ساخت اولین موتور فرد سیلندر در کشور
همدان (پانا) - مخترع شانزده ساله همدانی، موفق به کسب رتبه دوم کشوری در مسابقات نوجوان خوارزمی با ساخت اولین موتور فرد سیلندر شد.
![ساخت اولین موتور فرد سیلندر در کشور](https://cdn.pana.ir/thumbnail/J8D3MasdiQsB/gjzVaZ-S_20YtK6_oleWnZi7LTjceVfkf-tEjQhhSgVYJkTSbMZ4IZicyAcgRMj-WWFHy9iIp1lNx8-qtxRZcN02dEbH-ZTHN9FyP04ruSIsAIKXaKdntA,,/IMG_20240315_161142_505.jpg)
امیررضا رحمانی، دانشآموز پایه دهم مدرسه بوعلی سینا همدان، طی مصاحبهای با تیم پانا از نحوه کارکرد، طریقه ساخت و معرفی اختراع خود گفت.
رحمانی در خصوص معرفی دست سازه خود گفت: اختراع من یک دستگاه موتور پانزده سیلندر شعاعی و مثلثی است که توانسته رتبه دوم کشوری را در مسابقات نوجوان خوارزمی در محور علم و فناوری کسب نماید.
وی ادامه داد: این موتور پانزده سیلندری، برای اولین بار در جهان در سه ردیف پنجسیلندری به صورت الکتریکی و آماتور ساخته شده است و امیدوارم بتوانم نسخه بنزینی آن را در آیندهای نه چندان دور بسازم.
رحمانی تاکید کرد: این موتور برخلاف سایر موتورها، فرد سیلندر است و الهام گرفته از موتورهای پنج سیلندر و هفت سیلندر هواپیماهای جنگ جهانی دوم است که بصورت شعاعی ساخته شده بودند.
وی افزود: یکی از اصلیترین کاربردهای موتورهای فرد سیلندر این است که هنگام خرابی چند سیلندر، باز هم وسیله نقلیه میتواند به عملکرد خود ادامه دهد؛ از طرفی قدرت و سرعت این نوع وسایل بیشتر است.
رحمانی گفت: ساخت این نوع موتورها بهعلت دور بالا، خرابی پایین و توان بسیار بالا خود، میتواند در صنایع هوایی و کشتیرانی مورد استفاده قرار بگیرد و همچنین بتواند باعث بهبود، سرعت و کیفیت بیشتر موتورها در صنایع شود.
وی تصریح کرد: از آنجایی که کشور ما از موتورهای قدیمی در صنایع هوایی و کشتیرانی استفاده میکند، هدف من از ساخت این موتور، کمک به پیشرفت و پویایی این صنعت در کشورم بود.
دانشآموز مبتکر خطاب به شرکتهای خودرو سازی گفت: موتور خودروهای جدیدی که تولید میشود باید همراه با تغییراتی پویا و جدیدتر همراه باشد تا شاهد پیشرفتهای وسیعی در این زمینه باشیم.
وی گفت: من از کلاس دوم با ساخت اوریگامی، کارهای خلاقانه خود را شروع کردم و مرحله به مرحله تا ساخت موتورهای تک سیلندر، پیش رفتم و امروز موفق به ساخت موتور پانزده سیلندر شدم.
رحمانی به تمامی جوانان و همسالان خود توصیه کرد: هر هدفی که دارید آن را تا جایی دنبال کنید و ادامه بدهید که موفقیت صد در صد را کسب کنید.
دانشآموز مخترع بیان کرد: طراحی اولیه این موتور چیزی بالغ بر پانزده روز طول کشید و تمامی مراحل ساخت، توسط خودم و بدون هیچ کمکی انجام شد؛ در این مسیر تنها حامی و مشوق من خانوادهام بودند که باعث دلگرمی و کیفیت بخشی به اختراعم شدند.
وی در پایان یادآور شد: اگر من در این زمینه حامی و همراهانی داشتم، قطعا بجای نسخه آماتوری، میتوانستم نسخه واقعی و اصلی این موتور را تولید کنم.
دانشآموز خبرنگار پانا: زهرا قراباغی
همدان
ارسال دیدگاه