تیمچه بازار قم؛ شاهکار معماری ایرانی با بزرگترین سقف ضربی جهان

قم(پانا)- تیمچه قم به عنوان بزرگترین سقف ضربی جهان و شاهکار هنر و معماری ایرانی است که در زمره آثار ملی ایران ثبت شده است.

کد مطلب: ۱۴۶۶۰۵۵
لینک کوتاه کپی شد
تیمچه بازار قم؛ شاهکار معماری ایرانی با بزرگترین سقف ضربی جهان

تیمچه بزرگ قم مربوط به دوره قاجار است و در قم، داخل راسته بازار واقع شده بزرگترین سقف ضربی جهان ایران به شمار می آید؛ معماری این بنا توسط استاد حسن قمی مشهور به معمار باشی در سال 1261 هجری خورشیدی طراحی و اجرا شد.

گفته شده شخصی به نام حاج سید محمد طباطبایی که از تجار بزرگ فرش قم در آن عصر بوده، این بازار را بنا کرده است و نهادینه شدن تجارت فرش در این بازار موجب رونق این محصول در قم شده و شاید همین امر سبب گردید تا پس از گذشت سالیان، فرش دستبافت قم امروز به قطبی در کشور تبدیل شود.

این سازه متشکل از دو طبقه با 12 غرفه و دارای ارسیهایی بوده که بیشتر آنها از بین رفته اند. بالای حجره‌ها در زوایا مقرنس گچی انجام گرفته است.

سقف تیمچه داری سه چشمه است که قسمت وسطی دارای دهانه و ارتفاع 15 متری است؛ گنبد از نوع عرق چینی و پوشش زیر آن شمسه کاری با اسلوب بندی و یزدی بندی‌ است.

این اثر معماری چشم نواز در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۷۶ با شماره ثبت ۱۹۰۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این اثر تاریخی در قم در طول سال به خصوص در ایام نوروز میزبان گردشگران و علاقمندان به معماری و هنر است و گردشگران خارجی نیز اشتیاق بسیاری برای دیدن این اثر معماری دارند و در سفر به شهر مقدس قم از تیمچه به عنوان یکی از اماکن اصلی برای بازدید در برنامه خود قرار می‌دهند.

دانش آموز خبرنگار:نرگس فارسی

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار