سعدی، شاعری برای تمام اعصار و ایام

همدان (پانا) - نظم و نثر شیخ مشرف‌الدین مصلح ابن عبدالله سعدی شیرازی از زمان تولدش تا امروز بین همه افراد، مشهور، مشهود و محبوب است.

کد مطلب: ۱۴۶۹۲۵۱
لینک کوتاه کپی شد
سعدی، شاعری برای تمام اعصار و ایام

شاعر پرآوازه قرن هفتم است که در تمام عرصه‌های ادبیات، سخنی برای گفتن دارد و شاعری برای تمام عصرهاست که هر فردی از منظری به او می‌‎نگرد. در این گزارش، نظر و نگرش بزرگان اهل قلم و دوست‌داران ادبیات در گفت‌وگو با پانا در خصوص سعدی را می‌خوانیم:

عبدالحسین زرین‌کوب، نویسنده، تاریخدان، پژوهشگر و ادیب برجسته معاصر در کتاب «سخن خوش سعدی»، نوشته است: طرز سعدی بر پرباری لفظ و نازکی معنی استوار است و علی‌الخصوص شیوه سهل ممتنع در سخن او به حد اعجاز می‌رسد.

معانی لطیف را سعدی در سهل‌ترین عبارت بیان می‌کند و کلام او از تعقید لفظی و معنوی خالی است و اثری از صنعت در آن دیده نمی‌شود. هر چند یکسره از صنایع نیز خالی نیست. معانی او هرچند گهگاه کاملا عادی است اما به هیچ وجه مبتذل و دست‌فرسود به نظر نمی‌رسد بلکه همواره لطف ذوق و قدرت تعبیر شاعر در آن تصرفات مناسب می‌کند و آ‌ن‌ها را از حدود معانی متعارف بالاتر می‌برد.

در همه انواع آثار ذوق مبدع او تصرفات بسیار کرده است. سعدی‌نامه یا بوستان او از معانی عرفانی و اخلاقی مشحون است. 2 قصیده پارسی و تازی که رثاء مستعصم  زوال خلافت بغداد گفته است، بی‌اندازه موثر و گیراست. در هجو هم هرچند سعدی افراط نمی‌کند اما دستی قوی دارد و هزل و طیبت او هم اگر گهگاه خلاف عفت و اخلاق است، باری همواره نمکین و دلپذیر است. در شیوه رزم و حماسه نیز که یکجا با نظامی و فردوسی سر چالش داشته، در نمانده است.

کتاب «سخن خوش سعدی» مجموعه مقالات و یادداشت‌های پراکنده دکتر زرین‌کوب است که توسط همسر وی جهت استفاده دانشجویان و علاقه‌مندان به ادبیات و سعدی، گردآوری و جمع‌آوری شده و در سال 1379 توسط نشر سخن به چاپ رسیده است.

آثار سعدی در پی آموزش بهتر زیستن

معصومه کریمی، کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان، دبیر انجمن شعر و داستان کانون و مدرس ادبیات در خصوص سعدی به پانا گفت: «در طول تاریخ ادبیات دنیا، تنها آثاری ماندگار شدند که حرف مهم و بزرگی زده باشند و راز ماندگاری آثار شیخ اجل، سعدی شیرازی نیز جدا از این مقوله نیست.»

وی عنوان کرد: «نکات ارزنده و آموزنده بسیاری در آثار این شاعر بزرگ از جمله بوستان، گلستان و دیوان اشعار او نهفته شده که با توجه به سادگی و روانی و همه‌فهم بودن زبان سعدی باعث ماندگاری آثار وی تا امروز شده است.»

کریمی اظهار کرد: «با دقت بیشتر در آثار این شاعر بزرگ و توجه به شاخص‌های متفاوت آن می‌توان دریافت که این آثار هدفمندانه، خارج از زمان و مکان خودش تولید شده و اکثرا به دنبال بهتر زیستن آدمی در هر دوره با توجه به تفکر و اندیشه درست نگاشته شده است.»

وی ضمن اشاره به شعر «بنی‌آدم اعضای یکدیگرند - که در آفرینش ز یک گوهرند» ادامه داد: «چنانچه در این شعر نه فقط به شعر پرداخته که حرفی ماندگار و قابل تامل برای تمام مردم دنیا می‌زند و راز ماندگاری آثارش را بیشتر ثابت می‌کند.»

کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان گفت: «سعدی در شعر و نثر، استادانه سخن را صیقل می‌دهد و جانانه به جان دل می‌نشاند آن هم نه هر سخنی بلکه سخنی که یک دنیا ارزش را برای مخاطب به ارمغان می‌گذارد.»

سعدی، قله رفیع شعر پارسی

مهدی طراوتی، شاعر و نویسنده کودک و نوجوان و مدرس کارگاه‌های شعر و ادبیات، سعدی را چنین می‌بیند: «سعدی به عنوان یکی از قله‌های رفیع شعر پارسی و از سرآمدان سبک عراقی در قرن هفتم هجری است.»

وی افزود: «سعدی به واسطه تسلط زیاد بر 2 گونه شعر و نثر پارسی از همترازان خود پیشی گرفته و از دهه‌های مختلف تاریخ ادبیات ایران با قدرتمندی عبور کرده و همچنان اشعار عارفانه و عاشقانه‌اش زبانزد جهانیان است.»

طراوتی عنوان کرد: «این شاعر پارسی‌گوی با تسلط بر ادب عرفانی و تلفیق عشق و عرفان، مضامین ماندگاری را خلق کرده که از جمله آن‌ها می‌توان به حکمت، عرفان، عشق معنوی و مجازی و حماسه و نبرد با دشمن درون و بیرون اشاره کرد.»

دانش‌آموزخبرنگار: حسین زرنقاب

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار