رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوال پانا:

80 درصد از شکایات مردم در سامانه 136 بررسی شده است

در ۶ ماه اول سال ۴۹ هزار شکایت سوءجریان در سامانه ۱۳۶ سازمان بازرسی ثبت شده است

تهران (پانا) - رئیس سازمان بازرسی کل کشور در خصوص عملکرد سامانه 136 در 6 ماه نخست سال گفت 49 هزار مورد شکایت سوء جریان ثبت شده که حدود 80 درصد این شکایات بررسی شده و باقی نیز در دستور کار قرار دارند.

کد مطلب: ۱۵۱۰۳۴۶
لینک کوتاه کپی شد
80 درصد از شکایات مردم در سامانه 136 بررسی شده است

ذبیح الله خداییان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در نشست خبری امروز گفت: در ابتدا شهادت سید مقاومت شهید سید حسن نصرالله و شهید نیلفروشان را تسلیت عرض می‌کنم. همه ما شاهد هستیم در غزه و لبنان رژیم اشغالگر قدس چه جنایاتی می‌کند و چگونه نسل‌کشی می‌کنند. قطعا این کشتارها موجبات تقویت جبهه مقاومت را فراهم میکند.

وی ادامه داد: اولویت کار سازمان بر اتخاذ تدابیر پیشگیرانه قرار دادیم و برای تحقق این مهم سعی کردیم مسائل و مشکلات کشور را شناسایی کنیم و سپس راهکار علمی را اتخاذ کنیم. حدود هزار مسأله در کشور را و 213 گلوگاه فساد را شناسایی کردیم. در دولت سیزدهم مراتب را به دولت سید رئیسی ابلاغ کردیم، در آن زمان دستور دادند برای رفع این گلوگاه‌ها اقدام کند، در دولت جدید نیز برای مسئولین ارسال کردیم، و تلاش مان بر این است که نسبت به رفع آنها اقدام شود.

خداییان گفت: طبیعی است نباید به تعداد شناسایی شده اکتفا کرد، بلکه نیاز به کار تحقیقاتی دارد بر این اساس نظارت بازرسی را به شکلی پیش برده‌ایم که از پشتوانه علمی و پژوهشی برخوردار باشد. برای استفاده از این از ظرفیت دانشگاه‌ها تفاهم‌نامه هایی با مراکز مختلف مانند مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دانشگاه تهران، دانشگاه شیراز، دانشگاه امام صادق و علوم انتظامی منعقد شد که در بحث علمی از ظرفیت آن‌ها استفاده میکنیم. مرتبا این مراکز نسبت به آسیب شناسی در بخش‌های مختلف فساد یا سو‌ءجریان‌ها اقدام کنند که از نتایج در عمل استفاده کنیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: اقدام دیگری که در دستور کار همکاران قرار دادیم شناسایی مدیران پیگیر و سخت کوش است که از این عزیزان تقدیر شود. در کنار آن شناسایی مدیران ضعیف که بر اساس شایستگی انتخاب نشده باشند. همچنین فرد یا افرادی که سو استفاده مالی دارند هیچ گونه اغماضی بر آن‌ها راه ندارد و برخوردقاطع با آن‌ها به عمل می‌آید و در نهایت برخورد با مفاسد است، اگر مشخص شود گروهی سوءاستفاده مالی دارند همکاران ما هیچگونه اغماضی نخواهند داشت و برخورد قاطع خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در سال 1392 تعداد 6112 برنامه نظارت و بازرسی در سطح کشور اجرا شد که نتیجه آن ارائه 10618 گزارش به مسئولان از جمله رئیس‌جمهور، وزرا، استانداران و سایر مقامات بود. از این تعداد 6670 گزارش جنبه اصلاحی داشت و در راستای پیشگیری از تخلفات و هشدار در فرآیندها داده شد.

خداییان افزود: همچنین 2587 مورد تخلف اداری شناسایی و به هیئت‌های انتظامی معرفی شدند. از این تخلفات، 314 مورد مربوط به مدیران بوده که به هیئت‌های انتظامی نهاد ریاست‌جمهوری گزارش شده و 149 مورد نیز به عنوان گزارش کیفری به مراجع قضایی ارسال شده است.

وی ادامه داد: در گزارش‌های اصلاحی، 16741 پیشنهاد برای بهبود امور و ارتقای سلامت اداری ارائه شده که از این تعداد، 13558 مورد مربوط به اصلاح فرآیندها و رفع مشکلات بوده است. اثربخشی این گزارش‌ها، چه مالی و چه غیرمالی، نسبت به سال قبل 300 درصد رشد داشته است

خدائیان گفت: طی همکاری با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، حدود یک میلیون و سیصد هزار هکتار از اراضی ملی تثبیت مالکیت شدند. همچنین از تخریب و تغییر کاربری غیرقانونی 10 هزار هکتار از اراضی ملی و دولتی جلوگیری شد.

وی افزود: در زمینه رفع تصرف اراضی ملی و دولتی، با پیگیری‌های انجام شده و همکاری دستگاه قضا، جهاد کشاورزی و سازمان ثبت، 2311 هکتار از این اراضی خلع ید و بازپس‌گیری شدند.

وی گفت: در نتیجه بیش از 6000 مورد بازرسی در سال گذشته 16741 پیشنهاد اصلاحی برای بهبود امور ارائه شد که اثربخشی‌های مالی و غیرمالی قابل‌توجهی را به همراه داشت.

رئیس سازمان بازرسی گفت: گزارش‌هایی دریافت شد مبنی بر اینکه برخی بانک‌ها در زمان پرداخت تسهیلات مبلغی را به‌صورت سپرده مسدود می‌کردند یا بخشی از تسهیلات را تا پایان اقساط آزاد نمی‌کردند، که این اقدامات برخلاف مقررات بانک مرکزی بود.

خداییان افزود: با ورود همکاران و هشدارهای لازم با همکاری بانک مرکزی اصلاحاتی در سامانه‌های مرتبط با از جمله سامانه سمات، صورت گرفت. اکنون بانک مرکزی به‌سرعت متوجه این تخلفات می‌شود و از ادامه یافتن آنها جلوگیری می‌کند.

وی گفت: در صورت مشاهده تخلف از سوی بانک‌ها در آینده برخوردهای لازم انجام خواهد شد. همچنین بازرسی‌های متعددی در رابطه با عملکرد بانک‌ها صورت گرفته و همچنان هم ادامه دارد.

خداییان در پاسخ به سوال پانا در خصوص عملکرد سامانه 136 در 6 ماه نخست سال، بیان کرد: یکی از اقداماتی که در دستور سازمان بازرسی قرار دارد هوشمند سازی است. ما سعی کردیم طوری عمل کنیم که اگر کسی قصد ثبت شکایتی را دارد، نیاز به حضور فیزیکی نداشته باشد و از طریق سامانه 136 اقدام به شکایت کند.

وی افزود: در اجرای سند تحول قضایی سامانه 136.ir و شماره 136 را هوشمند سازی کردیم. ربات‌هایی را در سامانه به کارگیری کردیم که پس از دریافت شکایت به صورت خودکار آن را به دستگاه مربوطه ارجاع می دهد و پاسخ را دریافت کرده به شاکی ابلاغ می کند.

خداییان ادامه داد: این سامانه با توجه به اینکه در دسترس مردم است، باعث بالا رفتن آمار شده است. 49 هزار مورد شکایت سوء جریان داشتیم. بسیاری از آن‌ها کم کاری، اختلاس، سوء استفاده از مقام و ... بوده است.

وی گفت: حدود 80 درصد شکایات بررسی شده‌اند و باقی در دستور کار قرار دارند. بیشترین شکایات مربوط به دستگاه‌های صنعت و معدن است که آمار تخلفات صنعت و معدن 21.6 درصد ثبت شده و بعد از آن مربوط به تخلفات خودرو، وزارت بهداشت و خود قوه قضائیه است.

وی در رابطه با بحث اتباع گفت: ما با اتباع مجاز مشکلی نداریم؛ مساله اتباع غیر مجاز است.طبق قانون هرگونه ورود یا تردد اتباع غیرمجاز به کشور ممنوع است و یک قانون است و باید رعایت بشود.

وی افزود: براساس ماده 181 قانون کار، کارفرمایان اجازه ندارند اتباع غیرمجاز را به کار بگیرند و برای این تخلف مجازات حبس در نظر گرفته شده است. انتظار می‌رود نیروهای انتظامی و ضابطان قضایی با کارفرمایانی که اتباع غیرمجاز را استخدام می‌کنند، برخورد قانونی داشته باشند. همچنین لازم است این افراد شناسایی، جمع‌آوری و گزارش‌های لازم به دستگاه قضایی ارائه شود.

خدائیان با اشاره به ورود دستگاه قضایی به این موضوع گفت: دستگاه قضایی نیز موظف است با جدیت و قاطعیت نسبت به این تخلفات واکنش نشان داده و برخورد لازم را انجام دهد تا از تکرار این تخلفات جلوگیری شود.و همچنین یکی از مشکلات عمده کشور در رابطه با اتباع غیرمجاز، ورود مکرر آن‌ها به کشور پس از اخراج است.

خدائیان در پاسخ به سوالی در خصوص پرداخت تسهیلات بانکی گفت: در خصوص ماده 10 قانون جهش تولید مسکن برخی دستگاه‌ها اراضی مازاد خود را نگه‌داری کرده بودند. بررسی‌های لازم انجام شد و به وزارت راه و شهرسازی و دولت هشدارهایی جهت بازپس‌گیری این اراضی در جهت تولید مسکن داده شد. همچنین گ برخی استانداران که در اجرای این طرح کوتاهی داشتند شناسایی و اسامی آن‌ها به دولت اعلام شد.

وی گفت: هشدارهایی در مورد خرید و فروش غیرقانونی امتیازات مسکن، بازار مسکن و اجاره‌بها عدم پرداخت تسهیلات مسکن توسط بانک‌هاو تغییر کاربری اراضی کشاورزی درجه یک و دو در برخی استان‌ها صادر شد برخی بانک‌ها که از پرداخت تسهیلات مسکن سر باز زدند جریمه شدند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص بلیط شرکت های هواپیمایی که فصلی تغییر قیمت دارند گفت: مدت‌ها بود بین وزارت راه و ‌شرکت‌های هواپیمایی اختلافاتی بود که وزارت راه و‌مسئولان ادعا داشتند مشمول قیمت گذاری هستند از طرف دیگر شرکت‌ها مدعی بودند قانون تکلیف کرده که قیمت بلیط برای شرکت‌ها آزاد باشد. نهایتا در دیوان عدالت طرح دعوی شد و نتیجه این شد که مصوبه بلیط را ابطال شود که مورد اعتراض وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت اما حکم نهایی توسط هیئت عمومی دیوان عدالت اداری صادر شد.

خداییان گفت: با توجه به افزایش قیمت بلیط‌ها توسط شرکت‌های هواپیمایی باید دولت نیز در تخصیص یارانه سوخت و دیگر تسهیلات به این شرکت‌ها تجدید نظر کند تا شاهد افزایش زیاد قیمت‌ها نباشیم.

خدائیان ادامه داد: در سال 1402 با پیگیری‌های صورت گرفته و همکاری بانک‌ها حدود 200 همت تسهیلات برای فرزندآوری داده شد. تعهدات شبکه بانکی به‌طور کامل عملی شد. تسهیلات فرزندآوری نیز افزایش 37 درصدی داشت و تعداد متقاضیانی که منتظر این وام‌بودند حدود 165 هزار کم‌ شد.

رئیس سازمان بازرسی اظهار کرد: با وجود این موفقیت‌ها عملکرد بانک‌ها در 6ماهه نخست سال روند کندی داشت. برای ‌مثال تعداد متقاضیان وام برای فرزندآوری که منتظر وام‌بودند تا پایان سال 1402 حدود 189 هزار نفر بود اما این رقم اکنون به 417 هزار نفر رسیده است.

خداییان در خصوص اینکه در اجرای قانون جوانی جمعیت چه دستگاههایی خوب و چه دستگاه هایی ناکارآمد بودند، گفت: این‌ موضوع بسیار مهم و مورد تاکید مقام معظم رهبری است. 6 مصوبه و 38 نامه هشداری به مسئولان زده شد همچنین از 59 مسئول دولتی در این خصوص سوال به عمل آمد. در این خصوص یک قرارگاهی تشکیل دادیم که 38 نامه هشداری به مسئولان زده شد و 94  نفر توانستند تا حدود خوبی به وظایف خود عمل کنند. یکی از سازمان‌ها مربوطه سازمان بودجه است؛ برای مسئولین وقت پرونده تشکیل دادیم و در رابطه با تخصیص زمین هشدار داده شد که برخی تکالیف را به درستی انجام نداده‌اند در حالی که الان ثبت نام متقاضیان با کندی انجام می‌شود و باید سرعت عمل پیدا کند.

خدائیان در بخشی دیگر از سخنانش افزود: در رابطه با هیات امنای ارزی، بازرسی‌های مرتبط در این هیات‌ها صورت می‌گیرد، تاکنون 16پرونده نظارت و بازرسی تشکیل شده، نتیجه آن 25 گزارش بود، از این تعداد 16 گزارش اصلاحی داشتیم، همچنین 3  گزارش تعقیب اداری و 3 گزارش تعقیب کیفری داشتیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص شهرداری‌ها، گفت: شهرداری‌ها وظیفه سنگینی که برعهده دارند، بر این اساس تعداد شکایتی که از شهرداری‌ها صورت می گیرد بیش از دیگر ارگان‌هاست. به همین جهت ورود ما به این دستگاه بیش از دیگر دستگاه‌ها خواهد بود. موضوعاتی که ما با شهرداری‌ها پیگیری می کنیم شامل ساخت و سازهای غیر مجاز خصوصا در اطراف کلان شهرها و مدیریت پسماند و ... است.

رئیس سازمان‌بازرسی کل کشور افزود: پرونده‌های همه شهرداری‌ها بسیار زیاد است ولی اینطور نیست که تمام پرونده‌ها منجر به اقدام کیفری شود.

وی در رابطه با خرید خارجی شهرداری تهران گفت: شکی نیست که ما نیازی به یک نوسازی در ناوگان حمل و نقل عمومی در تهران داریم. فرسودگی ناوگان باعث آلودگی هوا و صوتی شده است و مصرف سوخت بسیار بالاست. پس برای اجرای قانون هوای پاک لازم است که این ناوگان نوسازی شود.

خداییان ادامه داد: طبق قرارداد با چین، ون، تاکسی و موتور برقی به کشور وارد می‌شود . ما مخالف واردات وسیله نقلیه نیستیم، ولی ابهاماتی برای همکاران ما پیش آمده بود که یکی از آن‌ها فراهم بودن زیرساخت این وسایل نقلیه بود. نامه‌هایی برای شهرداری ارسال شد، پس از برگزاری جلسات برخی از ابهامات برطرف شد و امیدواریم ابهامات باقیمانده نیز به زودی برطرف ش البته این موضوع به این معنی نیست که کار متوقف شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار