در گفت‌وگو با پانا:

دیده شدن مستند، فرایندی پیچیده است

تهران (پانا) - شیدا اسلامی دانش آموخته روزنامه‌نگاری و مدیر روابط عمومی معتقد است در سینمای مستند، ضعف‌های بنیادین در تولید، تبلیغات و اطلاع‌رسانی وجود دارد.

کد مطلب: ۱۵۶۳۵۳۲
لینک کوتاه کپی شد
دیده شدن مستند، فرایندی پیچیده است

شیدا اسلامی دانش آموخته روزنامه‌نگاری و مدیر روابط عمومی در گفت‌وگو با پانا درباره تولید و پخش مستند گفت:«چرخه تولید و توزیع مستند معمولاً از آنجایی معیوب می‌شود که زنجیره تولید به سرمایه بخش خصوصی وصل نمی‌شود. اغلب مستندسازان برای تأمین هزینه‌های تولید و طی روند ساخت اثر که در بیشتر موارد با دشواری‌ها و موانع زیادی هم روبه‌رو می‌شود، دچار چنان مصائبی می‌شوند که رساندن اثر به مرحله پخش، تمام انرژی و توان آن‌ها را مصروف خودش می‌کند.»

مدیر روابط عمومی سابق معاونت برون مرزی ادامه داد: « این درباره مستندسازانی است که با بودجه شخصی و هزینه‌های محدود دست به تولید اثر می‌زنند، پروژه‌های شخصی‌شان را پیش می‌برند و طبعاً باید برای پخش مستند هم انرژی و ممارستی ویژه به میدان بیاورند که خود کارزاری جدید است و عبور از موانع بسیاری را می‌طلبد. به همین سبب، تمرکز عموم فیلم‌سازان این حوزه بر آثار جشنواره‌ای است تا بتوانند از این رهگذر دیده شوند و حضور بهتری در اکران‌ها داشته باشند. اما همین رویه که عمدتاً به تولید فیلم برای مخاطب خاص می‌انجامد، باعث از دست رفتن مخاطب عام مستند می‌شود و کار در مرحله توزیع عمومی سلیقه‌های خاص را جذب می‌کند و به توفیق موردانتظار در جذب مخاطب عام نمی‌انجامد.»

اسلامی با اشاره به این نکته که دیده شدن مستند فرایند پیچیده ای است، توضیح داد: «دیده شدن مستند یک فرایند پیچیده است که نیازمند دست به دست هم دادن عوامل مختلف و مؤلفه‌های گوناگون است که در بستر سینمای ما هنوز آن‌چنان‌ که باید و شاید جا نیفتاده؛ از حوزه تهیه‌کنندگی بگیرید تا حتی روابط‌عمومی و... . این در حالی است که اگر چرخه تولید به سودآوری و حتی ارزآوری منتهی نشود، این هنر-صنعت هم مثل هر فعالیت دیگری با چالش‌های جدی روبه‌رو و تضعیف می‌شود.»

وی درباره اقدام مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی درباره همکاری با فیلیمو مطرح کرد: «درخصوص فیلم‌سازانی که طرح‌هایشان را ازطریق مراکز دولتی و غیردولتی پیش می‌برند هم قضیه تا حدود زیادی متفاوت می‌شود و خود این قضیه گاه لطماتی به مفهوم فیلم‌سازی می‌زند. مهم‌ترین مرکز برای پخش و عرضه مستند تلویزیون است که هم در تولید و هم در انتشار مستند دست بالایی دارد؛ اما تلویزیون کافی نیست و تجربه‌های جهانی می‌گوید منظومه‌ای از بسترهای عرضه باید در این روند دخیل شوند. اقدامی که مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و گروه هنروتجربه انجام داده و در اولین گام ۲۳۵ اثر را از ویترین VOD به خانه مخاطبان برده، به سینماگران مستند این فرصت را می‌دهد تا مطمئن شوند راهی برای قرار گرفتن جدی‌تر مستند در سبد مصرف فرهنگی خانواده‌ها باز شده؛ چون اینجا تلویزیون هم نیست که مخاطب در اوقات دلخواهی به تماشای تلویزیون و آثاری بنشیند که در آسان‌ترین و در دسترس‌ترین شکل روی آنتن‌اند.» 

این روزنامه نگار و مدیر روابط عمومی ادامه داد:« اینجا کاربر باید مراحلی را طی کند و دست به انتخاب سخت‌تری بزند. این حرکت پسندیده که با آثار خاطره‌انگیز شروع شده، می‌تواند برکات زیادی به همراه بیاورد و انگیزه‌بخش باشد. صرف مرجعی مثل «سینماحقیقت» و سکوی «هاشور» یا پلتفرم‌هایی مثل «عماریار» و... کافی به نظر نمی‌رسیدند و «فیلیمو» که اکنون در قالب اقدام جدید به این سکوها اضافه شده، وجه عام‌تری از مخاطب را به دنبال می‌آورد.»

شیدا اسلامی در پایان گفت: « در کنار سینمای جشنواره‌ای، اگر این حرکت به تقویت بنیه اقتصادی سنماگران مستند بینجامد و تولید صنعتی مستند برای مخاطب در حوزه‌های موردعلاقه کاربران هم جایگاه، مشتری‌ و مخاطب خودش را در پلتفرم‌ها بیابد و برای مخاطب بزرگ‌سال تا کودک و نوجوان عملیاتی بشود، بنیه عمومی سینمای مستند هم تا حدود زیادی تقویت و رونق این حرفه تضمین و تقویت می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار