دبیر جشنواره فیلم رشد: میخواهیم جشنواره «رشد» را به ایستگاهی برای توسعه اکرانهای دانشآموزی تبدیل کنیم
تهران (پانا) - دبیر چهل و نهمین دوره جشنواره فیلم رشد، از تحولات تازه ای در این رویداد گفت که می توانند برای فیلمسازان و فعالان اقتصادی سینما بسیار جذاب باشند.
«وحید گلستان» دبیر چهل و نهمین دوره جشنواره فیلمهای علمی، آموزشی و تربیتی رشد، در گفتوگو با برنامه زنده «پارک شهر» رادیو تهران به پرسشهایی درباره این جشنواره دیرپا پاسخ داد و از تحولات تازه ای در این رویداد گفت که می توانند برای فیلمسازان و فعالان اقتصادی سینما بسیار جذاب باشند.
او در پاسخ به این اظهارنظر که جشنواره فیلم رشد به اعتقاد بسیاری ازکارشناسان با اهداف اولیه تأسیس خود فاصله ای معنادار یافته گفت: «چنین ذهنیتی گرچه شاید درباره اثرگذاری جشنواره تا حدودی صدق کند، ولی درباره هدفگذاریاش یقیناً نادرست است. زیرا از ابتدا قرار بر این بوده تا این جشنواره، بهترین فیلمهای علمی و آموزشی و تربیتی که در ایران و جهان تولید میشود را رصد، و به روند آموزشی کشورمعرفی کند، تا به عنوان یک رسانه اثربخش وارد فرآیند آموزشی شوند. این هدف اصلی جشنواره است که نه تنها کماکان دنبال میشود بلکه حتی با یاری برنامه درسی ملی توسعه هم پیدا کرده است. زیرا به عنوان جشنواره تخصصی فیلمهای آموزشی، امروز دایره مخاطبانش علاوه بر دانشآموزان کودک و نوجوان، گستره بزرگتری تا والدین و معلمان و کارشناسان را دربرمیگیرد ( هرچند بیشترین حجم فیلمهایش کماکان متناسب با دانشآموزان است).»
وی افزود: «اکنون با فرصتهای تازه ای که برنامه درسی ملی در اختیار جشنواره قرار داده و با جایگاه پر اهمیتتر فیلم در بستههای یادگیری، شرایط رشد جشنواره از دید اسناد بالادستی مهیا است. اکنون فیلم دیدن یک فرصت و تنوع در محیط یادگیری یک تقاضای سند از جشنواره است.
اما موضوعی که می تواند محل انتقاد باشد این است که جشنواره فیلم رشد بعد از حدود نیم قرن برگزاری باید اثربخشی بیشتری در فرآیند آموزشی مدارس کشور میداشت که ندارد و خود ما هم به دنبال آسیبشناسی مسئله و ایجاد تحول رو به جلو هستیم. قضیه ابعاد مختلفی دارد از جمله کم رونق بودن جریانسازی و فرهنگسازی جشنواره و مهمتر عدم وجود بازار فیلم آموزشی.»
دبیر جشنواره رشد در پاسخ به این پرسش که چرا بعد از پنجاه دوره برگزاری، ما هنوز بازار پررونقی از تولید و نمایش فیلمهای علمی، آموزشی و تربیتی درکشور نداریم، اظهار داشت: «فراموش نکنید که وظیفه جشنوارهها ایجاد بازار نیست و فقط میتوانند جریانسازی کنند تا روندهای قبل و بعد از خود - یعنی تولید و بازار پخش فیلمها - تقویت شوند؛ لذا این نقد نمیتواند به ذات جشنواره رشد وارد باشد. ولی باور ما این است که جشنواره رشد تنها نهادی است که در درون فرایند رسمی آموزش قرار دارد و ظرفیتهای قانونی توسعه بازارِ محتوای یادگیری را دارد، که قواعد و حساسیتش با سایر بازارهای فرهنگی بسیار متفاوت است. یکی از اتفاق مهم امسال این است که ما داریم زمینه تحولاتی را به وجود میآوریم تا از دوره پنجاهم ( پاییز سال ۹۹ ) جشنواره رشد به شکل گیری بازاری که میفرمایید کمک کند و درنتیجه روی انگیزههای تولید نیز اثر بگذارد. بازاری که قبلاً سودآورنبود و توجیه اقتصادی نداشت. در چند سال گذشته با شروع دوره پسااینترنتی و امکانات فضای مجازی، این رویکرد علاوه بر فرهنگی بودن، یک جریان جذاب مالی هم محسوب میشود. ما امسال در گام اول میخواهیم با استفاده
از همین زیرساختهای موجود، رویداد «رشد» را به ایستگاهی برای بازتعریف و توسعه اکرانهای دانشآموزی تبدیل کنیم.»
وی در تشریح مسیری که می تواند به تاثیر جشنواره رشد روی اقتصاد فیلمهای کودک-نوجوان و علمی- آموزشی بینجامد گفت: «در همه جای دنیا نهاد آموزش و پرورش برای اثربخشی برنامه های آموزشی از محتواهای بیرون از خود کمک میگیرد، ولی برای ورود این محتوا به جریان آموزشی باید آنها را کنترل کیفی کند. در ایران بهترین مجری کنترل کیفی فیلمها در بدنه آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و جشنواره رشد است. لذا این ظرفیت وجود دارد که این رویداد از جشنوارهای که کارکرد آن صرفا رصد و تشویق فیلمها است به کارکردهای تازه خود نیز دست بیابد؛ یعنی گسترش محتواهای حوزه های یادگیری و حمایت از اکران فیلمهای برگزیده، به ایجاد بازار فیلم آموزشی و تربیتی.»
گلستان با تاکید بر لزوم تجمیع امکانات موجود و ایجاد گفتگو میان جشنواره با فیلمسازان و فعالان بازار فیلمهای دانشآموزی گفت: «برای رسیدن به چنین چشماندازی باید در متن جشنواره نگاهی تازه و بسترتکنولوژیک جدید ایجاد شود. طبعاً در این مدت کوتاهی که من در جشنواره مسئولیت گرفتهام، امکان فراهم کردن همه اینها نبود؛ ولی به این سمت دورخیز داشتهایم و خوشبختانه چند قدم هم جلو رفتیم. از جمله امسال در دوره چهل و نهم هم شاهد خواهید بود که در تهران به برگزاری جشنواره با شیوه همیشگی سئانس های رایگان صبح و بعد از ظهر ( برای دانشآموزان وخانوادهها و کارشناسان) بسنده نمیکنیم؛ بلکه هماهنگی شده که تا دو هفته پس از اختتامیه، نمایش آثار برگزیده و شاخص رویداد «رشد» را در سئانسهای صبح سینماهای جشنواره با سازوکار بلیتفروشی ادامه دهیم. همچنین به دنبال یافتن شکل مقتضی برای ارائه آثار در بستر سامانه های ویدئوی درخواستی هستیم.»
دبیر جشنواره بینالمللی رشد در پایان گفتگو تاکید کرد که بلیت های این اکران آزمایشی قیمت چندانی نخواهند داشت، ولی این اولین اقدام عملی جشنواره رشد برای حمایت از تقویت اقتصاد فیلمهای علمی، آموزشی و تربیتی در ایران است؛ که به شکل های دیگر هم ادامه خواهد یافت.
چهل و نهمین جشنواره بین المللی فیلمهای علمی آموزشی تربیتی رشد در هفته پایانی آبان ماه به همت سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در تهران ، و از آذر تا اردیبشت سال بعد در سایر استانهای کشور برگزار میشود.
ارسال دیدگاه