هستند آنان در واقع نسلهای بعدی جامعه و در نقشهای اجتماعی مختلف و متعدد از مسئولین گرفته تا اقشار عادی جامعه را تشکیل خواهند داد، بنابراین آموزش و نهادینهکردن این آموزشها در دانش آموزان، یک اقدام آیندهنگر و عاقبتاندیش مثبت و بسیار کارآمد در مدارس است که اگر درست، اصولی و علمی انجام شود قطعاً در آینده محیط زیست ما، با مشکلات جدی مواجه نخواهد بود و میزان خطرات نسبت به آن، بسیار کاهش خواهد یافت.»
دانش آموز دیگری ضمن اشاره به احادیث و سیره تربیتی ائمه خاطر نشان کرد:اگر دانش آموزان با سیره و چگونگی رفتار امامان معصوم با محیط زیست آشنا شوند و از آنها الگو بگیرند قطعا در آینده کشور ما هیچ مشکل محیط زیستی نخواهد داشت از جمله این حدیث امام علی(ع)که در خطبه ۱۶۷ «نهج البلاغه»، فرمودند:«تقواى الهى پیشه کنید؛ هم در مورد بندگان خدا، و هم شهرها و آبادى ها؛ چرا که شما [در برابر همه اینها] حتى سرزمین ها و چهارپایان مسئول هستید.
این دانش آموز در پایان با اشاره به برخی راهکار ها جهت افزایش آگاهی در رابطه با محیط زیست گفت:برگزاری کارگاهها، نشستهای تخصصی، برگزاری مسابقات و جشنوارههای مختلف پیرامون محیط زیست در مدارس و بین دانشآموزان میتواند ذهن و افکار دانشآموزان را به اینمساله مهممعطوف کند و حس مسئولیتپذیری را در آنان برانگیخته و تقویت کند تا در آینده بتوانند حافظ محیط زیستی که خداوند مهربان در اختیار انسان ها قرار داده است باشند.»
ارسال دیدگاه