مهوش افشارپناه، بازیگر پیشکسوت تئاتر: دستیار کارگردانها در باندبازی ید طولایی دارند
تهران (پانا) - مهوش افشارپناه، بازیگر پیشکسوت سینما، در گفتوگویی از فعالیتش در عرصه تئاتر و بازیگران قدیمی تئاتر و سینما و باند بازی حاکم بر فضای سینما گفت.
به گزارش روابط عمومی سایت تماشاT افشارپناه در خصوص ناصر ملک مطیعی گفت: ناصر ملک مطیعی یکی از اسطورههای سینمای قبل از انقلاب بود و به رغم این که چهل سال پس از انقلاب ممنوع کار بود، هنوز هم همان تصویر اسطورهای را در ذهن مردم حفظ کرده بود.
چرا بهروز وثوقی نباید در ایران باشد؟
این بازیگر در خصوص بهروز وثوقی تاکید کرد: نقش آفرینی بهروز وثوقی در فیلم های سینمایی بی نظیر بود، مثلا بازی او در سوتهدلان را ببینید، من نمیدانم الان چرا نباید بهروز وثوقی در ایران باشد؟
با بهمن مفید و مرتضی عقیلی همکلاسی بودم
مهوش افشارپناه با اشاره به اینکه تحصیل در رشته بازیگری و کارگردانی را در دانشکده هنرهای دراماتیک به پایان رسانده است، گفت: دکتر محجوب ناظرزاده کرمانی و ذبیحالله صفا از جمله استادان ما در دروس عمومی بودند و آقای سمندریان، آقای خسروی، آقای شنگله و دکتر پرورش از جمله استادان دروس اختصاصی ما و هم دورههای من در آن سالها ناصر آقایی، ماهرو بدیعی، مدیر تمدن، بهمن مفید و مرتضی عقیلی بودند.
هما روستا استاد فوق برنامه دانشکده ما بود
وی در خصوص هما روستا اظهار کرد: خانم هما روستا زمانی که به ایران آمدند به عنوان استاد فوق برنامه در دانشکده ما تدریس میکرد و من در همان سالها در نمایش باغ وحش شیشهای به کارگردانی ایشان بازی کردم و از همانجا ارتباط دوستیم ما شکل گرفت و این دوستی تا زمانی که ایشان از دنیا رفت، ادامه داشت.
دهه چهل زمان گذار تئاتر بود
بازیگر سریال تصویر یک رویا در خصوص تئاتر در دهه ۴۰ تاکید کرد: دهه چهل دوره گذار تئاتر از تئاتری ساده به تئاتر تجربه گرا بود، این روزها سالن ها تئاتر افزایش پیدا کرده اما این اتفاق باعث شده است که نگاهی تجاری و مبنی بر گیشه در تئاتر اتفاق بیفتد و عدهای با استفاده ابزاری از چهرهها تنها به فروش فکر کنند.
در دهه ۵۰ هر گونهای از تئاتر، سالن مخصوص خودش را داشت
به گفته افشار پناه، در سالهای دهه ۵۰ هر سالنی اجراهایی مخصوص خود را به صحنه میبرد و سالنها تئاتر شهر، سنگلج، مولوی و کارگاه نمایش هر کدام به فراخور سیاستهایشان و اجراهای متفاوت میگذاشتند و مخاطبان تئاتر تکلیف خود را میدانست.
دستیار کارگردانها در باندبازی ید طولایی دارند
بازیگر فیلم سینمایی «خانه در انتظار» در خصوص کمکاریاش در تلویزیون گفت: موج جوان گرایی در دهه ۸۰ باعث شد که نقشهای مناسبی برای بازیگران خانم میانسال نوشته نشود و از سوی دیگر ارتباط گرفتن با تلویزیون دشوار شد. بازیگر سریال روزهای زندگی درباره باندبازی در سینما تصریح کرد: دستیار کارگردانها در حوزه جابهجایی و باندبازی ید طولایی دارند و ما گروهی خاص از بازیگران را میبینیم که در تمام پروژهها اعم از تلویزیونی، شبکه نمایش خانگی، سینمایی و تئاتر حضور دارند.
«این خانه دور است» در ادامه موج مهاجرتها ساخته شد
بازیگر سریال این خانه دور است در خصوص حضور در این سریال در سال ۷۴ اظهار کرد: آن سالها موج مهاجرتها از ایران به کشورهای دیگر اتفاق افتاده بود و افرادی که میخواستند مهاجرت کنند مجبور میشدند پدر و مادرهایشان را به خانه سالمندان بسپارند، سوژه به روز و بازیهای خوب در نهایت باعث اقبال مردم به سریال «این خانه دور است» شد.
علی حاتمی فیلمساز بینظیر سینمای ایران بود
این بازیگر تاکید کرد: علی حاتمی از نظر زبان ادبیات و فیلمسازی بسیار بی نظیر است و کارگردانی است که من تمام آثارش را دوست دارم.
مهوش افشارپناه، فارغالتحصیل رشته تئاتر دانشکده هنرهای دراماتیک، بازیگری را در دهه ۴۰ آغاز کرد و خانهای در انتظار اولین فیلم سینمایی او بود. این خانه دور است، خانه عروسک، روزهای زندگی و قفسی برای پرواز از جمله سریالهایی است که با هنرنمایی افشارپناه بر آنتن تلویزیون جای گرفتهاند. افشارپناه در سالهای گذشته بیش از تلویزیون در عرصه تئاتر فعال بوده است و این روزهایش را با تدریس بازیگری در آموزشگاهها میگذراند.
ارسال دیدگاه