رئیس سازمان نهضت سوادآموزی از بازنگری در اساسنامه این سازمان خبر داد:
تمرکز سازمان نهضت سوادآموزی بر آموزش مهارتهای زندگی، مدیریت انرژی، خودمراقبتی و سواد اجتماعی
تهران (پانا) - رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور با تأکید بر اهمیت توسعه آموزشهای فنیوحرفهای از بازنگری در اساسنامه این سازمان و تمرکز بر آموزش مهارتهای زندگی، مدیریت انرژی، خودمراقبتی و سواد اجتماعی خبر داد.
عبدالرضا فولادوند، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی، در جلسه شورای آموزش و پرورش شهر تهران که در استانداری برگزار شد با تأکید بر اهمیت توسعه آموزشهای فنیوحرفهای، اعلام کرد: «بر اساس تکالیف تعیینشده، ۵۰ درصد از دانشآموزان باید به سمت آموزشهای فنیوحرفهای هدایت شوند، اما ظرفیت فعلی هنرستانهای شهر و شهرستانهای تهران با این هدف همخوانی ندارد.»
وی با اشاره به کمبود ظرفیتهای آموزشی در هنرستانهای تهران افزود: «در حال حاضر، حتی با استفاده حداکثری از ظرفیت هنرستانهای موجود، تنها ۲۷ درصد از دانشآموزان پوشش داده میشوند و همچنان ۲۳ درصد با هدف تعیینشده فاصله داریم.»
ضرورت سرمایهگذاری در توسعه هنرستانها
فولادوند ضمن قدردانی از توجه دولت به توسعه فضاهای آموزشی، توضیح داد: «در شهر تهران حدود ۱۵۰۰ مدرسه نیاز به نوسازی دارند. اگر بتوانیم توجه دولت را به ساخت هنرستانها و تأمین تجهیزات جلب کنیم، میتوانیم از این فرصت برای بهبود زیرساختهای آموزشی بهره ببریم.»
وی افزود: «ساخت هنرستان یا تبدیل مدارس عادی به هنرستان نباید صرفاً به دلیل کمبود فضا انجام شود. هنرستانها به کارگاههای تخصصی و زیرساختهای فنی نیاز دارند. بنابراین، توجه به استانداردهای لازم در این حوزه ضروری است.»
لزوم انتقال دغدغههای آموزشی به دولت
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت طرح این موضوع در سطح کلان گفت: «ضروری است که این مسئله به اطلاع ریاست محترم جمهور برسد، چرا که تهران و شهرستانهای آن، بهویژه مناطق با بافتهای قدیمی، در بحران فضاهای آموزشی قرار دارند. اگر این چالش بهدرستی منعکس شود، میتوان امیدوار بود که سیاستگذاریهای مناسبی برای حل آن صورت گیرد.»
بازنگری در اساسنامه نهضت سوادآموزی و تمرکز بر مهارتهای زندگی
عبدالرضا فولادوند، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور، در جلسه شورای آموزش و پرورش با تأکید بر حفظ کاربری آموزشی مدارس تاریخی، افزود: «ما نباید بهدلیل قدیمی بودن بناها، مدارس را از چرخه آموزشی خارج کنیم. همانطور که ساختمانهای تاریخی همچنان مورد استفاده قرار میگیرند، باید راهکار قانونی برای حفظ مدارس قدیمی نیز در نظر گرفته شود.»
وی به چالشهای نظام آموزشی در تهران اشاره کرد و گفت: «در برخی مناطق تهران، دانشآموزان بهدلیل مشکلات فضای آموزشی از تحصیل بازماندهاند. این در حالی است که ما میتوانیم با برنامهریزی مناسب، از ظرفیت همین مدارس تاریخی برای ارائه آموزش استفاده کنیم.»
تمرکز بر مهارتهای زندگی و بازنگری در اساسنامه
فولادوند از بازنگری در اساسنامه سازمان نهضت سوادآموزی خبر داد و گفت: «مطابق برنامه هفتم توسعه، تغییراتی در ساختار نهضت سوادآموزی ایجاد شده که علاوه بر آموزش خواندن و نوشتن، بر مهارتهای زندگی، مدیریت انرژی، خودمراقبتی و سواد اجتماعی نیز تمرکز خواهد داشت. این تغییرات در سازمان مدیریت و برنامهریزی تأیید شده و در قالب لایحه به دولت ارائه شده است.»
ضرورت برگزاری مستمر شورای پشتیبانی سوادآموزی
وی همچنین خواستار برگزاری منظم جلسات شورای پشتیبانی نهضت سوادآموزی هر شش ماه یکبار شد و گفت: «متأسفانه این شورا در دو سال اخیر تشکیل نشده است. بر اساس مصوبات جدید، این شورا به ریاست معاون اول رئیسجمهور برگزار خواهد شد تا تصمیمات کلان در حوزه سوادآموزی اتخاذ شود.»
تمرکز بر آموزش در مناطق کمبرخوردار و زندانها
فولادوند با اشاره به نیاز شدید مناطق حاشیهای تهران به آموزش، اظهار داشت: «در این مناطق، بهدلیل شرایط خاص، سطح سواد پایینتر است. بنابراین، باید تمرکز ویژهای بر این مناطق داشته باشیم تا از آسیبهای اجتماعی ناشی از بیسوادی کاسته شود.»
وی همچنین از همکاری سازمان نهضت سوادآموزی با نیروهای نظامی، زندانها، کمیته امداد و بهزیستی در راستای ارتقای سطح سواد خبر داد و افزود: «در زندانها و پادگانها، برنامههای موفقی برای سوادآموزی اجرا شده است. اما برخی نهادها مانند صدا و سیما که از شرکای ما هستند، هنوز حمایت کافی در این حوزه نداشتهاند.»
درخواست برای حمایت بیشتر از نهضت سوادآموزی
فولادوند در پایان از مسئولان خواست تا از طریق تأمین بودجه و همکاری با سایر نهادها، به تقویت برنامههای سوادآموزی و آموزش مستمر کمک کنند و تأکید کرد که این اقدامات نقش مهمی در کاهش آسیبهای اجتماعی و توسعه فرهنگی کشور خواهد داشت.
ارسال دیدگاه