میرکریمی: حامد بهداد انتخاب اول من برای قصر شیرین نبود
تهران (پانا) - رضا میرکریمی کارگردان فیلم سینمایی قصر شیرین معتقد است، حامد بهداد روحیه لایه لایه ای دارد و کار بسیار بزرگی را در قصر شیرین انجام داده است.
نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «قصر شیرین» با حضور رضا میرکریمی(کارگردان و تهیه کننده)، حامد بهداد، ژیلا شاهی، اکبر آیین، آزاده نوبهار(بازیگران)، محسن قرایی و محمد داودی(نویسنده)، مرتضی هدایی(مدیر فیلمبرداری)، امین هنرمند(موسیقی) و با اجرای منصور ضابطیان برگزار شد.
در بخشی از این نشست، رضا میرکریمی درباره قصه این فیلم گفت: یادم نمیآید که جایی برایم اتفاق افتاده باشد یا چنین قصهای شنیده باشم. قصه فیلم ملاقات پدری با دو بچهاش بود که مدتها بین آنها فاصله افتاده است. این قصه برای چند سال پیش بود، چند بار خیز برداشتم که بنویسم، اما نمیشد و آنچه میخواستم نشد. از سال پیش با محسن قرایی و محمد داودی شروع به نوشتن کردیم.
وی درباره پایان باز این فیلم اظهار کرد:دیگر نمیدانم چطور باید فیلم به پایان برسد. از نظر خودم که باز نبود. در این فیلم پدر، بچههایش را از خانه میبرد. قیم آنها میشود. در فیلم «دختر» پدر به دختر میرسد و درکش میکند. وقتی دودکش را نصب میکند، به نظر میآید که از کارهایش پشیمان است. در این قصه هم قصه جایی تمام میشود که به نظر میآید زندگی این خانواده قبلا در همین نقطه از هم پاشیده است. با این تفاوت که اینبار پدر میایستد و پیاده میشود.
میرکریمی در ادامه درباره انتخاب بازیگران این فیلم افزود: انتخاب حامد بهداد، اولین انتخاب من نبود. قرار من با بازیگر دیگری بود. البته که واقعا آرزو داشتم یک روزی با حامد کار کنم. اما برای این فیلم فکر میکردم حامد مناسب نیست. با دوست دیگری قرار بود کار کنم که به دلایلی نشد. و خدا خواست که حامد انتخاب شود. من واقعا خدا را شکر میکنم که حامد در این نقش قرار گرفت. این موضوع را در طول کار متوجه شدم. کار بزرگ را در این فیلم شخصیت جلال انجام میدهد. او روحیه لایه لایهای دارد که باید آرام آرام نشان داده شود
وی درباره انتخاب بازیگران کودک این فیلم گفت : ما فراخوان دادیم. نیوشا و یونا واقعا عالی بودند که انتخاب شدند. بعد از انتخاب متوجه شدیم که همین زوج در یک سریال قبلا بازی میکردند. از همینجا به آنها تبریک میگویم که آنها را کشف کردهاند. من با این بچهها رفتاری که با خردسالان داشتم، نداشتم و کاملا مستقیم با آنها صحبت میکردم و مثل آدم بزرگها میشد با آنها حرف زد
در ادامه محسن قرائی درباره شروع قصه فیلم گفت: فیلمنامه «قصر شیرین» مبتنی بر خرده پیرنگ و بر اساس جزئیات جلو میرود. خیلی صریح نمیخواستیم قصه بگوییم. باید یکسری جزئیات و اطلاعات را به مخاطب منتقل میکردیم بنابراین نیاز به مدت زمانی داشتیم. تمام آن لحظاتی که به نظر شما الزامی نیست، در حال کمک به مخاطب است. ما نیاز داشتیم که این جزئیات را در فیلم بگوییم تا به نقاط اوج برسیم.
میرکریمی همچنین درباره هدفش از ساختن این فیلم عنوان کرد: هدف بدی نداشتم. خانواده و توجه به ارزش خانواده مهم است.
قرایی نیز یادآور شد: فیلمی که در جاده هست هم میتواند به همین دلیلی کهآقای میرکریمی گفت میتواند اجتماعی شود.
در بخش دیگری از این نشست میرکریمی تهیه کننده و کارگردان «قصر شیرین» در پاسخ به ابهاماتی درباره منابع مالی فیلم قبلی اش «ما همه با هم هستیم» و همچنین منابع فیلم قصر شیرین، گفت: خوشحالم که این سوال را پرسیدید. من یک سال درباره این فضاسازی سکوت کردم. قصه این نیست که منابع این فیلم از کجا تهیه شده یا چقدر در آن هزینه شده. قصه این است که یک جریان و یک جمع محدود ده، پانزده سال است سینمای ایران را در اختیار خودش گرفته، با فیلم های بسیار سخیف. این جریان چرخه ساخت تا اکران را در اختیار دارند و به محض اینکه احساس می کنند آدم جدیدی می خواهد وارد این چرخه شود اعتراض می کنند.
وی تصریح کرد: هیچوقت هم خودشان حسابرسی نشده اند. ما همه با هم هستیم اکران می شود و می بینید چه فیلم درجه یکی در ژانر کمدی است و مطلقا از شوخی های سخیف که در فیلم های این جریان معمول است، در این فیلم خبری نیست. ما برای آن فیلم مطلقا بالاتر از عرف به بازیگران پول ندادیم، در حالیکه همان جریان خودشان پول های بیشتری به بازیگران می دهند.
در ادامه حامد بهداد درباره حضور در این فیلم گفت: فضیلتی نیست اگر کسی از خودش فاصله بگیرد و به یک اجرای دیگری و به شیوه دیگری نزدیک شود برای اینکه آدم دیگری را ترسیم کند و فضیلتی نیست اگر کسی نقشی را به خودش نزدیک کند. هر کدام از اینها اگر بد اتفاق بیفتد امانتداری نشده و هر کدام از این شیوه ها اگر خوب اتفاق بیفتد فکر می کنم ماحصل کار هنرمندانه خواهد بود. هم در دنیا و هم ایران بازی های بسیاری را سراغ دارم که دال بر هر دو روش است. اگر درباره کارهای خودم حرف بزنم هم برای خودم تکراری است و هم ممکن است توجیهی برای شما باشد. اگر این نقش به تجربه ها و به سایه های درون من و رنج های من نزدیک شده بود و توانسته باشم رنج خودم را با رنج کاراکتر نزدیک کنم و آن را ارائه دهم به نظر شما کار درستی کردم؟ من این کار را کردم.
میرکریمی درباره علت انتخاب ساختن فیلم در کهکیلویه و بویراحمد گفت: صادقانه بخواهم بگویم مثل قصه حامد بهداد است. قرار بود این فیلم را در شمال بسازم. سفری به یاسوج برایم پیش آمد که کیوان کثیریان مرا دعوت کرد. آنجا مسیرم کاملا تغییر کرد. همه چیز در آنجا با قصه همخوانی داشت؛ از ترکیب درختان تا کوهستان. اینجا میتوانستیم از آفتاب تندتری استفاده کنیم که با صحنههای خشونت عریانتر فیلم همخوانی داشته باشد. متاسفم برای خودم که چنین طبیعت بکر و جذابی را ندیده بودم. در این مورد به خصوص بسیار از این تجربه راضی هستم. مردم بسیار خونگرم و خوبی داشت که بسیار به ما کمک کردند. همچنین بازیگران خوبی که یکی از آنها، اکبر آیین در حال حاضر اینجا نشسته است.
وی ادامه داد: همسرم را بسیار دوست دارم. شاید این موضوع روی کارهایم تاثیر گذاشته باشد. نمیدانم تعریف شما از فمنیست چه هست. برخلاف دیدگاهی که شما مطرح کردید، شخصیت مردهای فیلمهایم را دوست دارم.
قرایی هم گفت: سینما بازتابی از جامعه است. در فیلمها معمولا شخصیت مثبت فیلمها زنها هستند. معمولا مردها مقصر هستند. احتمالا این از شرایط جامعه است.
ارسال دیدگاه