ساخت اولین موتور فرد سیلندر در کشور

همدان (پانا) - مخترع شانزده ساله همدانی، موفق به کسب رتبه دوم کشوری در مسابقات نوجوان خوارزمی با ساخت اولین موتور فرد سیلندر شد.

کد مطلب: ۱۴۶۳۸۴۵
لینک کوتاه کپی شد
ساخت اولین موتور فرد سیلندر در کشور

 

امیررضا رحمانی، دانش‌آموز پایه دهم مدرسه بوعلی سینا همدان، طی مصاحبه‌ای با تیم پانا از نحوه کارکرد، طریقه ساخت و معرفی اختراع خود گفت.

رحمانی در خصوص معرفی دست سازه خود گفت: اختراع من یک دستگاه موتور پانزده سیلندر شعاعی و مثلثی است که توانسته رتبه دوم کشوری را در مسابقات نوجوان خوارزمی در محور علم و فناوری کسب نماید.

وی ادامه داد: این موتور پانزده سیلندری، برای اولین بار در جهان در سه ردیف پنج‌سیلندری به صورت الکتریکی و آماتور ساخته شده است و امیدوارم بتوانم نسخه بنزینی آن را در آینده‌ای نه چندان دور بسازم.

رحمانی تاکید کرد: این موتور برخلاف سایر موتور‌ها، فرد سیلندر است و الهام گرفته از موتورهای پنج سیلندر و هفت سیلندر هواپیماهای جنگ جهانی دوم است که بصورت شعاعی ساخته شده بودند.

وی افزود: یکی از اصلی‌ترین کاربرد‌های موتورهای فرد سیلندر این است که هنگام خرابی چند سیلندر، باز هم وسیله نقلیه می‌تواند به عملکرد خود ادامه دهد؛ از طرفی قدرت و سرعت این نوع وسایل بیشتر است.

رحمانی گفت: ساخت این نوع موتورها به‌علت دور بالا، خرابی پایین و توان بسیار بالا خود،  می‌تواند در صنایع هوایی و کشتی‌رانی مورد استفاده قرار بگیرد و همچنین بتواند باعث بهبود، سرعت و کیفیت بیشتر موتورها در صنایع شود.

وی تصریح کرد: از آنجایی که کشور ما از موتور‌های قدیمی در صنایع هوایی و کشتی‌رانی استفاده می‌کند، هدف من از ساخت این موتور، کمک به پیشرفت و پویایی این صنعت در کشورم بود.

دانش‌آموز  مبتکر خطاب به شرکت‌های خودرو سازی گفت: موتور خودرو‌های جدیدی که تولید می‌شود باید همراه با تغییراتی پویا و جدید‌تر همراه باشد تا شاهد پیشرفت‌های وسیعی در این زمینه باشیم.

وی گفت: من از کلاس دوم با ساخت اوریگامی، کارهای خلاقانه خود را شروع کردم و مرحله به مرحله تا ساخت موتورهای تک سیلندر، پیش رفتم و امروز موفق به ساخت موتور پانزده سیلندر شدم.

رحمانی به تمامی جوانان و همسالان خود توصیه کرد: هر هدفی که دارید آن را تا جایی دنبال کنید و ادامه بدهید که موفقیت صد در صد را کسب کنید.

دانش‌آموز مخترع بیان کرد: طراحی اولیه این موتور چیزی بالغ بر پانزده روز طول کشید و تمامی مراحل ساخت، توسط خودم و بدون هیچ کمکی انجام شد؛ در این مسیر تنها حامی و مشوق من خانواده‌ام بودند که باعث دلگرمی و کیفیت بخشی به اختراعم شدند.

وی در پایان یادآور شد: اگر من در این زمینه حامی و همراهانی داشتم، قطعا بجای نسخه آماتوری، می‌توانستم نسخه واقعی و اصلی این موتور را تولید کنم.

دانش‌آموز خبرنگار پانا: زهرا قراباغی

همدان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار