معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش:

توجه به دروس مهارتی از ضروریات زندگی دانش‌آموزان است

قم (پانا) – معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: توجه به دروس مهارتی همچون تفکر و سواد رسانه ای، مدیریت خانواده و کارآفرینی از ضروریات زندگی اجتماعی نوجوانان دانش آموز است که باید در مدرسه فرابگیرند.

کد مطلب: ۱۴۹۸۰۷۵
لینک کوتاه کپی شد
توجه به دروس مهارتی از ضروریات زندگی دانش‌آموزان است

محمدمهدی کاظمی، در مراسم افتتاحیه دوره توانمندسازی دبیران متوسطه سراسر کشور در تالار آموزش خانه معلم قم با گرامیداشت یاد و خاطره شهید جمهور و شهدای دولت، اظهار کرد: این دوره، تنها دوره توانمندی است که به صورت کشوری برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه معلمان نقش مهمی در تحول و رشد و تربیت دانش آموزان دارند، گفت: نگاه گذشته به معلمان، اننقال مفاهیم است اما در سند تحول، معلمان نقش تصویرگری و هدایت کنندگی دارند؛ معلم لزوما قرار نیست صرفا محتوای کتاب درسی را منتقل کند بلکه این انتقال باید به گونه ای باشد که زمینه ساز تغییر نگرش و ایجاد رفتار در دانش آموزان شود.

کاظمی ادامه داد: در این صورت است که زمینه های پرسشگری و ایجاد تفکر در دانش آموزان رقم خواهد خورد و باید به گونه ای آموزش دهیم که بیشتر سوال بپرسند و رویکر کاوشگری ایجاد شود؛ به طور طبیعی در این روش نیازمند آن هستیم که بیش از پیش از فناوری استفاده کنیم.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری دوره‌های آموزش و توانمندسازی و رشد حرفه ای معلمان، عنوان کرد: بحث دوره توانمندسازی در گام اول برای مدیران بود و برای معلمان، از شهریور آغاز شده و تا پایان سال تحصیلی ادامه خواهد داشت؛ البته ادامه آن در استان ها، نیازمند منابع، زیرساخت ها و برنامه ریزی منسجم است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: اگر بهترین فضای آموزشی را داشته باشیم اما معلم خوب نداشته باشیم، تربیت واقعی و مطلوب اتفاق نمی افتد و اگر معلم خوب داشته باشیم، برخی محدودیت های ظاهری با هنر معلم جبران خواهد شد.

وی گفت: مهمترین عامل در سند تحول و تعلیم و تربیت همین است که اهداف سازمان پژوهش محقق شود؛ البته منکر بازنگری در برنامه ریزی درسی نیستیم و این بازنگری، از دوره ابتدایی آغاز شده و دروسی که ماهیت آن رویکرد مهارتی دارد چه در دوره اول متوسطه و چه در دوره دوره دوم، مورد بازبینی قرار گرفته است.

کاظمی با اشاره به اهمیت دروس تحولی در برنامه درسی مدارس، گفت: دروس تفکر و سواد رسانه‌ای، کارآفرینی و مدیریت خانواده انصافا محتواهای خوبی دارند و متاسفانه ما این محتواها را آن طور که باید و شاید و نیاز دانش آموزان هست، منتقل نمی‌کنیم در حالی که فراگیری مهارت‌های دروس یادشده از ضروریات دانش آموزان است و باید برنامه هفتگی مدارس قبل از آغاز سال تحصیلی کنترل شود که آیا به اهمیت و جایگاه دروس تحولی در برنامه هفتگی توجه شده یا نشده است.

وی خاطرنشان کرد: ما در متوسطه دوم در شاخه نظری دوره توانمندسازی کشوری نداریم جز این دوره و لذا می خواهیم بگوییم بعضی وقت ها نگاه سیاست گذاران در اجرای یک برنامه، حاکی از اهمیت آن است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت درس تفکر و سواد رسانه ابراز کرد: امروز موضوع اصل سواد رسانه ای یکی از نیازهای ضروری برای نسل جوان و نوجوان و حتی برای خود معلمان است و ساده ترین شکل آن این است که که در فضای مجازی بتوانیم یک موضوع اصلی را از یک موضوع جعلی تشخیص داده و جهاد تبیینی را که حضرت آقا فرمودند، در مورد دستاوردهای نظام اسلامی مورد توجه قرار دهیم.

وی همچنین با اشاره به محتوای درس کارآفرینی ادامه داد: محتوای این درس به دانش آموز یاد می دهد که چطور بتواند کسب و کاری را ایجاد بکند، چطور بتواند با اصول حداقل مالی آشنا شود و بتواند یک قرارداد مالی بدون نقص بنویسد که حقش ضایع نشود.

کاظمی افزود: این مهارت‌ها در کتاب های مورد نظر آورده شده و جزء نیازهای ضروری نسل جوان ما است که امروز دوره نوجوانی خود را در حال تعلیم در آموزش و پرورش می گذراند و وظیفه ماست که آموزش های لازم را ارائه دهیم؛ لذا توجه به این شایستگی های نرم بسیار مهم است و اینکه در دانش آموز، زمینه افزایش خلاقیت و نوآوری را فراهم کنیم که این موضوع البته باید در سنین پایین تری اتفاق بیافتد که ما برای دوره اول متوسطه آغاز کردیم.

وی با اشاره به اهمیت درس مدیریت خانواده به عنوان یکی دیگر از دروس تحولی گفت: این درس، هنر ارتباط با خانواده و چگونگی تشکیل زندگی را می آموزاند و متاسفانه در بین نسل جوان بخاطر اینکه مهارت های لازم برای برخورد با مشکلات خانوادگی وجود ندارد، چقدر شاهد آمار طلاق و نابسامانی های دیگر هستیم در حالی که این مهارت های اجتماعی و ارتباطی باید در همین سنین دانش آموزی، به دانش آموزان منتقل شود.

کاظمی افزود: این دروس مهارتی از جمله علوم نافعی است که آموزش و پرورش بر آن تمرکز کرده است و در برنامه هفتگی مدارس نباید به عنوان یک درس ساعت پرکن برای معلمان دروس دیگر نگاه شود؛ این دروس را در شاخه نظری پیگیری می کنیم ولی در بحث شاخه فنی ما پنچ درس شایستگی های غیر فنی که دروسی بسیار مهم هستند، داریم و باید بیشتر روی ان تمرکز بکنیم.

وی تاکید کرد: گام اول توجه دادن به این دروس، اهمیت دادن خود ماها به عنوان یک مسئول یا یک معلم است و تاکید معاونت متوسطه وزارت بر توجه و تمرکز روی دروس مهارتی است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: یکی از چالش های ما در این دروس، نبود معلم تخصصی است و نمی شود معلم تک مهارتی تربیت کرد بلکه باید یک معلم چند مهارتی تربیت کنیم و با توجه به فارغ التحصیلی معلمان از دانشگاه فرهنگیان همه ما باید برای این موضوع مطالبه گر باشیم.

وی خاطرنشان کرد: نقش گروه های آموزشی در این موضوع بسیار مهم است و اصولا نقش آفرینی گروه های آموزشی در ارتقاء کیفیت آموزش همواره یکی از تاکید ها و اولویت های مجموعه های معاونت متوسطه بوده که ان شاءلله باید بیشتر به این موضوع توجه کرد و حتی این دروس مهارتی را تحت عنوان کارگاه در مدارس برنامه ریزی و اجرا کنیم و لازمه آن این است که همه برای تحقق آن همت به خرج دهیم.

کاظمی در پایان اظهار امیدواری کرد: ان شاءالله برگزاری دوره توانمندسازی معلمان، زمینه تحقق بیشتر اهداف نظام تعلیم و تربیت به ویژه در این دروس که دروس مهم و موثری هستند، را فراهم نماید.                                           

 

خبرنگار : ابوالفضل بمانی، سید ایلیا حجازی حسینی، رومینا سادات حجازی حسینی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار